Mercedes-Benz C 180 BlueEfficiency Coupé (2011)

Nieuwe dynamiek

Mercedes-Benz C 180 BlueEfficiency Coupé
Jong, dynamisch, succesvol, het zijn populaire folderkreten van autofabrikanten. Toch lukte het Mercedes-Benz dusverre niet om die dynamische mensen aan zich te binden. Of gaat de C-klasse Coupé daar nu wel voor zorgen?

De C-klasse Coupé deelt onderhuids het nodige met de E-klasse Coupé, maar met zijn uitstraling en karakter mikt hij op een ander publiek. Ook motorisch is de C Coupé onder de tweedeurs E-klasse gepositioneerd, kijk maar naar de motor van dit zilverkleurige exemplaar met AMG-sportpakket. Hij ziet eruit alsof-ie M3's en RS5'en als ontbijt verslindt, toch ligt er slechts een 156 pk sterke 1,8-liter turbomotor in. De auto straalt veel meer uit dan hij feitelijk kan. Het AMG-pakket wekt de illusie dat er minstens 300 pk onder de motorkap zit, maar op het kofferdeksel zorgt de aanduiding C 180 ervoor dat andere weggebruikers weten hoe het daadwerkelijk zit.

Het interieur ziet er uitnodigend uit. We treffen een lekker dik stuur en voor Mercedes-begrippen een bijzonder klein exemplaar. Een mooie strip aluminium over het dashboard en een stuur dat ver naar de bestuurder toe kan. De stoelen zijn wat minder prettig gevormd, al zijn die wel onderdeel van het AMG-pakket. Om het enthousiasme bij de instap nog wat te vergroten, zijn die drie magische letters op de vloermatten gestikt. Het uitzicht is bijzonder prettig. De Coupé heeft mooie klokken, ondergebracht in kokers. Een genot voor de rijders is altijd weer de uitgebreide boordcomputer, die heel informatief is. Verder heb je de kenmerkende hendel voor de Tempomat, de cruisecontrol dus, en de dikke stengel met heel veel functies. Het Comandsysteem werkt prettig, je kunt met een centrale muisknop door de diverse functies lopen. Je kunt er echter ook voor kiezen om dat met knoppen op het dashboard te doen. En je zult zien dat je ook met de knoppen op het stuur een heel eind komt.

Praktischer dan je verwacht

Mocht je met z'n tweeën op reis willen, dan is het handig dat de achterbank plat kan. De leuningen kun je staand vanuit de kofferbak ontgrendelen en daarmee is de C-klasse praktischer dan je afgaand op het uiterlijk zou verwachten. De 1,8-liter viercilinder met turbo en directe inspuiting bewijst zich al langere tijd als prima instapper voor de C-klasse. Tenminste, als je hem rijdt in de sedan. Dan heb je nauwelijks behoefte aan meer dan 156 pk en 250 Nm. Hoe zit dat in de Coupé? Temeer omdat het koppel al bij 1.600 tpm vrijkomt, kun je de C 180 heel relaxed rijden. Daaraan doet de 7G-Tronic Plus-automaat maar wat graag mee. In de E-stand schakelt hij snel naar een hoge versnelling en benut hij het hoge koppel bij lage toerentallen. In de stand S is de bak lekker actief en komt hij vlot over. Een compliment voor het start-stopsysteem van de Mercedes. Deze techniek in combinatie met een automatische transmissie is bijzonder, maar het werkt subliem. Met 1 op 10,4 blijft het brandstofverbruik binnen de perken.

De C Coupé is zeker met het AMG-onderstel zó dynamisch dat-ie ontzettend hoge bochtsnelheden aankan. Dat is de verdienste van het onderstel. Onderstuur? Niet aanwezig. Dit is zo'n fanatiek insturende auto, in combinatie met de directe besturing en het harde onderstel maakt het een heel andere auto dan de E-klasse Coupé. De demping doet heel erg zijn best de beweging uit de koets te halen, maar dat kan op bepaalde stukken weg tot dribbelen leiden.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model C 180 BlueEFFICIENCY Coupé
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 41.274

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.796 cc
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 59 l
Lengte / breedte / hoogte 4.590 mm / 1.770 mm / 1.406 mm
Wielbasis 2.760 mm
Massa leeg 1.420 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden195/60R16Prijzen
Topsnelheid 223 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,2s
Brandstofverbruik 6,5 l/100km
CO2-uitstoot 150 g/km

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum