Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door - Test

Wie van de vier

GTO 1-2019: Mercedes-AMG GT 4-Door
AutoWeek GTO 2019-1
AutoWeek GTO 2019-1

Je leest het in AutoWeek GTO 2019-1

Zeker in de meest heftige uitvoering is de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé een auto met een behoorlijk gespleten persoonlijkheid. Een fijne toerrit binnendoor, in stijl naar een zakenafspraak, dwars over het circuit of comfortabel weg met de familie: het kan allemaal. We gaan een dag op pad en zoeken uit welk van deze vier gezichten hem het beste past. Wil de ware AMG GT 4-Door opstaan?

In ons geval zijn het Noord-Hollandse polderwegen en slingerende dijken die ons ochtendhumeur als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. De Benz is zó trefzeker van bocht naar bocht te mikken dat je domweg vergeet met een mastodont van dik 2.000 kilogram onderweg te zijn, maar dat weegt hij toch echt. Wat dat betreft, is de naam AMG GT enigszins misleidend; die tweezitter is aanzienlijk lichter en compacter. Driekwart van voren gezien doet het silhouet van de 4-Door Coupé eerder aan een CLS denken, al is het dikker aangezet en voorzien van een fastback-achtige achterzijde. Met zijn ruim vijf meter is de 4-Door zelfs een fractie langer dan de CLS en de wielbasis meet eveneens een paar centi- meter extra. Oké, de grille met verticale lamellen, de twee powerdomes op de lange motorkap en de dunne, langwerpi- ge achterlichtunits hebben zeker iets weg van de AMG GT; diens sportieve genen zitten echter vooral onderhuids.

Heel ver hoef je daarvoor niet te zoeken, zodra je wat tempo maakt, voel je hoe de Mercedes als het ware om je heen begint te krimpen. De 4-Door voelt op alle gebieden strakker en lichtvoetiger dan een CLS. Er is bij de ontwikkeling veel aandacht besteed aan de stijfheid van de koets. Daarnaast heeft AMG alle registers opengetrokken qua hard- en software. Adaptieve luchtvering, vierwielbesturing,

een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel tussen de achter- wielen, dynamische motorsteunen en een zeer breed scala aan instel- mogelijkheden van alle dynamische en veiligheidssystemen: het zit er allemaal op en aan, en zorgt voor bochtensnelheden die je eigenlijk niet voor mogelijk houdt in een auto als deze.

VERRASSEND CONTROLEERBAAR

Bijzonder indrukwekkend allemaal, hét spektakelstuk van de GT 63 S 4-Door Coupé is echter de 4,0-liter V8 met twee turbo’s; ook op motorisch vlak gaat 4-Door verder waar de CLS ophoudt. We kennen het blok uit andere modellen en in verschillende configuraties. De mannen van AMG zijn erin geslaagd om er nóg wat extra pk’s uit te peuren: 639 om precies te zijn, en dat gecombineerd met een boomontwortelend koppel van 900 Nm. Het sleurt deze Mercedes in een luttele 3,2 seconden naar de honderd en naar een top van 315 km/h. Cijfers die nauwelijks onderdoen voor die van een Ferrari 488 GTB.

Om het volle potentieel te benutten, is een warme en droge autobahn uiteraard een geschikter decor dan een smalle, gladde Nederlandse polderweg. Evengoed blijkt het AMG-geweld verrassend goed controleerbaar, zelfs bij het verraderlijke weer van vandaag. Hier en daar kunnen we het gaspedaal behoorlijk ver naar beneden trappen.

Het is dat de koeien op stal staan, anders zouden ze van schrik zure melk leveren als ze onze 4-Door voorbij zouden zien en horen donderen. Al bij 2.500 tpm komt het maximumkoppel vrij; even met je ogen knipperen en je zit al dik boven de 100 km/h. Wat een geweld In Sport, de middelste van de vijf dynamische wagensettings, bieden de dempers voldoende hardheid voor dit soort (straat)omstandigheden. Ook houdt het elektronische vangnet het motorgeweld keurig in het gareel. Heel subtiel zelfs, zonder al te hinderlijke ingrepen. Wél irritant is de hypernerveuze spoorassistent, die op de smalle wegen regelmatig tegenliggers ten onrechte als potentieel gevaar inschat en met een harde remingreep de 4-Door naar rechts dirigeert.

We hebben de comfortstand ingeschakeld en tokkelen op vier cilinders Amsterdam binnen, gebruikmakend van de adaptieve cruisecontrol die je haast zelfstandig door de files loodst. Onder deellast en tot 3.250 toeren per minuut schakelen de cilinders twee, drie, vijf en acht uit, wat niet alleen het brandstofverbruik verlaagt, maar tevens het geluidsniveau dempt. Evengoed komen we niet bepaald onopvallend bij onze afspraak aan. Wanneer we parkeren, trekken we onmiddellijk de aandacht. Een DHL-koerier wil even met de auto op de foto, een vader informeert naar de specs en bespreekt die met zijn zoon in het fietszitje voorop zijn fiets, een taxichauffeur draait het zijraam van zijn Prius open en neemt met een dromerige blik de lijnen van de 4-Door in zich op. Als er ook nog een scooterberijder schreeuwend en met opgestoken duim voorbijraast, beseffen we dat het waarschijnlijk niet in alle bedrijfstakken handig zou zijn om met een AMG GT 4-Door aan te komen.

