Mercedes-Benz CL 65 AMG (2007) - Test

Het absolute toppunt

Mercedes-Benz CL 65 AMG
Mercedes-Benz CL 65 AMGMercedes-Benz CL 65 AMGMercedes-Benz CL 65 AMGMercedes-Benz CL 65 AMGMercedes-Benz CL 65 AMGMercedes-Benz CL 65 AMG
AutoWeek 31 2007
AutoWeek 31 2007

Je leest het in AutoWeek 31 2007

Het nieuwe topmodel van het sportmerk van Mercedes-Benz, AMG, is een bonte verzameling superlatieven. De extra gepeperde twaalfcilinder stort bijvoorbeeld een koppel van 1.000 Nm over de achterwielen uit. Speciaal voor klanten die iets exclusiefs willen. En denken dat CO2 een aftershave is...

AMG, Mercedes' huistuner uit Affalterbach, viert op dit moment zijn 40e verjaardag. En viert die – alsof er helemaal geen C02-discussie is – met rijkelijke hoeveelheden pk. Het nieuwe topmodel CL 65 AMG overtreft wat prijs en prestige betreft alles wat er tot nu toe bij AMG uit de fabriekshallen rolde: een twaalfcilinder met zes liter motorinhoud, 612 pk en 1.000 newtonmeter koppel voor E 301.500. Veel meer Mercedes kun je niet kopen, afgezien dan van het opperhoofd SLR McLaren.

Gelukkig zit er geen nerveuze racemotor in het lange vooronder van dit luxueuze slagschip. De V12 wordt weliswaar wakker met een hees geblaf, maar hij schakelt meteen over op het beschaafde zoemen dat alleen de perfecte loopmanieren van twaalf cilinders kunnen bieden. De CL 65 AMG moet het sportieve en soevereine luxejacht spelen, dat weliswaar topprestaties levert, maar daar niet constant om zeurt. Dit is kracht op afroep in zijn beste vorm. Zijn twee turbo's schuiven zúlke bergen trekkracht bij elkaar dat een beweging van je grote teen voldoende is om de vier inzittenden met grote snelheid naar voren te stuwen.

Dieselachtig

De 2,1 ton zware coupé kan in 4,4 seconden naar 100 km/h sprinten, maar nog veel indrukwekkender is de manier waaróp hij dat doet. Daarvoor heeft hij geen toerentallen nodig en geen hectiek, vijf verzetten zijn voldoende. Je hoeft feitelijk nooit naar de fraaie zilverkleurige schakelknoppen achter het stuur te grijpen; met zo'n koppel zou één versnelling voldoende wezen! De 1.000 newtonmeters staan namelijk op welhaast dieselachtige manier al bij 2.000 tpm paraat, om dat tot 4.000 toeren te blijven doen. Ook de 612 pk zijn al bij een relatief lage 4.800 tpm een feit. Het zal geen verbazing wekken dat dit krachtpakket om een aardige slok vraagt; 14,8 liter per 100 km, vermeldt de persmap. Niet dat het de gemiddelde klant ook maar íets zal interesseren…

Suite

AMG hangt zijn topmodel vol met alles wat goed en duur is: 20 inch aluminium wielen, extra grote en krachtige remschijven en een sportonderstel met actieve vering (Active Body Control genaamd) brengen alle kracht veilig op de weg. Binnenin vind je sportstoelen die bekleed zijn met het soepelste nappaleer dat je maar kunt bedenken, uiteraard met AMG-inscriptie. Dat is dan direct ook het enige sportieve tintje aan boord, voor de rest is ook deze CL simpelweg een rollende suite, die vol zit met alles in het kader 'gemak dient de mens'.

De nieuwe cruiser treedt in het AMG-programma aan naast de sportieve CL 63, die met zijn hoogtoerige V8 ook al 525 pk levert. Zal dat niet voor kannibalisering tussen de twee broers zorgen? "Nee, ze hebben elk een sterk eigen karakter", aldus AMG-baas Volker Mornhinweg. Aha, de vermogende AMG-koper merkt dit subtiele onderscheid dus wel degelijk op. En omdat ze toch aan het uitpakken waren, hebben de pk-koks uit Affalterbach maar meteen een leuk pakketje extra's samengesteld. De gelimiteerde serie '40th Anniversary' heeft tweekleurig leer, alubeam-lak en vele andere lekkernijen, voor een slordige ton extra ten opzichte van de 'gewone' CL 65. U overweegt een bankoverval? Zinloos. De tot 40 exemplaren gelimiteerde serie, ontstaan in de nieuwe AMG Performance Studio, is al uitverkocht. Maar we kunnen u geruststellen: ook de 'standaard' 65 AMG is een sterke, luxe GT van de allerhoogste orde. Mag ook wel natuurlijk, voor dik € 300.000. En dan te bedenken dat de gemiddelde koper er nog voor zo'n € 30.000 aan extra's bijbesteld…

Video