Mercedes-Benz CLA 220 vs. Peugeot 508 Puretech 225 - Vergelijkende Test
Mooiboys
136 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De nieuwe Mercedes-Benz CLA is meer dan voorheen een auto voor lieden die uitstraling belangrijker vinden dan praktisch gebruiksgemak. Met z’n wulpse coupé-lijnen vist ook de Peugeot 508 tegenwoordig in die vijver. Is dat voldoende voor de Fransman om de strijd aan te gaan met een heuse Mercedes-Benz?
De aanduiding ‘Coupé’ voor een auto met achterportieren, het blijft voor velen moeilijk met elkaar te rijmen. Hoewel niet het eerste automerk met zo’n model, was Mercedes-Benz met z’n eerste CLS in 2004 wel trendsetter op dit gebied. Het merk met de ster dicht die auto en de kleinere CLA coupé-eigenschappen toe en noemt de vloeiend gelijnde sedans dus ook daadwerkelijk ‘Coupé’. Bij de nieuwe CLA is dat in elk geval meer op z’n plek dan bij de eerste, omdat de tweede generatie van dit model niet langer de rol van A-klasse sedan hoeft te vertolken. Daarvoor heeft het immer uitdijende Mercedes-gamma inmiddels de A-klasse Limousine, zodat de CLA ongestoord de mooie jongen kan uithangen. Of hij daarin slaagt, hangt af van je persoonlijke smaak, maar het koetswerk is wat ons betreft meer in balans dan dat van de wat drukke eerste CLA. Met z’n vloeiende, rustgevende lijnen en strakke achterste is de nieuwste ‘coupé’ uit Stuttgart echt het kleine broertje van de eveneens verse CLS.
Op straat trekt de CLA de nodige aandacht en in de testweek mogen we geregeld complimenten in ontvangst nemen. Op dat gebied kan de Duitser de Fransman echter niet evenaren, want de 508 is zonder meer de grootste aandachtstrekker van de twee. De rode lak speelt daarin natuurlijk een rol, maar ook zonder die kleur blijft Peugeots sierlijke topmodel niet onopgemerkt. Met z’n lage neus, gigantische dagrijlichten, aflopende daklijn en duistere kont is de auto moeilijk met iets anders te verwarren. Peugeot is duidelijk in z’n opzet geslaagd, want op de ladder van begerenswaardigheid staat de 508 voor velen toch echt hoger dan een doorsnee middenklasser.
VERLOREN SLEUTELBOS
Dat moet ook wel, want zonder die wauwfactor was er vermoedelijk geen markt meer voor de 508 geweest. Grote sedans en stationwagons hebben het vooral dankzij de opmars van de SUV wereldwijd lastig, maar voor een wulpse verschijning als deze Peugeot is wellicht nog een plek. Het merk leverde er zelfs wat ruimte voor in. Met name op de achterbank is de huidige 508 duidelijk minder riant dan z’n voorganger. In de kofferbak valt de schade mee en is het gebruiksgemak dankzij de grote vijfde deur zelfs wat toegenomen. De 508 wint het hier dan ook van de CLA, die het nog met een sedanklep moet doen en bovendien minder ruimte biedt.
Ook op de achterbank legt de CLA het af, vooral door de hoofdruimte. Die is voor volwassenen ontoereikend. Nee, in de CLA moet je voorin zijn. Hier verschilt de auto nauwelijks van de andere recente, compacte Mercedes-modellen, maar dat is geen nadeel. De zitpositie is uitstekend voor elkaar en het prachtig afgewerkte dashboard combineert op een smaakvolle manier klassieke en uiterst moderne elementen. De schitterende ronde ventilatieroosters springen meteen in het oog, maar het enorme scherm van het Mbux-infotainmentsysteem is evenmin te missen. Het centrale scherm laat zich als touchscreen bedienen via een groot touchpad en via een knopje op de rechterspaak van het stuurwiel, terwijl het digitale instrumentarium met een identieke touchknop op de linkerspaak kan worden beïnvloed.
