Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Mazda MX-5

Op grote hoogte

61
Mazda MX-5
Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5Mazda MX-5
  • Roy Kleywegt
  • Eerste rijtest
20 oktober 2018 om 11:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 38 2018
AutoWeek 38 2018

Je leest het in AutoWeek 38 2018

Mazda heeft zijn MX-5 bijgepunt en stuurde ons naar een van de meest bijzondere wegen in Europa. Misschien kopen we die nieuwe Mazda wel.

Het is even oefenen met de uitspraak. Het zijn zo veel A's dat je je er in het begin even blind op staart: Transfagarasan. Opdelen helpt. Trans-Fagarasan, over de Fagaras-bergen. De weg is door Top Gear letterlijk wereldberoemd geworden toen het tv-programma die bombardeerde tot beste rijdersweg ter wereld.

En nu staan we er, naast een nieuwe Mazda MX-5 RF. Geen verkeerde auto om al die bochten mee aan te vallen. De weg is korter dan je in eerste instantie zou denken: 90 kilometer. In tweeënhalf tot drie uur ben je er echt wel overheen. Het spektakel is echter groot. De weg kronkelt als een lange sliert spaghetti omhoog, waarbij je aan beide kanten de vallei grotendeels kunt overzien. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Stelvio, die nog wel eens wordt overschat, is de weg breed en bestaat hij zeker niet alleen maar uit krappe hairpins die eigenlijk alle fun uit het rijden halen. Mooie, glooiende bochten worden afgewisseld door ruime hairpins waarin je genoeg ruimte hebt om met de balans van je auto te spelen. Of het nu een 180 pk sterke MX-5 of een 700 pk sterke Ferrari is: je hebt de ruimte. Aan de zuidkant moet je met een supercar wel een beetje voorzichtig zijn op het hobbelige wegdek, maar het laatste stuk en de noordkant kennen enkel prachtig asfalt.

Het zicht is goed, zodat je al van ver kunt zien of er ezels of schapen op de weg lopen. Naarmate we hoger komen, neemt de mist toe en moeten we het uitzicht missen. Het dak is open. De frisse vochtige berglucht voegt veel toe aan cabrio rijden. Het is kiezen tussen versnelling twee en drie. De toegenomen trekkracht over het hele toerenbereik zorgt ervoor dat je nooit terughoeft naar de eerste versnelling. De Mazda is waanzinnig. Het stuurgevoel is zo ontzettend goed en de balans zo prachtig, dat je merkt dat meer vermogen niet nodig is. Nee, de fun van de auto zit in zijn puur- heid en mooie reacties. Hij draait om zijn as en heeft weinig last van onderstuur. Insturen met hoge snelheid, heel even liften om de draai te versterken en dan vol op het gas. Heel even lijkt de kont iets te willen doen, maar de tractie is erg goed, zodat je meer vermogen nodig zou hebben om hem te laten uitbreken. Precies op die grens van het gripbereik danst de roadster van bocht naar bocht.

LEGERWEG

De weg gaat eigenlijk van niets naar ner- gens. Het meer op het hoogste punt van de weg (die daar met een kilometer lange tunnel de top doorsnijdt) kent een groot aantal kraampjes en koffietentjes voor de vele toeristen, maar geen dorp of ander doel. De weg zelf is de attractie, ondanks zijn wat donkere geschiedenis. De pas is in de jaren 70 aangelegd door dictator Ceaușescu, die zijn leger gemakkelijker over de bergen naar het noorden wilde kunnen verplaatsen in het geval van een aanval door de Sovjet-Unie, dat zich al met Hongarije had bemoeid. Veel dynamiet en honderden mensenlevens later was de weg klaar. Ondanks de bloederige oorsprong werd het een automotive walhalla. Denk aan de mooiste Oostenrijkse of Zwitserse bergpas, maar dan ruimer, leger en langer. Her en der houdt een verdwaalde ezel of kudde schapen je gezelschap en uiteraard hebben wielrenners en motorrijders de weg ook gevonden. Geen probleem, er is plaats genoeg voor iedereen.

De belangrijkste wijziging aan de MX-5 is dat het vermogen van de 2,0-liter van 160 naar 184 pk is gegaan. Dit dankzij meer koppel bij hoge toerentallen en een toeren-begrenzer die nu op 7.500 tpm ingrijpt. Door lichtere zuigers en een ander vliegwiel maakt de motor ook merkbaar gretiger toeren, waardoor de funfactor enorm is toegenomen. Sterker nog, dit was het belangrijkste minpunt van de huidige generatie MX-5. De 1.5 maakte gretiger toeren, wat hem samen met zijn lagere gewicht de betere motor maakte. Ja, hij was minder snel, maar de funfactor was hoger. Nu niet meer. De 2,0-liter is door de vermogensstijging lekker vlot en de motor jankt naar de 7.500 tpm. Onderstel, besturing en versnellingsbak zijn niet minder dan subliem en het design is niet zonder reden ongewijzigd. Als je droomt van een 911 GT3 (zoals wij allemaal), probeer dan gewoon eens een MX-5.

