AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mercedes-AMG GLE 43 Coupé (2018) - Test

Kijk ook eens omlaag

31 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 28 2018
AutoWeek 28 2018

Je leest het in AutoWeek 28 2018

De Mercedes-AMG GLE 43 Coupé is de lichtste versie van de twee AMG-varianten van de SUV met coupédaklijn. Een recente motorupdate van de V6 Biturbo is aanleiding om weer eens op pad te gaan met de kolos, om te kijken waar hij nu staat.

De enige constante is de constante 'coupévariant' op de markt. Het hangt vast als tegeltjeswijsheid aan de muur bij de afdeling aandrijflijnontwikkeling in Stuttgart. Motoren gaan daar soms na een jaar alweer op de schop voor nog meer efficiëntie en vermogen. Met de 43 AMG, de aanduiding voor de V6-biturbo in de 'bravere' AMG-versies, is dat al niet anders. De drieliter is recent onder handen genomen en dat leverde meer kracht op. Opmerkelijk, omdat in de CLS en de E-klasse de 43 AMG's al zijn vervangen door Mercedes' nieuwe zescilinder lijnmotor met elek- trische ondersteuning, 53 genaamd. Maar in de modellen die al wat langer meelopen, zelfs in de recent gefacelifte C-klasse, gaat de V6 nog even mee. Het feit dat de GLE Coupé niet meer van de jongste model- generatie is, wordt snel duidelijk. Dit model is nog gebaseerd op de ML-klasse die in 2011 op de markt kwam. In 2015, toen de ML werd gefacelift en zijn loopbaan mocht voortzetten als GLE-klasse, kwam deze 'coupevariant' op de markt. Je ziet de leeftijd af aan bijvoorbeeld het interieur, dat nog stamt uit de tijd dat een Mercedes nog niet vol hing met schermen.

GOED BOCHTENGEDRAG

Bij rustig rijden merk je dat de Mercedes GLE Coupé best veel doorgeeft via het onderstel met luchtvering, dat op zijn beurt nooit lekker tot rust lijkt te komen. Deze carrosserievariant is duidelijk 'sportiever' bedoeld dan de gewone GLE-klasse en dat blijkt nog meer in bochten. De actieve stabilisatoren gaan overhellen zeer effectief tegen; de coupé voelt dan voor een auto met een dergelijk hoog zwaartepunt zelfs dynamisch aan. Ook de besturing werkt met lekker veel tegendruk, maar ook met echte precisie. Dan verrast de auto je zelfs. Het wordt zo al snel duidelijk waarom er AMG op de auto staat, ook al is het 'maar' de 43. Met 390 pk en 520 Nm gaat de auto ook fanatiek hard in rechte lijn, al kan de geblazen V6 qua sound en acceleratie bij lange na niet op tegen het allesverwoestende geweld van de 63 AMG, met zijn bijna 600 pk sterke V8-biturbo. Vanuit stilstand vol accelereren, resulteert in een wat bruuske beweging van de auto bij de overgang van versnelling één naar twee, terwijl de 9G- Tronic-automaat normaal zo voorbeeldig schakelt. Op zulke momenten hinkt de auto op twee gedachten. Aan de ene kant wil hij wel een AMG zijn, maar aan de andere kant is hij ook weer niet supersnel. Waar een 43 AMG bij de C-klasse als heel fijne, snelle variant logisch is gepositioneerd ten opzichte van de 63 (de AMG-baas-boven- baas), is de 43 AMG in deze carrosserie een vreemde eend in de bijt. Het kan ermee te maken hebben dat de GLE Coupé een model is uit de categorie 'van dik hout zaagt men planken'. Het is één en al uiterlijk vertoon, het ligt er allemaal nogal dik bovenop. Misschien moet je bij een GLE Coupé wel gaan voor een 400 of 500 zonder de AMG-behandeling. Of meteen voor de 63 AMG.

LUXEPROBLEEM

Het is natuurlijk een luxeprobleem van de bovenste plank: je kunt ook bij dit niche-model van Mercedes-Benz kiezen uit een keur aan motoren, zelfs uit twee AMG- versies. Het gehele Mercedes-gamma kan zo voor keuzestress zorgen, want ga maar na: naast deze GLE Coupé bestaat er een GLC Coupé. Misschien is dat niet eens zo'n verkeerd alternatief; die auto is ook leverbaar als 43 AMG én als 63 AMG. De GLC 43 AMG Coupé mag dan iets minder massief ogen en ook wat kleiner zijn, dit model heeft een moderner interieur en beslist een fijner onderstel.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Mercedes-AMG GLE 43 Coupé

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model GLE 43 AMG 4Matic Coupé
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 9 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 127.796