Daarmee begint een hoeveelheid keuzes die maar niet lijkt op te houden, want de digitale wereld van Mercedes is erg uitgebreid. Een paar voorbeeldjes: de kaart kan op drie plekken en tal van verschillende manieren worden weergegeven, sfeerverlichting is er in alle kleuren van de regenboog en het head-up display bestaat uit drie segmenten die zich elk naar wens laten configureren. Dat is mooi, maar betekent ook dat niet iedereen even makkelijk z’n weg vindt in de CLA. Er is domweg veel tijd nodig om alles te ontdekken en aan de logica te wennen.
Uiteindelijk lukt dat wel en wordt duidelijk dat de Duitse ingenieurs een doortimmerd systeem hebben bedacht. Bovendien is er daadwerkelijk sprake van innovatie, onder meer in de vorm van het slimme spraakbedieningssysteem, navigatie-aanwijzingen met videobeelden en leeslampjes die automatisch aangaan als de bestuurder naar rechts buigt om z’n verloren sleutelbos terug te vinden. Ook op het gebied van rijassistentiesystemen is Mercedes ver. Zelfs de relatief bescheiden CLA is voorzien van een assistentiepakket dat niet alleen zorgt voor voldoende afstand en het aanhouden van de rijstrook, maar ook op eigen kracht van rijstrook kan wisselen. De elektronica blijkt bovendien een goede chauffeur en kijkt ver vooruit, zodat de rem pas wordt aangeraakt als het echt nodig is en de rit comfortabel blijft. Klasse! Des te merkwaardiger is het dat de rijstrookassistent bij de geringste overschrijding van de witte streep een remingreep doet waarvan je haren overeind gaan staan. Het systeem kan weliswaar uit, maar daar hebben we het natuurlijk niet voor.
SMAAKGEVOELIG
Wie een Peugeot met een Mercedes vergelijkt, heeft als het om dashboards gaat alvast twee winnaars in huis, want ook de Fransen leveren de laatste jaren alleen maar kunststukjes af. Het binnenste van de 508 is het mooiste wat Peugeot te bieden heeft en valt op door modern design, fraaie details en mooie materialen. Wel is het door de bijzondere vormgeving smaakgevoeliger dan het Benz-interieur, want de Peugeot is hier echt anders dan anders. De i-Cockpitopstelling, waarbij het instrumentarium zich boven het stuur bevindt, heeft ook grote gevolgen voor de zitpositie. Door het laaggeplaatste kleine stuurtje zitten we hier niet zo vanzelfsprekend fijn als in de Mercedes, al blijken veel mensen in de praktijk snel aan de bijzondere zithouding te wennen.
Ook elders in het interieur maakt Peugeot een aantal bijzondere keuzes. Zo zijn de knoppen voor de audiobediening ogenschijnlijk lukraak over het stuur uitgestrooid en blijft het irritant dat één keer de voorruit wissen bij een PSA-product onherroepelijk leidt tot het inschakelen van de regensensor, die de hoeveelheid nattigheid bovendien slecht weet in te schatten.
Ook met het infotainmentsysteem zijn we niet direct vrienden. Het is wat minder logisch ingedeeld dan bij Mercedes-Benz en het touchscreen reageert te traag op aanrakingen. Bovendien zijn er minder configuratiemogelijkheden dan bij de concurrent. Het instrumentarium kent een aantal voorgeprogrammeerde indelingen, er zijn twee kleurenthema’s voor de schermen en de sfeerverlichting is altijd blauw. Daarvan is de positieve keerzijde dat het minder lang duurt om alle functies te ontdekken. Ook de vormgeving van de digitale omgeving is goed voor elkaar en sluit aan bij de omringende fysieke wereld. Peugeot heeft slim gebruikgemaakt van snelkoppelingen in de vorm van een fraaie rij ‘pianotoetsen’ onder het scherm. Samen met een reeks vaste knoppen voor veelgebruikte functies is dat een prettige aanvulling op het aanraakscherm, dat verder voor zo goed als alle functies in het geweer moet komen.