  • Houd me op de hoogte over de Mazda MX-5
  • Lees meer over supercars en sportscars
Mazda Mazda MX-5 Supercars & Sportscars

PRIVATE LEASE Mazda MX-5

INFO
Mazda
Mazda
Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 (2D/6H)
€ 599
 
Mazda MX-5 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Mazda MX-5 2.0 SkyActiv-G 184 Pk GT-M, LED, Leder, Navigatie

    Mazda MX-5 2.0 SkyActiv-G 184 Pk GT-M, LED, Leder, Navigatie

    • 2019
    • 20.859 km

    € 33.690

    Mazda MX-5 1.8i 16V 126pk 20th Anniversary Leer/Stoelverw./Airco/Lmv/102dkm

    Mazda MX-5 1.8i 16V 126pk 20th Anniversary Leer/Stoelverw./Airco/Lmv/102dkm

    • 2010
    • 102.041 km

    € 13.495

    Mazda MX-5 1.5 GT-M Camera Leder Bose®

    Mazda MX-5 1.5 GT-M Camera Leder Bose®

    • 2017
    • 27.294 km

    € 24.850

Meer Mazda MX-5 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Officieel: nieuwe Mazda MX-5

    66
    • 16 december 2021

Lezersreacties (61) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda MX-5 specificaties
  • Mazda MX-5 occasions
  • Mazda MX-5 video's
Advies en informatie
  • Mazda MX-5 tests
  • Mazda MX-5 gebruikersreviews
  • Mazda MX-5 index
PREMIUM
Abarth 124 Spider - Mazda MX-5 - Mercedes-Benz SLC

Abarth 124 Spider - Mazda MX-5 - Mercedes-Benz SLC

Is de Abarth 124 Spider de betere Mazda MX-5? Of maak je de echte pretkilometers met de Mercedes...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Touring (2008)

    • 11 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 TS (2018)

    Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 TS (2018)

    7
    • 7 december 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 Luxury (2021)

    Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 132 Luxury (2021)

    12
    • 30 november 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6 Dynamic (2005)

    Mazda MX-5 1.6 Dynamic (2005)

    16
    • 13 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 1.6i (1996)

    Mazda MX-5 1.6i (1996)

    6
    • 30 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 GT-M (2016)

    Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 GT-M (2016)

    4
    • 8 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Mazda MX-5 Niseko (2008)

    Mazda MX-5 Niseko (2008)

    14
    • 22 mei 2021
meer reviews
Abarth 124 Spider vs Mazda MX-5 - Dubbeltest

Abarth 124 Spider vs Mazda MX-5 - Dubbeltest

98

Is Abarth er in geslaagd om van de Mazda MX-5 een nog attractievere roadster te maken?

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Mazda MX-5 - Back to Basics

    Mazda MX-5 - Back to Basics

    183
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    Op zoek naar een roadster voor 10.000 euro

    93
    • 27 maart 2022
  • Nieuws
    Mazda MX-5-ontwerper Shunji Tanaka overleden

    Mazda MX-5-ontwerper Shunji Tanaka overleden

    30
    • 22 december 2021
  • Nieuws
    Mazda verbetert MX-5 subtiel voor nieuw modeljaar

    Mazda verbetert MX-5 subtiel voor nieuw...

    27
    • 16 december 2021
  • Nieuws
    Ook Mazda MX-5 wordt geëlektrificeerd

    Ook Mazda MX-5 wordt geëlektrificeerd

    91
    • 29 juni 2021
  • Mazda MX-5 1.8 - 2006 – 402.115 km - Klokje Rond

    Mazda MX-5 1.8 - 2006 – 402.115 km - Klokje...

    • 29 maart 2021
  • Nieuws
    Hurtan Grand Albaycín beter te zien

    Hurtan Grand Albaycín beter te zien

    17
    • 25 januari 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    60
    • 25 juni 2022
  • PREMIUM
    Mazda 2 Hybrid - Test

    Mazda 2 Hybrid - Test

    • 21 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    Ford Focus vs. Mazda 3 - Dubbeltest

    • 31 mei 2022
  • Nieuws
    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    Prijzen verbeterde Mazda MX-30 bekend

    58
    • 25 mei 2022
  • Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

    Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje...

    • 24 mei 2022
  • PREMIUM
    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel Grandland - Triotest

    Hyundai Tucson vs. Mazda CX-5 vs. Opel...

    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Sneller laden voor Mazda MX-30

    Sneller laden voor Mazda MX-30

    55
    • 12 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden