Mercedes-Benz C 250 CDI BlueEfficiency (2008) - Test
Grote belofte
In de C-klasse trapt Mercedes-Benz af met een nieuwe generatie dieselmotoren. Of, nou ja generatie, eigenlijk is er maar één basismotor die over het hele modellengamma ingezet kan worden, in lengterichting, dwars voorin, met één of met twee turbo's en op termijn ook in samenwerking met een elektromotor. We maakten alvast kennis met de 204 pk sterke variant in de C 250 CDI BlueEfficiency.
Die compleet nieuwe dieselmotor, die dus breed ingezet kan worden, is een vierpitter met een cilinderinhoud van 2.143 cc. Als eerste komen we de nieuwe krachtbron tegen in de C-klasse, waar hij in lengterichting ingebouwd wordt. Maar in bijvoorbeeld de A- en B-klasse kan-ie ook dwars geplaatst worden. Vanaf volgend jaar komen we de motor ook tegen in de GLK en de in Genève te presenteren nieuwe E-klasse. En of dat niet genoeg is, zou de motor ook voor de aandrijving van de S-klasse kunnen zorgen. Het wordt dus een motor die voor zo'n beetje het hele modelprogramma inzetbaar is. De nieuwe diesel (intern aangeduid als de OM 651) debuteert in de C-klasse in drie varianten, één met 136 pk en 330 Nm in de C 200 CDI, één met 170 pk en 400 Nm in de C 220 CDI en in de C 250 CDI de krachtigste met maarliefst 204 pk en 500 Nm. Om de laatste twee aan hun koppel en vermogen te helpen, beschikt de OM 651 over twee turbo's, een grote en een kleine. In de C 200 CDI heeft de motor slechts één turbo, maar wel met verstelbare geometrie. Voor 2011 staat er ook een variant gepland met 224 pk en 560 Nm, de C 300 Bluetec Hybrid. In deze auto krijgt de OM 651 hulp van een in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor. Een hybride, dus, met een CO2-uitstoot van 122 g/km en een gemiddeld verbruik van 4,6 l/100 km. Maar goed, eerst krijgen we volgend jaar nog (overigens niet met deze dieselmotor) de hybride S-klasse en in 2010 een hybride E-klasse. Ten gevolge van downsizing zal de cilinderinhoud in elk geval geen maat meer zijn voor de prestaties, althans niet zoals we dat gewend zijn. Het getal achterop een Mercedes is niet langer een indicatie voor de cilinderinhoud.
Direct respons
Hoewel de eerste C met de nieuwe diesel pas na de jaarwisseling in de showroom staat, hebben we alvast kennis kunnen maken met de € 44.523 kostende C 250 CDI BlueEfficiency. Een auto met een opgegeven CO2-uitstoot van 138 gram per kilometer en een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km. Het eerste wat je na het starten opvalt, is dat de motor zich net iets meer laat horen dan we hadden verwacht bij een state of the art-krachtbron die een nieuwe generatie moet inluiden. Maar goed, dat is eigenlijk het enige wat we kunnen aanmerken en echt hinderlijk is het nu ook weer niet. De twee turbo's blijken dusdanig op elkaar afgestemd dat er vanaf pak 'm beet 1.000 toeren per minuut altijd direct respons komt wanneer we het gaspedaal bewegen. Aan trekkracht ontbreekt het deze auto met z'n begrensde topsnelheid van 250 km/h zeker niet. Dat deze Euro 5-diesel in slechts zeven tellen vanuit stilstand naar honderd sprint, geloven we direct. Gaan we af op de schakeladviezen in het instrumentarium, dan draait de motor altijd ergens tussen de 1.000 en 1.500 toeren. De viercilinder heeft er geen enkele moeite mee. In plaats van een zesbak zou deze machine het ook redden met slechts drie verzetten, z'n maximale trekkracht levert-ie namelijk van 1.600 tot 2.800 toeren. Als verwende dieselrijder heb je geenszins de indruk met 'slechts' een 2,2 liter op pad te zijn. Mercedes-Benz heeft een naam hoog te houden als fabrikant van dieselmotoren en deze nieuwe viercilinder doet daar zeer zeker geen afbreuk aan.