Mercedes-Benz C 180 Avantgarde (2014)
Gepast laat
Ooit was Mercedes-Benz het merk waaraan bijna alle andere automerken werden afgemeten. Maar de afgelopen jaren voelde de fabrikant méér dan andere (luxe)merken de gevolgen van de financiële crisis. Zeker in ons land, waar elke gram CO2 er één te veel is, moest Mercedes toezien hoe de concurrentie de taart in het D-segment verdeelde.
Maar nu verschijnt een gloednieuwe C-klasse ten tonele. Voorin maakt de auto goede sier met een smaakvol vormgegeven cockpit, die een klassieke uitstraling met de allermodernste voorzieningen combineert. De meeste materialen zijn van hoge kwaliteit, al zijn de met pianolak afgewerkte panelen wel erg besmettelijk. Mooi is het Comand-systeem, waarmee je veel functies van het infotainment bedient. Qua ergonomie is het systeem helaas niet top. Boven de grote druk-draaiknop bevindt zich een soort mousepad en op de middenconsole zitten sneltoetsen voor onder meer radio en navigatie.
Het rijcomfort is uitstekend voor elkaar en dat geldt ook voor de been- en hoofdruimte achterin. In tegenstelling tot de geldende trend op het gebied van rijeigenschappen mikt Mercedes-Benz niet op nóg strakker en sportiever, maar juist op voornaam en comfortabel. De testauto heeft als onderdeel van het Avantgarde-pakket een verlaagd onderstel, maar zelfs daarmee is de C-klasse opvallend zacht geveerd. Overigens is de demping wel stevig genoeg en blijft de auto ook op hoge snelheid stabiel.
De meeste indruk maakt de C-klasse echter met de geruisloosheid aan boord. Al met al maakt dit deze Mercedes tot een zeer aangename reisauto. Met 156 pk en 250 Nm bij 1.250 toeren is de motor aangenaam soepel. Overigens lever je wel wat in voor je 20% bijtelling. De overbrengingsverhoudingen zijn namelijk ontzettend lang. Dat zorgt enerzijds voor weinig motorgeluid en een gunstig verbruik (1 op 14,6), maar anderzijds dat de prestaties niet meer dan redelijk zijn. Zeker gezien het stevige prijskaartje.
Minimaal €36.995 moet de C-klasse opleveren, en in de geteste versie kost hij zelfs €43.675. Dat is pittig, zeker omdat de uitrusting zeker niet overdadig is. Op het gebied van actieve veiligheid tellen we desalniettemin standaard aanrijdingspreventie, meesturende ledverlichting, vermoeidheidsherkenning en standaard een knieairbag. Actieve cruisecontrol, rijbaanhulp en dodehoeksensor vergen nog wel een meerprijs.
Oordeel
Mercedes-Benz zet met de nieuwe C-klasse een zeer capabele allrounder neer die zijn inzittenden op vrijwel alle gebied verwent. Gezien de prijs zijn de prestaties en de uitrusting echter niet overdadig.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | C 180 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.194 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.595 cc |
Maximaal vermogen | 115 kW / 156 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 1.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.686 mm / 1.810 mm / 1.442 mm |
Wielbasis | 2.840 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 665 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 700 kg |
Banden | 205/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s (fabrieksopgave: 8,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 7,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,7 s / 12,4 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 116 g/km |
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.