Buiten de reguliere AMG-kenmerken is onze 63 S uitgerust met een night-pakket (glimmend zwarte sierelementen), een carbonpakket en een aerodynamicapakket met een grotere frontsplitter, gemodificeerde diffusor en vaste achterspoiler. Kortom, deze AMG GT 4-Door blinkt allerminst uit in subtiliteit, iets wat overigens niet alleen positieve reacties uitlokt, zo ondervinden we meermaals tijdens het invoegen. Tel bij de genoemde opties overigens nog de keramische remmen, het Premium Plus Pack en wat andere zaken, en de basisprijs van € 224.862 wordt met de waarde van een instap-C-klasse verhoogd tot € 263.373.

VERWENNERIJ

Binnenin heeft AMG er alles aan gedaan om de 4-Door zo veel mogelijk van de CLS te laten verschillen. De brede middentunnel, met daarop van displays voorziene drukknoppen voor de diverse dynamische instellingen, doet sterk denken aan de reguliere AMG GT. Fraai zijn de ronde ventilatieroosters en de tuimelschakelaars, op diverse plekken wordt de sportieve sfeer versterkt door de toepassing van aluminium en carbon. De zakelijke rijder kan zich volledig uitleven op alle mogelijkheden die de boordcomputer biedt. Mercedes-apps, Apple CarPlay en Android Auto, In Car Office, browsen via een eigen 4G-kaart; je kunt op vele manieren ‘connecten’ en zodoende de AMG als rijdend kantoor benutten. Het touchpad op de middentunnel staat centraal in de bediening. Vergeleken met een ouderwetse draai-/drukknop is het is niet altijd even intuïtief.

Een rijtje ervoor geplaatste knoppen biedt gelukkig handige shortcuts. De indeling, stijl en kleuren van het brede scherm voor je neus – met twee 12,3-inch displays – zijn op vele manieren te personaliseren, zoals dat ook met veel comfortverhogende zaken kan. Voor wie door de bomen het bos niet ziet, zijn er in het Energizing Comfort Menu voor geprogrammeerde combinaties van interieurlicht, aircotype, stoel verwarming of -verkoeling, muziek type en parfumering. Van frisheid tot vitaliteit en welbehagen, de verwennerij lijkt werkelijk geen einde te kennen.

DRIFTKANON

We nemen de middag vrij en verruilen het colbert voor een helm en racehandschoenen. Op naar Zandvoort om de grenzen te verkennen.

Die limieten zullen op het besneeuwde raceasfalt snel zijn bereikt. Een voordeel van de gladheid is wél dat we de werking van de 4Matic+-vierwielaandrijving mooi kunnen testen. Tijdens de introductie van de 4-Door op een warm Circuit of the Americas concludeerde collega Marco Gorter al dat de auto indrukwekkend goed presteert op een circuit. Natuurlijk ‘verdwijnt’ de massa niet zomaar; vooral de bocht in wil de neus nog wel eens een beetje rechtdoor drukken. Niettemin was er voldoende grip en scherpte om de tweedeurs GT, die tijdens de première in Texas als voorrijdauto fungeerde, goed te kunnen volgen, al reed die waarschijnlijk niet volle bak. Tot 100 km/h sturen de achterwielen tegen, wat in korte bochten helpt om de koets te roteren. Bij hogere snelheden sturen de achterwielen mee; dat komt ten goede aan de rust en stabiliteit in lange, snelle bochten.

We slaan het rijprogramma Sport+ over en schakelen door naar Race. Motor, versnellingsbak, elektronica, dempers, uitlaat: alles wordt op scherp gezet. Je kunt deze zaken overigens in elke voorgeprogrammeerde setting individueel aanpassen. Met aparte knoppen schakelen we het ESP volledig uit en zetten we de 9-traps automaat op handmatig. Dankzij een elektronisch aangestuurde natteplatenkoppeling in plaats van een traditionele koppelomvormer is de respons van de transmissie dik in orde, al mist het systeem vooral bij terugschakelen net de snelheid van een bak met dubbele koppeling. Over reacties gesproken: in de Race-modus is ook de gaspedaalrespons indrukwekkend; dankzij de twinscrollturbo’s is de vertraging minimaal. Jammer is wel dat de meedraaiende schakelflippers nogal klein zijn. Bij heftig stuurwerk grijp je daardoor regelmatig mis.

