Mercedes-Benz C 220 CDI Avantgarde Combi (2006)
Trage klasse
De Mercedes-Benz C-Klasse Combi is al sinds 2000 op de markt, hoewel hij vorig jaar een facelift kreeg. Mercedes-Benz hield die facelift echter bescheiden. Wat ons betreft zit deze auto qua uiterlijk in de bloei van zijn leven; alleen de achterlichtunits zouden wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken.
Wat aan de C-Klasse Combi het eerst opvalt, is de kofferruimte. Hoewel vorm voor functionaliteit leek te gaan, is de kofferruimte groot en praktisch. Voorin treffen we een werkplek die klasse uitstraalt. Bij de facelift zijn slechts enkele knoppen vervangen, maar het oogt allemaal nog steeds bij de tijd. Uitstekende materialen en een keurige afwerking zorgen ervoor dat je het gevoel krijgt dat bij een Mercedes hoort. Sportief en chic tegelijkertijd. Je vraagt je af of je wel echt aan boord van een Mercedes stationwagen met dieselmotor bent gestapt.
Wel jammer is die hele rij loze knopjes op het dashboard. En de stuurbediening van de automaat: beide knoppen, links en rechts, worden gebruikt voor op- én terugschakelen. Zolang je rechtdoor rijdt, is het prima. Maar bij snel sturen de diesel van de C-Klasse in de weg.
Wij rijden de auto in de Avantgarde Sport Edition. Een dure grap, maar het levert wel een erg nette auto op. Aan de buitenkant is dat vooral te danken aan de 17-inchwielen, die met de hoekige, spinnenpootvormige spaken sterk doen denken
aan AMG-wielen.
Baken
Het is tijd om de Mercedes de weg op te sturen. Waarbij al gauw blijkt dat het predikaat 'Sport Edition' vooral op uiterlijk vertoon slaat. De C-Klasse Combi geeft het onmiskenbare Mercedes-gevoel; je glijdt over de weg, schakelen doet de automaat
welhaast onmerkbaar. Gewoon lekker ontspannen, de handen soepel aan het stuur, een meewarige blik voor het voetvolk. Negeer de chaos om je heen. En al die tijd die ster voor je neus, als een soort vizier, baken en houvast.
De C-Klasse Combi rijdt heerlijk, maar heeft met sportiviteit niets van doen. De motor reageert traag op het gas, de automaat reageert nog trager. Daarnaast is de traction control nadrukkelijk aanwezig. Het systeem laat niets toe en knijpt alles af. Wel is de besturing erg goed, wat mede te danken is aan de brede, platte banden. De Mercedes heeft vanwege het Sport Edition-pakket wat sportievere banden dan de standaard C-Klasse. Het gevoel van de achterwielaandrijving wordt door de tussenkomst van de automaat helaas naar de achtergrond verdrongen. Maar als je hem een handje helpt, is het toch 'n heel leuke achterwielaandrijver.
Sport Edition
Komen we ten slotte bij het uitrustingsniveau. 'Onze' versie is rijkelijk voorzien van extra's. Een daarvan is overigens de bijna drie mille kostende automatische vijfbak. De Mercedes die wij reden, was voorzien van het Avantgarde-pakket. Van binnen betekent dat onder meer een hoogwaardiger stoffen bekleding met leder-look
accenten, aluminium panelen, stuurwiel en pook bekleed met leer in dezelfde kleur als de stoelbekleding en uitstaplichten in de voorportieren. Je kunt de auto ook opwaarderen tot de Sport Edition die wij reden. De meerwaarde: zilverkleurige
klokken en wijzers, sportstuur met bediening van diverse functies, edelstalen pedalen met rubbernoppen, radio/cd-speler met navigatie, 17-inch lichtmetaal, bi-xenonverlichting en verchroomd uiteinde van de uitlaatpijp.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 220 CDI Avantgarde Combi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 52.465 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.148 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.200 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.541 mm / 1.728 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.510 kg |
Laadvermogen | 605 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden voor | 205/55R16Prijzen |
Banden achter | 225/50R16Prijzen |
Topsnelheid | 212 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 10,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,8s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 190 g/km |