Mercedes-Benz C 180 CDI Estate – 2013 – 311.155 km - Klokje Rond
Lekker doordieselen
60 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Misschien niet de eerste auto waaraan je denkt als je net twintig bent, zo’n C-Klasse Estate met dieselmotor. Niet in het geval van vrachtwagenchauffeur Vincent Motzheim, die in 2019 voor het eerst achter het stuur van deze C180 CDI stapte en van plan is om er nog heel lang mee te rijden. Moet kunnen, met een W204, zoals deze lichting officieel heet.
Om precies te zijn: de stationwagon heet S204, dat voorkomt alvast weer wat lezerspost. En het mag dan een 180 CDI zijn, de motor heeft dezelfde cilinderinhoud als die van de zelfontbrander in de 200, 220 en 250. In dat laatste geval heb je dan 204 pk. De 2,2-liter in de C180 CDI is afgeknepen naar 120 pk. Dat is bescheiden, maar vlak het koppel van 300 Nm bij slechts 1.400 toeren niet uit. “Ik heb chiptuning overwogen, maar eerlijk gezegd ben ik meer dan tevreden zo. Hij is zeker niet langzaam. En veel belangrijker: hij is heel erg zuinig. Als een van mijn vrienden een lange trip moet maken of we gaan samen op pad, nemen we altijd de Mercedes.” Dat verklaart meteen waarom het zo hard gaat met de kilometers. In drie jaar tijd reed Vincent al meer dan 120.000 km.
RIJDEND PROJECT
Zijn eerste auto was ook al eenMercedes, een W123 280 Coupé.“Die zescilinder zoop enorm en feitelijk was die auto een soort rijdend project. Er moest veel aan gebeuren”, vertelt Vincent. De liefde voor oude auto’s heeft hij van zijn opa, die een Kever van 1974 in de garage heeft staan. Na de W123 kocht Vincent een Opel Insignia, eveneens op benzine. “Daarmee had ik veel ellende en gelukkig viel alles onder de garantie. De versnellingsbak is vervangen en later waren de nokkenassen aan de beurt. De garage had de verkeerde besteld en op dat moment was ik het helemaal zat. Uiteindelijk zijn we overeengekomen dat hij de auto terug nam en ik kreeg mijn geld terug.”
Na de proefrit, waarbij keurmeester Joep Schuurman al aardig wat notities maakt, gaat de motorkap open. Zoals we dat kennen bij Mercedes, kan die in een hoek van negentig graden worden gezet, om het onderhoud wat gemakkelijker te maken. “Tijdens het rijden rook ik uitlaatgassen, maar ik kan hier nog niets ontdekken”, zegt Joep. “Wat mij wel opvalt, is dat alle injectoren met een stift zijn genummerd, wat je doet als je ze gaat uiten inbouwen. Dat duidt op een reparatie aan de cilinderkop of misschien is de distributieketting al vervangen. Dat hebben wij regelmatig gedaan bij dit type motor.”
GROTERE WIELEN
Vincent heeft zijn kameraad Randy meegenomen, die als monteur bij een garagebedrijf werkt en de zaterdag voor onze ontmoeting de ‘C’ van zijn maat nog even onder handen nam. Vandaar het blinkende brandstoffilter! Vincent: “Binnenkort gaan de winterbanden eronder, daarom hebben we geen nieuwe zomerbanden gemonteerd. Deze zijn inderdaad op. Volgend voorjaar komt er een set grotere en vooral mooiere wielen op.”
Qua techniek heeft Vincent tot nu toe geen problemen gehad, behalve een versleten koppeling. “Omdat de versnellingsbak er toch al af lag, besloten we om meteen het dubbelmassavliegwiel te vervangen. Dat gaat vroeg of laat ook stuk.” De deuk in de voorste nummerplaat schrijft Joep lachend toe aan de ‘mechanische parkeersensor’ van een andere auto. Ofwel: de trekhaak. Zo te zien heeft de neus van de Mercedes niet zo lang geleden flink modder gehapt en een verklaring is snel gevonden. “We waren een paar weken geleden bij de autocross en dat parkeerterrein was niet al te best. Gelukkig kan deze auto tegen een stootje. En speciaal voor deze keuring heb ik hem weer eens gewassen, gepoetst en binnenin schoon gemaakt. Dat was namelijk best lang geleden.”
WISPELTURIG
De schade op de achterbumper is een souvenir uit Amsterdam. De neus wil Vincent ook nog veranderen. Er komt een grille van een Elegance in. “De ster op de motorkap heb ik er zelf op gezet. De koplampen zijn omgebouwd naar led. Dat staat echt veel mooier en ze geven nu veel meer licht, zonder dat anderen daar last van hebben.” Met het linker achterlicht is volgens Vincent iets aan de hand: het knipperlicht leidt een heel eigen leven. De ene keer knippert het rood, dan weer oranje. “Misschien zit er kortsluiting in, het zijn de originele lichtunits.” Laatst was hij bij de dealer voor een terugroepactie op de airbag. De software van de motor heeft toen meteen een update gekregen.
Alles bij elkaar heeft Joep een aardig lijstje met kritiekpunten, meer dan we hadden verwacht van een C-klasse diesel van nog geen tien jaar oud met iets meer dan drie ton op de klok. Een set nieuwe banden en schokdempers zouden wonderen doen, maar in feite is het een oersolide auto, die S204.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Jammer om te zien dat deze goede Mercedes te weinig onderhoud krijgt. Het voelt alsof hij in prima staat is aangeschaft en er vervolgens niets meer aan is gedaan. Met een paar goede banden had ik in elk geval één duimpje omhoog gedaan. Immers, met een paar normale onderhoudszaken zou dit een goede auto zijn. Nu is hij met verschillende banden op één as en een versleten achterband onveilig en moet er één duimpje omlaag.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 180 CDI Estate |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.995 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.143 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 2.800 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 59 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.606 mm / 1.770 mm / 1.459 mm |
Wielbasis | 2.760 mm |
Massa leeg | 1.515 kg |
Laadvermogen | 640 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 201 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s |
Brandstofverbruik | 4,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 127 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz C-klasse Estate 200 Business Class Avantgarde
- 2012
- 147.012 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 Avantgarde | Panoramadak | Stoelverwarming | Trekhaak | Navigatie | Half leder | Full LED | Park Assist | Dodehoek detectie
- 2014
- 184.592 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 Business Class 125! Avantgarde / NAVI / AIRCO / CRUISE
- 2012
- 253.519 km
Lezersreacties (60) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.