FIJNE SPEELKAMERAAD

Naast de knoppen op de middenconsole zijn er twee satellieten op het stuurwiel bevestigd voor de bediening van het ESP, de dempers en de overkoepelende rijinstelling. Zo kun je, net als Lewis Hamilton, razendsnel wat zaken aanpassen onder het rijden. Daarnaast is er in de vorm van de AMG Track Pace een virtuele race-engineer aan boord. Het systeem legt meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens vast, zoals rondetijden, G-krachten, gasen stuurinput en de gebruikte remdrukken. Met deze telemetrie gegevens kan de bestuurder zijn prestaties op het circuit analyseren en verbeteren.

Voor wie durft, is er in Race, bij uitgeschakeld ESP en met de versnellingsbak op manueel, een driftmodus beschikbaar. Deze activeer je via de schakelhendels, waarna de AMG GT transformeert tot achterwielaandrijver. Gezien de omstandigheden houden wij het liever bij 4WD. Die is in de sneeuw namelijk fantastisch te bespelen. Stuur verder in dan je normaal zou doen en ga dan op het gas. Door de geforceerd ver naar binnen wijzende voorwielen treedt er onherroepelijk initieel onderstuur op. Dat wordt direct herkend door de AMG, waarna de elektronica razendsnel meer aandrij"rachten naar de achterwielen dirigeert. Blijf nog heel even insturen en de kont komt gegarandeerd om. Nu is het een zaak van tegensturen en gas blijven geven; de voorwielen schakelen bij en de achterwieldrift gaat over in een vierwieldrift. Zet op driekwart van de bocht het stuur recht en zo veeg je op een fantastische manier de hoek uit.

FAMILIEVRIEND

Genieten wordt nóg mooier als je het kunt delen met familie en vrienden. Dankzij de vier deuren en de limousine-achtige lengte is het gelukkig geen probleem om andere mensen mee te voeren in de wereld die Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door Coupé heet, om ze deelgenoot te maken van deze zeer indrukwekkende machine.

Dankzij de 2,95 meter lange wielbasis zitten zelfs volwassenen achterin behoorlijk riant. Tenminste, als ze niet veel groter zijn dan pakweg 1,85 meter, anders komt het hoofd in de knel met de aflopende daklijn. Met (kleinere) kinderen is dat sowieso geen probleem; de 4-Door is in dat opzicht prima als gezinsauto in te zetten. Er zijn verschillende stoelconfiguraties voor het achtercompartiment, van een asymmetrisch neerklapbare bank tot twee luxueuze, afzonderlijke stoelen gecombineerd met een touchscreen voor de achterpassagiers. De enige beperking daarbij is de bagageruimte. De inhoud van 395 liter is voor een auto van dit formaat niet riant. Een weekend weg met het gezin red je nog wel, maar met vier man en volle bepakking op wintersport wordt lastig.

Familiegevoel kan gelukkig ook bestaan uit een avondje uit eten met z’n tweeën, zónder kinderen. Je maakt ongetwijfeld indruk op je partner door alvast de juiste sfeerverlichting te selecteren, haar of zijn favoriete muziek via het Burmester-audiosysteem af te spelen en de airco op de comfortabele stand ‘Diffuse’ te zetten. Tegen koude voeten, laten we maar zeggen. Natuurlijk verwarm je de stoelen alvast voor en kies je een van de acht massageprogramma’s. Bovenrug, onderrug, hard, zacht; jij vraagt, de AMG levert.

HET WARE GEZICHT

Via Bloemendaal koersen we naar Overveen, de laatste bestemming van vandaag. In restaurant De Bokkedoorns worden al sinds 1978 de (Michelin-)sterren van de hemel gekookt, een passend slotakkoord voor ons verhaal. We proosten op een enerverende dag en kijken naar buiten, waar de imposante neus van de Benz nog net zichtbaar is. Een neus die vier gezichten vertegenwoordigt, zo is vandaag opnieuw duidelijk geworden. En ja, hij is in alle facetten meer dan capabel. De mix van rijdynamiek, moderne features, haast oneindige individualiseringsmogelijkheden, innovatieve technologie, hoogwaardige materialen en hoog luxeniveau maken hem tot een zeer indrukwekkend geheel.

Toch springt er een van de gezichten bovenuit. De manier waarop de explosiviteit van de motor dankzij het onderstel en de elektronica toch beheersbaar is, zonder al te veel in te boeten aan sensaties, is fenomenaal. Wat ons betreft is de 4-Door eerst en vooral een machtige GT.

 

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model AMG GT 63 S 4MATIC+
Carrosserie 4-deurs, hatchback
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 234.493

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.982 cc
Maximaal vermogen 470 kW / 639 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 900 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 5.054 mm / 1.939 mm / 1.442 mm
Wielbasis 2.951 mm
Massa leeg 1.920 kg
Laadvermogen 640 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden voor265/40R20Prijzen
Banden achter295/35R20Prijzen
Topsnelheid 315 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 3,2 s
Brandstofverbruik 12,8 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 292 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum