Mercedes-Benz C200 AMG Line (2017) - Op de rollenbank
Waarom nog tunen? Standaard al boven fabrieksvermogen!
12 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Moji Zanjani is zo trots als een pauw op zijn Mercedes-Benz C200. Bovendien is hij is er zuinig op. Dan doet zo’n rollenbanktest een beetje pijn. Maar zijn nieuwsgierigheid heeft de overhand. Komt zijn ‘C’ met AMG-trekjes aan die 184 pk en 300 Nm?
Opeens was Moji uit Assen klaar met zijn Volkswagen Golf. “We hebben altijd Golf gereden en op zichzelf waren we tevreden. Maar opeens vonden we hem toch te saai en wilden we iets anders proberen”, vertelt hij. Met ‘we’ bedoelt Moji zichzelf en zijn vrouw Fa. Samen besloten ze dat het tijd was voor een ander, spannender merk. “Toen kwamen we uit bij een Mercedes-Benz A-klasse. Maar dat model maakte voor ons de verwachtingen niet waar. Met name technisch viel hij tegen. Te veel ‘dingetjes’.”
Moji heeft er verstand van want hij is van beroep automonteur en sterker nog: hij kan de redder in nood zijn met zijn gele auto met het logo van de ANWB Wegenwacht erop. Moji wilde van zijn ‘A’ af, ging de boer op en kwam bij de Mercedes-Benz-dealer een B-klasse tegen. “Een beetje een auto voor wat oudere mensen, dus dat werd hem niet.” Toen liepen ze in Emmen tegen een Mercedes-Benz C200 aan. En wat voor één. “We waren het er samen meteen over eens: wat een prachtige auto. Mat, en met een AMG-Line pakket. Maar ik vond hem nog wat aan de prijzige kant”, aldus de goedlachse Moji.
Gezond blok
Maar er was een zaadje geplant. Moji ging nog een keer kijken, en nog een keer … De C200 bleef maar in die Drentse showroom naar Moji en Fa knipogen. Het stel ging niet over één nacht ijs. Pas na vijf maanden (!) hakten ze de knoop door. Ze haalden de C-klasse uiteindelijk op. “Toen waren we de trotse bezitter van een C200, met 2-liter motor. Daar is bij mijn weten niets aan gebeurd. Hij is niet gechipt, maar ik wil het zeker weten en ik wil ook weten of het blok gezond is en levert wat hij moet leveren.”
In de tussentijd is Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven de Benz aan het insnoeren en kalibreren, zodat we veilig kunnen beginnen aan de ultieme krachtproef. Moji houdt alles nauwgezet in de gaten. Hij is een perfectionist, zoveel is duidelijk. Hij is autotechnicus, dus kon hij het niet laten om zelf wat dingen aan de C200 te doen, zoals nieuwe bougies, nieuwe filters en een sportfilter in plaats van een standaard exemplaar. Daarbij reinigde hij ook nog even het hele inlaattraject. “Ik houd van netjes en volgens het boekje.” Moji is zo zuinig op zijn Mercedes, dat hij de tweede auto, een Nissan Micra, gebruikt als dagelijks vervoermiddel, naast zijn Wegenwachtbus natuurlijk. “De ‘C’ is een beetje onze weekendauto.”
Wat presteert die weekendauto dan helemaal? Moji kwam lachend binnen en kan blijven lachen. De Mercedes noteert een keurige 189 pk en 320 Nm tijdens de meting van Ghisbert. Meer dan keurig. Deze C200 is niet alleen een fraaie sedan, hij levert ook. Maar, kan hij nog méér leveren? Dat is voor Moji een interessant punt, zo blijkt. “Tja, een beetje meer power zou natuurlijk best lekker zijn. Niet per se nodig, maar wel fijn. Maar ik ben altijd een beetje huiverig voor extra, vroegtijdige slijtage als je gaat opvoeren.” Ghisbert stelt hem gerust: “Je kunt hier gerust nog met een stage-1 tuning uit halen. Dat levert je 40 tot 50 pk extra op. Zonder gevaar, want de standaard 2-liter motor is er ook met die hogere vermogens. Als C250 en als C300. Dus als je nog meer vermogen wilt, dan kan dat zonder probleem.” Veel mooier wordt het niet! Moji denkt er nog even over na.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 200 Prestige |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 9 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 50.612 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cc |
Maximaal vermogen | 135 kW / 184 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 1.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.686 mm / 1.810 mm / 1.442 mm |
Wielbasis | 2.840 mm |
Massa leeg | 1.365 kg |
Laadvermogen | 665 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 725 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,3 s |
Brandstofverbruik | 5,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 126 g/km |
Lezersreacties (12) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.