Mercedes-Benz C180 Classic (1996) - Ook al is hij erg basic, hij voelt als een echte Benz
Deze roestte niet
Deze C-klasse sedan met bescheiden 1.8 was halverweg de jaren 90 de goedkoopste nieuwe Mercedes-Benz. Dat we er bijna dertig jaar later toch nog het echte Mercedes-gevoel van krijgen is niet vanzelfsprekend. Veel exemplaren zijn opgevreten door het roestmonster.
Ja, dit was in 1996 de goedkoopste - of minst dure - Mercedes-Benz, de C180 Classic. Hij stond voor net geen zestigduizend gulden in de prijslijst. Voor dat geld kon je een grotere auto kopen, zoals de Audi A6 2.0, de Lancia Kappa 2.0 (vijfcilinder!) en de heerlijk comfortabele Peugeot 605. Maar ja, dan heb je niet de heilige ster op de neus, dus ruilden alsnog veel trouwe klanten vanaf 1993 hun 190 in op een C-klasse. Helaas speelde het thema ‘Das Beste oder nichts’ blijkbaar niet bij het merk, aangezien de roestduivel zonder al te veel inspanning vat kreeg op het plaatwerk uit Stuttgart. Of je nu een C, een E of een S reed, met het vorderen der jaren verschenen op de gekste plekken bruine vlekken. Een gitzwarte bladzijde uit de historie van Mercedes.
Deze C-klasse geen roest
Toch lijkt deze rode 180 de dans te zijn ontsprongen, want na bijna dertig jaar ziet zijn koets er nog prima uit. De teller passeerde nog maar net de twee ton, dat is niets voor de gelukkig wel heel robuuste techniek. De lakkleur contrasteert mooi bij het lichte interieur. De hemelbekleding begint los te laten en zakt naar beneden, een kwaaltje dat we vaker zien bij oudere auto’s. De stoel voelt nog stevig aan en is goed verstelbaar en je kijkt uit op een klassieke klokkenwinkel. De oliedrukmeter, die veel oudere Mercedessen hebben, is wegbezuinigd. De snelheidsmeter is groot en zeer goed afleesbaar.
Klasse van Das Haus
Onder de motorkap snort een 1,8-liter benzinemotor die mooi rustig loopt. Rijden doet de C vrijwel net zo goed als zijn grotere broer en daardoor voelt hij aan als een echte Mercedes. Veel rust in de besturing, koersvast en erg goed geveerd. Bij dat alles weet hij bochten met gemak snel te nemen. Het geluidsniveau blijft laag, ook als het wat harder gaat. Wat rijeigenschappen betreft, straalt deze C180 de klasse uit die je van Das Haus mag verwachten en heb je niet het gevoel in een goedkoop instapmodelletje te zitten. Leuke en degelijke youngtimer, zij het geen opvallende.
Voor dit exemplaar vroeg de aanbieder €5.488, bij de proefrit had hij 200.938 km op de teller staan.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 180 Classic |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.112 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.799 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.487 mm / 1.720 mm / 1.424 mm |
Wielbasis | 2.690 mm |
Massa leeg | 1.250 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.575 kg / 675 kg |
Banden | 195/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s |
Brandstofverbruik | 9,2 l/100km |