Mercedes-Benz C 300 Avantgarde (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 300 Avantgarde |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 69.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
V6 Benzine-Benz
- 80.000 km
Na een leuke ervaring met een V6 3.7 JEEP die uiteindelijk wat minder geschikt bleek qua wegligging op de Autobahn en ook wel wat veel (te veel) verbruikte en een wat mindere "premium" ervaring met een BMW e90 318i uit 2005 is het dan tijd geworden voor een Mercedes C (W204)
PROEFRIT & MODELKEUZE
Proefrit gemaakt in een C180 (Kompressor) uit 2009 en een C180 (Turbo) uit 2011. We hadden meteen een zeer positieve ervaring wat betreft stabiliteit en degelijkheid van deze C klasse W204. Dit wordt de volgende auto, dat stond vast. De C 180 is vlot genoeg, dat zeker, maar als je eenmaal een 6 Cilinder hebt gereden.. het bekende verhaal. We zijn toch meer van de ongeblazen "Saugermotoren" met een meer natuurlijkere vermogensontwikkeling. Daarnaast is de Classic uitvoering wat gezapig qua wegligging. Wel typisch Mercedes, als een soort schip dat de bocht om gaat. Je moet er van houden. En bij dat Facelift model met die Turbo hadden we ondanks de Top kwaliteitsafwerking een soort "speelgoed" gevoel. Sorry C180/C200 rijders, het is heel subjectief en mijn persoonlijke mening, maar er ontbrak een stukje emotie en kracht over het hele toerenspectrum. Een V6 Benzine dus. Handgeschakeld ook nog, dus waar vind je zoiets?
AANKOOP
Naar Duitsland dus. Gewenste specificaties C230 / C300 in de Avantgarde of AMG uitvoering. Handgeschakeld. In onberispelijke staat. Niet te duur. De speld in de hooiberg zou je zeggen. Dan was daar opeens een grijze C300 AMG Pakket bij de Mercedes dealer met 2 jaar Junge Sterne garantie inclusief van eerste eigenaar die thuis en op zijn werk een garage had, dus je kan je voorstellen hoe deze 6 jaar "oude " Benz er uit ziet. Absolute 1A Zustand. En de Duitsers doen niet aan afleverkosten. De prijs is all-in, je krijgt er Winterbanden met velgen bij, een nieuwe beurt. Afdingen was praktisch onmogelijk, de auto was net op internet in prijs verlaagd. Voor minder ging het gewoon niet.
IMPORT
Gekozen voor VDS import inclusief transport. Dat betekent dat je na ongeveer 4 weken de auto gekentekend en wel kan ophalen en verder zelf helemaal niets hoeft te regelen. Behalve even langs de kassa natuurlijk, vooral voor die onvermijdelijke BPM, maar ja, dat was ingecalculeerd.
AUSSTATTUNG
-AMG uitvoering:
verlaagd onderstel en bijpassende bumpers en sideskirts.
-17 inch AMG velgen
-Schuifdak
-Klima-automatik
-Achterbank omklapbaar
-Antraciet interieur / dakhemel.
RIJDEN
Wauw. Deze C300 AMG rijdt echt fantastisch. Plakt aan de weg. Stabiel alsof ie 300 kilo zwaarder is. Vooral op de Duitse Autobahn voelt ie zich helemaal in z'n element. Boven de 200 geeft ie ook geen krimp. Je moet wel even terugschakelen, maar als je dan het pedaal vloert gaat ie er soeverein vandoor. En natuurlijk met een fijne V6 sound die de rijbeleving compleet maakt. De vering is wat hard, maar het Mercedes-gevoel blijft. Gelukkig 17 inch velgen en niet 18 of 19. Het is allemaal mooi in balans. Even terug naar de comfortabele modus, dan kan je lekker met 100-130 door Nederland cruisen en dan gebruikt ie ook nog minder dan 9 liter / 100km. Natuurlijk niet als je 200+ rijd in DE, maar dat is dan ook een uitzondering. Gemiddeld kan je zeker onder de 10 liter uitkomen afhankelijk van je rijstijl. A2 Amsterdam-Maastricht: 8,5 l / 100km.
PROBLEMEN
Dit is het eerste deel van de review. We hebben ruim 10.000km gereden. Olieverbruik: 0. De veiligheidsriem achter zit vast. Soms doet het 1 mistlicht het niet. Dat was het voorlopig. Volgens de Duitse TÜV zou dit de meest betrouwbare Middenklasse auto moeten zijn. Ik heb hem nog niet naar de 200.000 gereden maar kan hem je van harte aanbevelen.
MINPUNTJES
Ben je 1.87m of langer zoals ik, dan is de zitpositie niet perfect, maar wel goed. Het mocht van mij nog wat dieper zitten zoals in een BMW. Er moet ook niemand achter je zitten bij deze lengte, want de ruimte achterin houdt niet over. Het zit allemaal comfortabel achterin, maar het gaat allemaal net aan. Dan moet de naar de E-klasse toe als dat van groot belang voor je is. De voetrem is wat wennen als je 20 jaar een handrem hebt gebruikt, maar in combinatie met de "Berganfahrhilfe" gaat het allemaal prima. Bij een steile helling blijft de rem nog even vast als je het rempedaal loslaat en zo kan je comfortabel wegrijden. Je moet er van houden zo'n voet-hand-rem maar ook dat went.
Later meer...
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.