Mercedes-Benz A-klasse

Groeihormonen

Mercedes-Benz A-klasse
AutoWeek 2001 week 18
AutoWeek 2001 week 18

Je leest het in AutoWeek 2001 week 18

Na de eerste - wankele - stapjes leerde de baby-Benz fatsoenlijk lopen. Nu heeft moeder Mercedes hem fijn geslepen en komt er een tweelingbroer op de proppen die groeihormonen heeft geslikt.

Vlak na zijn geboorte, viel de A-klasse bij het uitwijken van een overstekende eland om. Na ingrijpende modificaties wist de 'A' veilig om deze hindernis te sturen en stond niets een succes meer in de weg. Liefst 570.000 zijn er inmiddels gebouwd. Mercedes wil echter meer en daarom kreeg de drie en een half jaar jonge A-klasse een opfrisser en een langere broer: de A lang. Wij maakten kennis.

Plaatselijke groei

Complimenten voor de Mercedes-designers. Op het eerste gezicht twijfel je zelfs of het een verlengde is. Knap, want alleen de achterportieren zijn 17 centimeter langer. Vóór de B-stijl zijn korte en lange versie identiek en zelfs de achterklep en de vaste zijruitjes zijn uitwisselbaar. Om toch een mooie lijn te krijgen is het dak met 12 millimeter verhoogd. Toch past het open dak ongewijzigd in de lange versie. Slim.
Binnen blijkt 17 centimeter een (auto-)wereld van verschil. Achterin is er een zee van beenruimte en de hoofdruimte was al geen probleem. Jammer dat de achterbank aan de lage kant is en dat de voorstoelen in de laagste stand geen ruimte laten voor achterzitters om de voeten eronder te steken. Toch: ook langere volwassenen kunnen behoorlijk zitten. En: hendel overhalen en je klapt een bankdeel elf centimeter naar voren. Laat dus een keuze: grote achterzitters en minder bagage of koters achterin en de vakantieuitrusting in de achterbak.
De eerste rij-indruk is dat de langere wielbasis de A-klasse wat stabieler rechtuit loopt en in lange bochten rustiger ligt. Hij voelt volwassener aan. Naar verwachting zal de lange versie 30% van de verkopen voor zijn rekening gaan nemen, maar 50% is in de productie mogelijk.

Schaafwerk

Zoals gezegd krijgt de A tegelijk met de gezinsuitbreiding ook een opfrisbeurt. Heldere koplampen en achterlichten en - hoe raadt u het - een andere voorbumper. ESP is verbeterd en nu ook voorzien van remassistent. Er nog detailwijzigingen zoals sierstripjes en een extra snelheid voor de kachelventilator.
De A 140, A160 en A190 benzinemotoren zijn zo overgenomen, maar de CDI's niet. Technisch maakt de A160 CDI een grote sprong. Hij gaat van 60 naar 75 pk en we waren razend benieuwd naar zijn vorderingen, maar helaas was hij niet beschikbaar. We waren veroordeeld tot een A170 CDI met 5-bak automaat. De A170 CDI heeft er vijf paarden bij gekregen waardoor het totaal op 95 komt. Een blik op de prijslijst doet ons vermoeden dat de A160 CDI dan geen verkooptopper wordt: hij is er als enige niet in lange versie en deze 20 pk sterkere C170 CDI kost slechts twee mille extra. Draait een Mercedes-rijder zijn hand niet voor om. Met de 95 pk diesel is de A ruim voldoende gemotoriseerd en de vijfbak automaat vormt een prima combinatie. Wel is de CDI steeds als diesel aanwezig.
De A-klasse kan er na opfrissing weer een paar jaartjes tegen. Extra verkopen zullen echter uit de gegroeide versie moeten komen. Moet ook lukken want voor f 3.450 extra is de lange A veel praktischer in te zetten als serieuze eerste auto.

Praat verder op het forum