Mercedes-Benz C 240 Combi Elegance (2001)
Minder voor meer
Pakezel! Da"s niet persoonlijk bedoeld. Het is de term voor een veellader, een slokop, een auto met grote achterklep, veel ruimte en een achteras die liever honderden kilo"s meesjouwt dan onbelast over de weg hobbelt. De stationcar is zo ooit begonnen. Maar daarmee kun je de auto uit deze test eigenlijk niet meer vergelijken. Want voor minder dan zes cilinders - en zes cijfers - doen we het niet vandaag. En zelf schakelen is voor suffies dit keer! Wij rijden automaat. Stap in en ervaar: dit is verwennerij. Een ruim verstelbaar stuurwiel (van leer uiteraard) en zeer volwaardige stoelen met uitgebreide verstelmogelijkheden. Je kunt een prima stuurplek vinden in de Benz. Dit is de bovenlaag van de autosamenleving, da"s duidelijk.
De nagelnieuwe Combi is gebaseerd op - hoho: gelijktijdig naast elkaar ontwikkeld, roept Mercedes! - de ook nog zo verse C-klasse van Mercedes-Benz. Juist Mercedes verwierf naam en faam met de alleskunners van de zogenaamde T-serie. Ook de combi van de huidige E is er nog één van het type "gooi "em maar vol". Maar toen Mercedes in 1996 op basis van de toenmalige C-klasse met een Combi kwam, keerde het tij. Ook Het Huis deed een stapje richting de "lifestyle-combi": een praktische stationcar die de vlotte, sportieve uitstraling van het model juist moet versterken in plaats van afzwakken. Met deze nieuwe Combi gaat Mercedes nog een stapje verder. Kijk naar die daklijn achter, die stort zowat als een kaartenhuis ineen! Minder voor meer, Mercedes flikt "t hem anno 2001 nog steeds. Komen ze er dit keer opnieuw mee weg?
Even wat nuanceren: zo klein is die C-klasse Combi ook weer niet en in de achterbak kan je heus wat kwijt. Maar het gaat in deze klasse om centimeters, soms tien, soms vijftien, maar veel meer wordt het zelden. Aan de andere kant: centimeters binnenruimte zijn goud waard. Want dat merk je dus heel erg snel. Steekt een auto tien of vijftien centimeter uit van achteren, dan valt dat nauwelijks op. Maar tien centimeter beenruimte op de achterbank minder of juist extra, dát zijn aanzienlijke verschillen. Zo is het hier ook: de C-klasse is zeker niet te krap om als volwaardige gezinsauto dienst te doen. En ook met volwassen vrienden achterin is het heus goed genoeg toeven. Maar overhouden doet het allemaal niet. En dat voor meer dan een ton...
Flexibel
De C-klasse gooit heus alles in de strijd wat je van een moderne stationcar mag verwachten om het ruimteaanbod te verruimen en flexibel te laten zijn - in delen neerklapbare achterbank - maar als het op pure inhoud aankomt, wint "ie het nooit. Onze C240 was voorzien van een vijftraps automaat met de mogelijkheid van sequentieel schakelen. Da"s allemaal heel fijn, maar hij mag van ons wel iets sneller reageren. Moesten we bij de Sportcoupé met Sequentronic ook al concluderen. Die zespitter van 2,4 liter geeft heus te kennen aan gretigheid niets tekort te komen, maar die bak pikt dat signaal niet zo expliciet op. Da"s extra jammer omdat de V6 wonderschoon loopt. We reden er trouwens gemiddeld 1 op 8,5 mee.iet al te beroerd.
Het is al vaker gezegd en geschreven: Mercedes wil met de C - en al zijn afgeleiden - dynamiek bieden in de middenklasse. Dat gaat ze lukken. De Mercedes laat zich trefzeker over klaverbladen sturen en komt zeer solide over op slecht wegdek. Daarbij "rolt" de auto zo onnoemelijk lekker zoals - bijna - alleen een Mercedes dat kan. Het ESP-systeem staat op wacht voor als u echt uit de band wil springen, maar feit is dat het akelig lang duurt voordat de nieuwe C-klasse Combi daar aan toe is. Daarmee is de Mercedes de onovertroffen bochtenridder. Met een stevige en toch precieze besturing, die alleen in rechte lijn soms wat correctie behoeft, is de Mercedes een fijne auto om mee onderweg te zijn. Zo simpel is "t. Ga een keer vol in de remmen, en nóg een keer: met voorsprong trakteert de C je op een zeer stabiel koetswerk. Dat zegt iets.
Is de Mercedes met dat alles een goede keuze? Dat is de vraag. "Ja" zegt ons autohart en "ja maar..." laat ons verstand horen. Want als rijdersauto én om te zien wint de Mercedes met gemak. Maar we kunnen niet om z"n prijs heen, z"n desondanks niet uitmuntende uitrusting en - niet onbelangrijk - zijn interieurruimte-aanbod.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 240 Elegance Combi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 50.674 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.597 cc |
Maximaal vermogen | 125 kW / 170 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.541 mm / 1.728 mm / 1.466 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.485 kg |
Laadvermogen | 625 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 205/55VR16Prijzen |
Topsnelheid | 226 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,0s |
Brandstofverbruik | 11,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 269 g/km |