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.996 cc
Maximaal vermogen 287 kW / 390 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 520 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 93 l
Lengte / breedte / hoogte 4.900 mm / 2.003 mm / 1.700 mm
Wielbasis 2.915 mm
Massa leeg 2.140 kg
Laadvermogen 740 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden voor275/45R21Prijzen
Banden achter315/40R21Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,7 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 215 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Carpe
Carpe
  • 10
Neigt naar ordinair, deze Mercedes.
RobG
RobG
  • 12
Smaak is niet te koop... Wat een onzettende sjonniebak.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Fijne en ruime ,sportief , comfortabele auto met ruimschoots voldoende prestaties! 390 PK ,520 Nm..... Eind van het jaar komt de opvolger , de W167.
Black Aero
Black Aero
  • 2
Vind het een raar hok en met dit blok zelfs een rare combinatie en toch ben ik altijd wel enthousiast over de vehikels uit Stuttgart
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik vindt een videoreview voor een motor toevoeging een beetje overdreven, dit wordt doorgaans ook niet gedaan met auto's voor het grote publiek.
Het zelfde geld voor 2 videos van de Yaris GRMN die al was uitverkocht...
Matsuda
Matsuda
  • 5
Tja, het blijft een kwestie van smaak zullen we maar zeggen.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Wat een vreselijk commentaar voor een spuuglelijke auto
iSpy
iSpy
  • 0
Beetje sneu. Ik kan de GLE wel appreciëren (Ja, Dhr. Vermeulen, het zou maar eens kunnen), maar ik heb het gevoel dat het deze keer een verhaal is van wel willen, maar niet kunnen. "Het is wel goed, maar niet altijd" of "het komt niet voldoende tot z'n recht"... Daarnaast ook een hoop verwijzingen naar andere modellen en "verouderde techniek".
Het zullen wel commentaren zijn in verhouding met de prijs; laat het ons daar op houden.
haton
haton
  • 1
Het logo blijf ik mooi vinden.
borgmonster
borgmonster
  • 0
“Het zou zomaar kunnen”. En het zou ook zomaar kunnen van niet... Neem es een standpunt in, man! Dat is er best wel te vinden voor deze wagen.
Overigens raar dat er een witte zonneklep onder een donkere dakgemel hangt.
RobG
RobG
  • 1
@Michael Balk
De Yaris GRMN is een liefhebbersauto, dat die meer aandacht krijgt (op een website voor autoliefhebbers!) dan een generieke wagen lijkt me logisch. Deze Mercedes daarentegen is een vreemde keuze. Die past meer op een website over/voor rappers of woonwagens.
Anoniem
Anoniem
  • 8
Fijne auto voor de gemiddelde rifaap die geslaagd is in het criminele milieu.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Dat die bak niet altijd lekker schakelt, tja, dat verbaast mij niets, want dat ben ik wel gewend van MB. Mijn vorige GLA moest al een bakupdate hebben om enigszins fatsoenlijk te schakelen en morgen moet mijn huidige GLA ook naar de dealer, want de bak begint steeds meer schakelfouten te maken (schokken, vaak in de verkeerde versnelling, niet bij de les, enz.). Dit is voor mij - naast het enorm hoge brandstofverbruik - toch wel de grootste teleurstelling, dat had ik niet verwacht van MB!
Anoniem
Anoniem
  • 0
China is er niets bij
Anoniem
Anoniem
  • 1
@clownflash, wat jij zeggen??! ga staan dan jongen!
Anoniem
Anoniem
  • 8
Dus als ik het even mag samenvatten: van binnen verouderd, van buiten lelijk en onder de motorkap niet lekker. Blijft over het logo. En dat is voor velen toch vaak het belangrijkste aankoopargument.
CarBuff
CarBuff
  • 1
Hier in de buurt wordt je doodgegooid met dit soort wagens. Het is maar waar je je geld aan wilt uitgeven. Grappig hoe "imago/status" door iedereen heel anders beleefd wordt.
Maarten68
Maarten68
  • 1
Heerlijk geluid in een butt ugly model.
TONE
TONE
  • 2
Spuuglelijk net zoals de BMW X6. Dan is de normale GLE veel mooier.
Mercedes bouwt op dit moment prachtige auto's maar daar behoort deze niet toe.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Ik weet het: er worden op jaarbasis maar een paar van verkocht, maar het signaal van Daimler Benz dat hiermee wordt afgegeven is volkomen verkeerd.
A A5
A A5
  • 2
Gedrocht eerste klas. Next.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Totaal ordinair en zonder gevoel voor klasse en stijl.
daks
daks
  • 0
Op ieder potje past een dekseltje.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Slecht gejat X6, als je dan een eigen coupe wilt bouwen zorg dan voor een eigen gezicht en kom niet met een slecht gekloonde X6.
Maar ja als ik 117K euro uitgeef voor de basis GLE 43AMG dan wil ik wel het nieuwste van het nieuwste en niet een ouderwets interieur. Persoonlijk zou ik of voor de 500 of voor de 63AMG versie gaan.
Gii
Gii
  • 0
Verschrikkelijk dat oude interieur...
Clio Estate GT
Clio Estate GT
  • 0
Altijd mooi, de letters 'RR' op een auto! ..ook al staan ze dit keer alleen maar op de kentekenplaat. Dichter in de buurt van een echte RR komt ie helaas niet!
Korff
Korff
  • 3
Als je met deze auto komt voorrijden, ben je bij mij al van tevoren verdacht dat je je geld niet op een eerlijke manier verdient. En dat zal voor veel mensen gelden, dus wie eerlijk zaken doet, wil zo'n auto niet. Wie wel zo'n auto heeft, is dus zeker een oplichter...
Anoniem
Anoniem
  • 0
De laatste autotest die ik keek was op Autoblog; over de Ford Mustang, eerst de 2.3 liter turbo, maar daarna de atmosferische V8. Deze kost in onze buurlanden tussen de 45 en 55.000 euro. Wát een auto, en dat geluid maakt korte metten met dit soort gare SUV Mercedessen.
Waarom kost een Ford Mustang 5.0 V8 hier 120.000 euro, en in DE of BE haast een derde. 1 europa, als het ff uitkomt.. Walgelijk die NL C02 tax.
Poor Joe
Poor Joe
  • 1
Ik vind hem net als de X6, X4 en GLC coupé totaal overbodig, de kopers vinden dat duidelijk niet...
Iets met ander denkpatroon?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Korff

Kijk, dat schept een hoop duidelijkheid!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Net als de x5, x6 en dit.....ordinaire auto...bepaald volk...maar ieder zn ding

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum