Occasion Test: Mazda 6 vs. Peugeot 508
Businessclass reizen
Ooit reed zakelijk Nederland vooral in representatieve sedans van merken als Opel, Peugeot, Nissan, Mazda en Volkswagen. Dat is nu wel anders en het aanbod tweedehands is dus schaars. Maar ze zijn er nog, zo bewijzen deze Mazda 6 en Peugeot 508 en daar heb je in beide gevallen een bovengemiddeld fijne auto aan.
Nu door de elektrificatie van de auto het thema efficiency langzaam maar zeker steeds belangrijker wordt, kan het zomaar gebeuren dat de sedan een revival gaat maken. Of in elk geval modellen die er iets van weg hebben, aangezien de windtunnel dicteert. Kijk maar naar de Tesla Model 3, die zelfs met het kleine accupakket een heel behoorlijke actieradius laat zien. De Mercedes EQE en de BMW i4 volgen die strategie en ook Hyundai laat met de Ioniq 6 zien dat de lage, vierdeurskoets nog lang niet is uitgestorven. Met de opmars van de MPV en SUV mogen we dan massaal hebben gekozen voor de hogere instap, als we zuiniger willen zijn met energie kunnen we niet om de gestroomlijnde auto heen. En ook al stond dat laatste misschien niet bovenaan de lijst bij het ontwerpen van de Mazda 6 en Peugeot 508, toch scoren ze op dat vlak beter dan een CX-5 of 3008/5008. De sedan en de liftback hebben in dit segment trouwens niet de voorkeur bij de meeste kopers. Die kiezen veelal voor de stationwagon, die dan weer iets minder goed scoort als het gaat om luchtweerstand, maar des te beter als het gaat om gebruiksgemak. En dat niet alleen, een Mazda 6 Sportbreak of Peugeot 508 SW oogt een beetje sportiever, ook al zien de testauto’s er allesbehalve uit als een oubollige vierdeurs met kofferbak. Daarvoor moeten we terug naar de Volkswagen Vento en de Nissan Almera, om maar eens wat te noemen.
AL TIEN JAAR
Dat de hoogtijdagen van de Mazda 6 allang achter ons liggen, zien we duidelijk terug in de verkoopcijfers. Zelfs in 2012, toen de derde en huidige generatie op de markt kwam, zagen we geen piek in de verkoop. En dan te bedenken dat in 1992 de toen net nieuwe 626 in Nederland bijna 15.000 keer op kenteken werd gezet! Voor onze importeur bleek de CX-5 de reddende engel; die is vanaf zijn introductie het bestverkochte model. De CX-3 en Mazda 2 weten hun grotere broer aardig bij te benen, succes voor de volledig elektrische MX-30 blijft uit. Inderdaad, je leest het goed, de Mazda 6 staat in deze vorm al tien jaar in de showroom, met regelmatig een opfrisbeurtje of een kleine facelift. Het lijkt er niet op dat we een opvolger kunnen verwachten, zoals dat bij meer merken het geval is in dit segment. In tegenstelling tot zijn voorgangers is deze 6 er niet meer als liftback. De enige versie met een turbomotor is de 2.2-diesel (150/175/184 pk), verder is het SkyActiv wat de klok slaat. Dat is meestal de tweeliter met 145 of 165 pk en soms de 2,2-liter met 192 pk (194 pk vanaf 2018), die altijd de automatische transmissie heeft. De keuze voor die atmosferische motoren met een relatief grote cilinderinhoud is typerend voor het eigenzinnige karakter van Mazda. Gewichtsreductie vormde ook een belangrijk thema en met zijn 1.345 kg op een lengte van 4,87 meter laat de 6 een keurige waarde zien.
Suf oogt de Mazda 6 sedan zeker niet, met zijn enigszins coupé-achtige daklijn en vrij korte achtersteven. De sterke welvingen in de voorspatborden zijn een stijlkenmerk van alle modellen van het merk, net als de chroomlijst die vanaf de grille de koplampen onderstreept. Ook vanbinnen ziet het er allemaal nog bijdetijds uit. Het multimediasysteem met de handige draaiknop op de middentunnel kent geen Apple CarPlay of Android Auto, maar verder missen we niets. De zitpositie is erg goed, de stoel is elektrisch verstelbaar met geheugen. De eenwording met de techniek is een stokpaardje van Mazda. Het onderstel en de besturing dragen ook daaraan bij. Hij mag dan niet zo scherp zijn als een Alfa Romeo Giulia of BMW 3, dat neemt niet weg dat je met plezier zit te sturen. De aandrijflijn maakt iets minder enthousiast en het is vooral de automaat die de feestvreugde tempert. Er is een Sport-stand, maar dat maakt het er niet beter op en bij 100 km/h blijft de bak in de vierde versnelling. Schakel je de cruisecontrol in, dan gaat de modus S vanzelf uit. Een handgeschakelde zesbak is beter in staat om het beste uit deze motor te halen. Dankzij de grote cilinderinhoud heb je best veel koppel, maar onder de 2.000 toeren is er nog niet zo veel leven. Dat is het nadeel van een atmosferische krachtbron, maar Mazda kennende, hoef je je over de levensduur dan weer geen zorgen te maken.
