Mazda CX-5 SkyActiv-D 184 - Eerste Rijtest

Doordieselen

AutoWeek 23 - Mazda CX-5
AutoWeek 23 2021
AutoWeek 23 2021

Je leest het in AutoWeek 23 2021

Terwijl je in het SUV-segment de ene na de andere plug-in hybride in de prijslijst verschijnt, doet Mazda het anders. Uiteraard, want dat maakt het merk nu eenmaal zo eigenzinnig. De dieseltechniek werd opgewaardeerd zodat de nieuwste emissienormen weer gehaald worden en dat betekent dat de SkyActiv-D terugkeert voor de CX-5.

Modeljaar 2021 is een tijdje terug ingegaan bij Mazda en daarom las je drie weken geleden al uitgebreid over de wijzigingen aan de CX-5. Daarbij kozen we voor een benzineversie met automatische transmissie. Voor deze kennismaking hebben we ons oog op de vernieuwde SkyActiv-D laten vallen. Tot een paar jaar geleden was die 2.2 dieselmotor er in twee smaken, met 150 en met 184 pk, in Nederland kun je hem alleen nog in de krachtigste configuratie krijgen. Nog altijd levert de viercilinder 184 pk maar Mazda heeft hem flink aangepakt om hem te laten voldoen aan de nieuwere emissieeisen.

De NOx-uitstoot is verder omlaag en ook de CO2-uitstoot is bij de WLTP RDE2-cyclus 16 gram per kilometer lager, wat neerkomt op 147 gram per kilometer (1:17,9) voor de handgeschakelde en 160 gram (1:16,4) voor de automaat. Die cijfers vergelijken met die van de ‘oude’ versies lukt niet doordat daarvan geen WLTP-cijfers waren, die reëler zijn dan de oude NEDC-metingen. Daar komt bij dat je nu de diesel ook met handbak kunt krijgen. Dat laatste is goed nieuws voor de enthousiaste automobilist want Mazda weet altijd een heerlijk schakelgevoel aan zijn manuele transmissies mee te geven.

GRETIG

De 2.2 diesel voelt verder nog net zo aan als eerst, dus als een bijzonder gretige zelfontbrander die hogere toeren niet schuwt. Rond de 1.750 toeren begint hij er heerlijk aan te sleuren zoals we dat van dit type verbrandingsmotor kennen, maar pas echt apart wordt het wanneer je hem eens flink doorhaalt in de versnellingen. Dan zwiept de toerenteller zelfs door tot iets meer dan 5.200 omwentelingen van de krukas per minuut. Ongekend voor een diesel! Het hoeft niet, maar het kan. Rijd je 100 km/h in de zesde versnelling dan staat de toerenteller op een uiterst relaxte 1.500 toeren.

Om dan nog te versnellen kun je gerust het gaspedaal vloeren zonder terugschakelen, het pedaal biedt tegenwoordig meer weerstand voor een betere verbondenheid tussen mens en machine en zo verlangen we geen moment naar de zestraps automaat die ook in de prijslijst staat. Die werd ook aangepast voor het nieuwe modeljaar maar onlangs kon hij nog steeds niet overtuigen, toen we hem reden in combinatie met de 165 pk SkyActiv-G benzinemotor. En daarbij: de automaat is door zijn hogere CO2-uitstoot flink duurder, het scheelt zomaar ! 6.000 in aanschaf. Voor het trekken maakt het niet zo veel verschil, achter de diesel met automatische transmissie en 4WD mag je 2.100 kilo geremd hangen, de diesel met handbak mag net als de twee benzineversies (2.0 en 2.5) 2.000 kilo hebben. Wie per se vierwielaandrijving wil, moet genoegen nemen met de automaat.

Het goede nieuws voor de caravanbezitter is dat je dan ook het hoogste gewicht achter de CX-5 mag hangen. Het is onder meer deze doelgroep die Mazda heeft doen besluiten de diesel toch te voeren in Nederland, maar ook bijvoorbeeld rijschoolhouders geven nog graag les met een auto met dieselmotor. Natuurlijk zie je bij veel concurrenten plug-in hybrides opkomen, maar die techniek heeft Mazda nu nog niet beschikbaar. En zonder de diesel zou het motorenaanbod wel erg karig zijn, want naast deze 184 pk sterke versie zijn er alleen de 165 pk en 194 SkyActiv-G.

ZWAARDER IN NEUS

De SkyActiv-X-technologie die er wel is voor de CX-30 en de 3 heeft zijn weg nog steeds niet gevonden naar de CX-5 en de Mazda 6. Die bijzondere benzinemotor met dieseleigenschappen is waarschijnlijk in volgende generaties te vinden. Diesel rijden met een CX-5 in combinatie met een handbak voelt in tijden van afstandelijke plug-in hybride aandrijflijnen bijna sportief aan. Dat doet deze SUV qua weggedrag voor zijn soort zeker ook, al merk je wel dat er een flink blok hoog in de neus hangt wat de SkyActiv-D 184 een iets minder dynamisch karakter geeft dan de 165 pk sterke benzine-versie die we laatst reden.

De Mazda CX-5 ging ook vanbinnen subtiel op de schop. De centrale display werd een stuk groter (van 8 inch diagonaal naar 10,25, overgenomen uit de CX-30) waarbij een vernieuwde vormgeving zorgt voor een verbeterde afleesbaarheid. Aangepaste software zorgt voor een sneller functio neren en het is voortaan te koppelen aan een app, zodat je op afstand nog wat functies van de auto kunt bedienen. Zo kun je je navigatie vast voorprogrammeren of de deuren vergrendelen als je dat bent vergeten. Apple CarPlay en Android Auto zijn nu ook te gebruiken en een DAB+-radio is standaard op alle modellen. Verder bleef het interieur bij het oude. En dat is goed nieuws, want qua materiaalgebruik is een Mazda-interieur van premium niveau.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Mazda
Model CX-5 SkyActiv-D 184 4WD Signature
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 64.850

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.191 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 445 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.575 mm / 1.845 mm / 1.685 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.664 kg
Laadvermogen 571 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.100 kg / 750 kg
Banden225/55R19Prijzen
Topsnelheid 208 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 173 g/km

    PRIVATE LEASE Mazda CX-5

    Gerelateerde forum topics

    Praat verder op het forum