BENZ-BLOK
De auto’s op deze pagina’s zien er niet alleen snel uit, maar komen ook echt vlot van hun plek. Bij Mercedes-Benz kregen we een CLA 220 mee. Die is in tegenstelling tot z’n 160-, 180en 200-broertjes niet voorzien van een met Renault ontwikkelde 1.3, maar van een relatief dikke 2.0 van ‘Das Haus’ zelf. Die levert in dit geval 190 pk en hoewel dat meer dan genoeg is, maakt de motor vooral indruk met z’n verfijning. De vierpitter loopt erg mooi rond, levert z’n vermogen op een smeuïge manier en weet de geluidsproductie ook bij zwaardere belasting binnen de perken te houden. De samenwerking met de zeventraps automaat met dubbele koppeling verloopt bovendien vlekkeloos en de schakelmomenten zijn nauwelijks voelbaar. Ook het onderstel is buitengewoon volwassen. Oneffenheden worden keurig en in alle rust verwerkt en ook de prettig lichte besturing draagt bij aan het comfort. Een echte sportieveling is de CLA niet, maar wie haast heeft, kan de compacte Benz in de Sport-stand uiterst trefzeker door een snelle bocht smijten. Het trefzekere en voorspelbare karakter zorgt daarbij voor een veilig gevoel.
Ook Peugeot is erin geslaagd om van z’n wulpse model een comfortabele reisgenoot te maken. De sportieve GT-trim doet daar niets aan af. Dat de besturing aan het begin wat onwennig aanvoelt, komt vooral door het kleine stuur. In rechte lijn moet er iets meer worden gecorrigeerd dan in de Mercedes, maar echt storend wordt dat niet.
NERVEUZE REACTIE
De aandrijflijn krijgt minder handen op elkaar. Met 225 pk is de grote Peugeot nog krachtiger dan de Mercedes, maar de Fransman moet gevoelsmatig harder werken om de vrijwel evenveel wegende boel op gang te krijgen. De vrij kleine 1.6 heeft toeren nodig om kracht te leveren en klinkt wat rauw. De automaat houdt hiermee rekening door snel voor een lagere versnelling te kiezen, maar dat resulteert geregeld in een enigszins nerveuze reactie als er eigenlijk maar een milde acceleratie wordt gevraagd. Eenmaal op snelheid is de 508 wel mooi stil en – zoals verwacht mag worden – meer dan vlot genoeg.
Met € 54.890 is de hier geteste uitvoering van de Peugeot fors duurder dan de Mercedes, die voor € 44.019 van de hand gaat. Dat is echter maar het halve verhaal, want de 508 GT is standaard al voorzien van vrijwel alles wat Peugeot kan bieden. Van ledkoplampen tot ergonomisch gevormde stoelen en van assistentie systemen tot audio van het merk Focal, het is voor dat geld allemaal aan boord. Onze duurtester is een First Edition. Die is met € 58.790 nog duurder, maar wordt dan afgetopt met onder meer een glazen schuifdak, 19-inch lichtmetaal en een nachtzicht-assistent.
Bij Mercedes-Benz liggen de zaken altijd gecompliceerder. Hier vind je geen ramvolle uitvoeringen, maar een enorme lijst met pakketten en opties waarmee de auto tot in het kleinste detail kan worden aangekleed. Het testexemplaar is onder meer voorzien van uitgebreide smartphoneintegratie, een schuifdak, het uitgebreide Mbux-infotainment en een reeks assistentiesystemen. Het resultaat is een auto die zich wat de uitrusting betreft kan meten met de topversie van de Peugeot 508 en die deze concurrent qua prijs nipt overtreft.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
We kunnen niet anders zeggen: de nieuwe Mercedes-Benz CLA is een indrukwekkend goede auto. Vanbinnen en -buiten oogt hij hoogwaardig, de technologie is meer dan up-to-date en zeker bij deze CLA 220 is er op de rijervaring bar weinig af te dingen. Juist die hoge mate van verfijning is wat de Peugeot mist. De 508 is een prachtige, gewaagde auto met een schitterend interieur, maar voelt op veel punten wat minder hoogwaardig aan dan de Benz. Als het gaat om praktisch gebruiksgemak en binnenruimte wint de Peugeot wel, want de CLA is nog krapper. Zou het dan toch een echte coupé zijn?
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz CLA 250 e AMG Facelift Distronic, Carplay, Draadloos laden
- 2023
- 6.482 km

Mercedes-Benz CLA 250 e Premium Plus | Panoramadak | Night pakket | Apple carplay |
- 2021
- 42.586 km

Mercedes-Benz CLA 200 Business Solution AMG Panorama Dak / Memory / Nightpakket / Parkeer Camera /
- 2021
- 59.524 km
Lezersreacties (136) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.