SYMBIOSE
In 2010 maakte de Peugeot 407 plaats voor de 508 en sinds het verdwijnen van de 406 had Peugeot niet echt een gelukkige hand in een klasse waarin de Fransen ooit floreerden met heerlijke sedans. In februari 2018 maakte de huidige generatie zijn debuut en die volgt tevens de 607 op. Twee auto’s in één dus. Met zijn lengte trouwens niet, aangezien de eerste 508 vier centimeter langer is dan onze testauto. De 607 meet 4,9 meter. De eerste 508 beleefde in 2011, 2012 en 2013 zijn hoogtijdagen als fiscaal aantrekkelijke diesel, ook als plug-in hybrid. Daarna zakte de verkoop als een pudding in elkaar, met een heel kleine opleving in 2019, vlak na de komst van de nieuwe. Net als Mazda, heeft ook Peugeot een reddende engel: de 3008 uit 2016 en zijn iets langere broer, de 5008. Daarnaast is de kleinere 2008 eveneens vanaf de eerste dag een kaskraker. Deze 508 oogt als een sedan, maar in werkelijkheid is het een liftback en die grote achterklep in combinatie met een neerklapbare achterbank is in de praktijk een belangrijke meerwaarde. Daarnaast is er uiteraard de SW.
De basismotor is de bekende 1,2-liter driecilinder met 130 pk. Daarna komt de 1.6 turbo met 180 of 225 pk en er zijn twee plug-in hybrides, met 225 of 360 pk. In dat laatst geval gaat het dan om de extreem sportieve PSE. Dieselen kan met de 1.6 HDI met 130 pk (de enige 508 die met een handbak leverbaar is) of met een 2,0-liter HDI met 160 en 180 pk. In Nederland is de diesel nu alleen nog in de SW leverbaar, de 130 pk met achttraps automaat.
De 508 is de jongste van dit duo, maar dat zie je er niet per se meteen aan af. En dan misschien wel eerder aan de achterkant dan aan het front. De grote led-sabeltanden domineren het aangezicht en doen dienst als dagrijlampen. De achterkant wordt getypeerd door een zwarte lichtbalk die over de volle breedte loopt. De achterlichten branden overdag mee met de verticale lichtzwaarden in de neus. Zoals in elke Peugeot zien we een dashboard met een laag geplaatst stuur, met daarboven de instrumenten. Het stuur is niet alleen aan de onderkant afgeplat, maar ook aan de bovenkant. Dat is pure noodzaak, om het zicht op het middelste infocluster vrij te houden. De naald van de toerenteller draait tegen de klok in, een designgrapje. Het veel lager geplaatste infotainmentscherm strookt niet met de filosofie dat alle belangrijke informatie op ooghoogte moet zitten. Hoe dan ook is het een mooi interieur, dat moet gezegd. Het breekt met alle tradities en ook al kost het instellen van een goede zitpositie iets meer tijd dan je gewend bent, daarna voel je je lekker. De motor telt minder cc’s dan die in de Mazda, maar mede dankzij de turbo wel bijna net zoveel koppel en dat bij een veel lager toerental. Het maakt de Peugeot tot een vlotte auto, die zich makkelijk met lage toerentallen laat rijden.
Sta je met meer enthousiasme op het gas, dan is de achttraps automaat soms een beetje nerveus. Dat geldt ook voor de besturing, die opvallend direct en sportief is. Met de rijeigenschappen van een 607 heeft dit niets meer te maken, wat ook geldt voor de vering en demping. In elke rijmodus blijft het allemaal stevig. Wat ook opvalt, is het matige zicht in de binnenspiegel en ook schuin naar achteren heb je grote dode hoeken door de brede en lage C-stijlen.
Een belangrijke reden waarom je voor auto’s als deze kiest, is een ruim interieur. Deze 508 oogt als een sedan, maar in werkelijkheid is het een liftback Op dat onderdeel delft de Peugeot het onderspit en dan vooral op de achterbank. Hoofden beenruimte zijn niet zoals je dat in een auto uit het D-segment mag verwachten. Vorm ging duidelijk voor functie. Nee, dan zit je er in de Mazda een stuk rianter bij. Pluspunt bij de 508 is de neerklapbare achterbankleuning in combinatie met de grote achterklep. De achterste rugleuningen van de Mazda kunnen trouwens ook plat.
HEERLIJKE REISAUTO’S
Wat uitrusting betreft hebben we bepaald niet met instappers te maken. Sterker, bij Mazda was deze 6 de duurste benzineversie en voor dat geld mag je dan ook op veel luxe rekenen. Leren bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen (achterin ook verwarmd), een schuifdak, een verwarmbaar stuur en zelfs een head-up display zijn aan boord. Hij rolt op fraaie 19-inch wielen en is voorzien van alle gangbare assistentiesystemen. Niet dat je in de 508 ontberingen hoeft te doorstaan, maar hij is niet zo compleet als zijn Japanse concurrent en staat op 17-inch wielen.
Wat beide auto’s in elk geval overduidelijk aantonen, is dat je er heel ontspannen lange reizen mee kunt maken en je vrijwel nooit afgunstige of hatelijke blikken krijgt toegeworpen, wat bij SUV’s nog wel eens het geval wil zijn.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Twee fijne en niet al te opzichtige reisauto’s die ook heel geschikt zijn voor gezinsgebruik, hoewel we ons goed kunnen voorstellen dat je in dat geval liever de Sportbreak van Mazda of de SW van Peugeot hebt. Voor het geld van een nieuwe Golf of Focus (in basistrim!) heb je enorm veel auto voor de deur staan, zonder dat je extreem veel hogere vaste en variabele lasten hebt. Bovendien voelen ze nog steeds lekker nieuw aan. De Mazda pakt een half puntje meer dan de Peugeot. Hecht je meer waarde aan het nieuwste infotainmentsysteem en een fijne turbomotor, dan is de 508 de beste keuze. Spelen rijeigenschappen, luxe en ruimte een grotere rol, dan word je met de 6 op je wenken bediend.