Mercedes-Benz C 180 Avantgarde (2014)

Gepast laat

Mercedes C 180
Mercedes-Benz C 180 AvantgardeMercedes-Benz C 180 AvantgardeMercedes-Benz C 180 AvantgardeMercedes-Benz C 180 AvantgardeMercedes-Benz C 180 Avantgarde
Stukken later dan de concurrentie komt Mercedes-Benz nu met een nieuwe middenklasser, mét fiscaal gunstige motoren. En het motorenpalet blijkt niet de enige troef van de nieuwe C-klasse.

Ooit was Mercedes-Benz het merk waaraan bijna alle andere automerken werden afgemeten. Maar de afgelopen jaren voelde de fabrikant méér dan andere (luxe)merken de gevolgen van de financiële crisis. Zeker in ons land, waar elke gram CO2 er één te veel is, moest Mercedes toezien hoe de concurrentie de taart in het D-segment verdeelde.

Maar nu verschijnt een gloednieuwe C-klasse ten tonele. Voorin maakt de auto goede sier met een smaakvol vormgegeven cockpit, die een klassieke uitstraling met de allermodernste voorzieningen combineert. De meeste materialen zijn van hoge kwaliteit, al zijn de met pianolak afgewerkte panelen wel erg besmettelijk. Mooi is het Comand-systeem, waarmee je veel functies van het infotainment bedient. Qua ergonomie is het systeem helaas niet top. Boven de grote druk-draaiknop bevindt zich een soort mousepad en op de middenconsole zitten sneltoetsen voor onder meer radio en navigatie.

Het rijcomfort is uitstekend voor elkaar en dat geldt ook voor de been- en hoofdruimte achterin. In tegenstelling tot de geldende trend op het gebied van rijeigenschappen mikt Mercedes-Benz niet op nóg strakker en sportiever, maar juist op voornaam en comfortabel. De testauto heeft als onderdeel van het Avantgarde-pakket een verlaagd onderstel, maar zelfs daarmee is de C-klasse opvallend zacht geveerd. Overigens is de demping wel stevig genoeg en blijft de auto ook op hoge snelheid stabiel.

De meeste indruk maakt de C-klasse echter met de geruisloosheid aan boord. Al met al maakt dit deze Mercedes tot een zeer aangename reisauto. Met 156 pk en 250 Nm bij 1.250 toeren is de motor aangenaam soepel. Overigens lever je wel wat in voor je 20% bijtelling. De overbrengingsverhoudingen zijn namelijk ontzettend lang. Dat zorgt enerzijds voor weinig motorgeluid en een gunstig verbruik (1 op 14,6), maar anderzijds dat de prestaties niet meer dan redelijk zijn. Zeker gezien het stevige prijskaartje.

Minimaal €36.995 moet de C-klasse opleveren, en in de geteste versie kost hij zelfs €43.675. Dat is pittig, zeker omdat de uitrusting zeker niet overdadig is. Op het gebied van actieve veiligheid tellen we desalniettemin standaard aanrijdingspreventie, meesturende ledverlichting, vermoeidheidsherkenning en standaard een knieairbag. Actieve cruisecontrol, rijbaanhulp en dodehoeksensor vergen nog wel een meerprijs.

Oordeel

5 sterren

Mercedes-Benz zet met de nieuwe C-klasse een zeer capabele allrounder neer die zijn inzittenden op vrijwel alle gebied verwent. Gezien de prijs zijn de prestaties en de uitrusting echter niet overdadig.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model C 180
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 39.194

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.595 cc
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.250 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.686 mm / 1.810 mm / 1.442 mm
Wielbasis 2.840 mm
Massa leeg 1.295 kg
Laadvermogen 665 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 700 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,1 s / 7,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,7 s / 12,4 s
Brandstofverbruik 5,0 l/100km
CO2-uitstoot 116 g/km

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum