Peugeot 508 Blue Lease Allure BlueHDi 160 (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 Blue Lease Allure BlueHDi 160 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 27.000 km |
Bon Voiture
- 6.800 km
Waar zal ik beginnen met deze review. Na drie jaar gereden te hebben in een Outlander PHEV (om redenen van een nieuwe werkgever en snel nog een auto regelen) heb ik deze op 1 januari 2019 ingeleverd na 165000 kilometers op de teller. Zonder problemen gereden overigens. Altijd met veel plezier. Maar de werkgever was blij dat ik hem in kon ruilen gezien de (on)zuinigheid van deze bolide. 1 op 9 was gebruikelijk en 3 keer per week bij de pomp ook.
Afijn tot zover de vorige auto.
Na lang wachten, besteld in juni 2018, kon ik uiteindelijk de Peugeot 508 berline ophalen bij Hylkema in Drachten. Alleen dat al was een feestje. Die man was zo enthousiast!
En daar stond ie, onder een doek. Besteld zonder proefrit en brochure maar puur op gevoel en reviews alsook de looks. Ik wilde iets totaal anders dan de suv of station die (bijna) iedereen rijdt. En ook geen zwart of wit. Maar utlimate rouge ;-)
Nou die kleur valt zeker niet tegen, als ie gewassen is zie je de speciale lak en in mijn optiek prachtig. Het is sowieso een nekkendraaier. Je ziet ze nog relatief weinig dus dat helpt. En ja, je vindt hem mooi of lelijk. Iets anders lijkt er niet te zijn. Laats kwam een bezorger hier aan de deur en die vroeg of het een Camaro was, hahahaha. Of een muscle car. Zo ver wil ik uiteraard niet gaan, het is een Peugeot. Maar wel iets totaal anders dan wat ze de afgelopen jaren hebben gemaakt. Vind ik.
Het rijden: het rijdt bijzonder fijn, de automaat is soepel en krachtig. De 160 pk heb je hier eigenlijk niet nodig maar ja, wel lekker. Snel, krachtig en veel 'bimmers', lijken toch graag een wedstrijdje te willen doen. Kan... ;-)
In elk geval kan ik goed meekomen met het verkeer, beter dan de Outlander. Als gezegd, schakelen gaat soepel, kan met de flippers achter het stuur maar die gebruik ik niet veel. Terugschakelen doet ie wel, wat dat betreft is het geen DSG. Maar ik vind het niet storend. Het voordeel is dat ie bij optrekken rustig wegrijdt en als bij een DSG geen moeite heeft om de juiste gear te vinden.
Stuurtje: love it. Als in een cockpit met ook de I- cockpit een hele andere ervaring. Ik zit er goed achter met mijn 185 cm, en de stoel ingesteld op laag. Overigens prima instelbaar op alle vlakken (Claudia leer zwart met stoelverwarming).
Hij oogt relatief klein van binnen, maar zit voor mij als een jas. Het instappen vergt wat van de beenspieren omdat ie laag bij de grond is. Achterin, zeker oudere mensen (als mijn ouders) hebben daar moeite mee. De kids zijn nu 8 jaar en kunnen dus prima mee. Ook een afweging geweest om dit keer geen station te nemen. Ik zit er 90% van de tijd alleen in.
Motorisch: als gezegd een heerlijke diesel met voldoende vermogen. Onderin, alsook over het geheel. Te snel soms, waardoor binnen een week al 2 bekeuringen. Kleintjes maar toch.
De systemen: kan deels autonoom rijden, maar wel elke 20 seconden handen aan het stuur. Ik gebruik het soms, bij lange ritten. Maar het is niet optimaal en of soms nog wat onzeker. Dan kiest ie in mijn optiek teveel de kant van de belijning. De active city breaking heeft al een paar keer voor een bijna noodstop en of activering abs gezorgd. Omdat ik niet snel genoeg om mijn voorganger heen ging. Vervelend, maar leert mij dat ik iets ruimer afstand moet houden. Dat afstand houden met de adaptive cruisecontrol gaat overigens prima. Je kunt hem helemaal laten afremmen bij bijvoorbeeld een file of stoplicht en dan gaat ie daarna weer verder door even het rempedaal aan te tikken. In de file zet ik trouwens de stop & go uit want daar wordt ik wel een beetje moe van. Aan, uit, aan uit...beter niet. Active lane departure, werkt goed. Soms te goed net als de sensoren aan de zijkant van de auto. Laats gaf ie een ruk naar rechts bij inhalen. Dat was even schrikken. Ik laat het meestal aanstaan, want het leert je beter de richtingaanwijzer te gebruiken. Dan werkt het namelijk beter en heb je er geen last van.
Verder nog: zicht rondom prima, automatische ruitenwisser is mij te enthousiast, ramen (stijlloze deuren) functioneren goed Stil en dus relatief weinig rijgeluiden. Nu zitten de Michelin Sport er weer onder, da's beter.
Het instellen van de navi, geluid, sfeer, en hele I-cockpit is een momentje zitten waard. Ik vind het een mooie en geslaagde auto van binnen en buiten. De Focus stereo helpt daarbij. Oh ja, de Android Auto werkt, maar in mijn optiek kan dat nog beter. Waze werkt er overigens ook goed onder...
Kortom, na bijna 7K kilometers kan ik niets anders zeggen dan dat het elke dag een genot is om in te stappen en te sturen. Tanken nu niet meer elke week 3 keer, maar na ongeveer 900 kilometer pas. Dat is ook genieten. Ik heb nog geen Ad-Blue hoeven bijvullen.
Ben ik nog wat vergeten vul ik dat aan. En ik zal na 10 k of meer een aanvullende review schrijven. Oh ja over betrouwbaarheid kan ik nog niet veel zeggen, nooit eerder Peug gehad. Maar tot nu toe, prima.
Ga ik nu weer op pad met de bon voiture,
16K verder
- 16.850 km
Vandaag een update van mijn eerdere review.
Ondertussen al heel wat kilometers asfalt weggereden. En met veel genoegen kan ik u zeggen. Genoegen omdat de auto heerlijk rijdt, weinig ruis van de banden of wind en eenvoudigweg veel plezier geeft.
Autonoom rijden doe ik af en toe, vooral omdat ik zelf rijden toch het leukst vind. Te snel rijden komt regelmatig voor, het gaspedaal is snel ingedrukt. Gemiddeld gebruik desondanks 5,9 l/100km
Ik zit meeste tijd wel alleen in de auto.
Systemen werken goed, soms is de automatische ruitenwisser wat te enthousiast. Maar goed. Niet heel storend.
Multimediasysteem/navigatie werkt prima. Inmiddels ben ik erachter hoe ik de tomtom kaarten (gratis) kan updaten. Ook v.w.b. systeemupdate. Hoef dus niet te wachten tot een beurt (30000 km). Bijzonder handig en vreemd dat je er in NL voor moet betalen. Maar da's bijna met alles ;-)
Ik gebruik overigens meestal WAZE. Maar die zie je dan weer niet in de cockpit terug. Da's jammer. De I-cokpit blijft persoonlijk heel mooi.
Wat kan ik verder zeggen; Ad-blue al keer bijgevuld. Handig die containers bij de pomp. Tip, neem wel een grote van 10 liter anders blijf je bijvullen.
Binnenkort op vakantie, dan neem ik wel een dakkoffer mee. Want er kan best veel in, maar niet voor 3 weken Italië en 2 kids.
Moest ik wel dakdrages bij Peugeot bestellen want niet te huren. Kosten 200 euro (aanbieding, dat wel). Maar goed kan de MTB ook op het dak i.pv. erin.
Samenvattend: nog elke dag geniet ik van deze auto. Moet ik wel op de snelheid letten en zit alles goed in elkaar en werkt het tot nu toe naar behoren. Op naar de eerste grote beurt en/of vakantie.
Terug van de vakantie,,.
- 27.000 km
Zo, de vakantie naar Italie zit er weer op en we zijn weer aan het werk.
Een korte update van de huidige stand van zaken. Nu om en nabij de 26 k verder kan ik zeggen dat het allemaal fijntjes verloopt. De auto zit goed in elkaar, geen rammeltjes en doet wat ie moet doen. Namelijk mij fijn van A naar B brengen op een comfortabele manier. Oke ik overdrijf iets, maar het is een hele fijne rijdersauto en met alle hulpmiddelen als adaptieve control en camera's zorgt ie ervoor dat reizen zeer prettig is. Ook het verbruik is aangenaam. Met een dakkoffer heb ik 130 per uur gereden op de eco stand (automaat) en dan komt ie op een volle tank Duitsland door. Dus tanken aan de grens, en dan weer in Oostenrijk (Lermoos). Tevreden dus.
Sinds de update van Android Auto is ook dat een groot plezier. Scherm groter, bedieningsgemak heel lekker en overzichtelijk. Kortom het wordt alleen nog maar beter, daar waar het rijplezier betreft.
Ik heb geen negatieve zaken kunnen ontdekken tot zover.
Mijn vriendin vindt het rijden op de adaptieve control niet zo prettig. Zeker niet op de Brenner waar het nogal druk kan zijn. Ik moet zeggen dat ik dan wel de verste afstand instel omdat de auto nog wel eens de neiging heeft laat te remmen. Maar remmen doet ie gelukkig wel. Dat is dus een kwestie van smaak en vertrouwen. Al is mijn voet altijd bij het rempedaal.
Samenvattend, tot nu toe nog altijd zeer in mijn nopjes met deze auto.
Als ik dat toch een minpuntje moet aangeven dan is het de ontvangst van de DAB radio. Die houdt niet altijd over. Zal wel te maken hebben met het feit dat ze er geen antenne op hebben gezet.
Ik ben op weg naar mijn eerste beurt (30K), daarna kom ik wel weer in de lucht met een update.
Verbruik 6l gemiddeld op 100km
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.