Peugeot 508 Blue Lease Allure BlueHDi 130 (2019) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 508 Blue Lease Allure BlueHDi 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Het oog wilt ook wat!
- 16.000 km
Juli 2018 werd het tijd voor een nieuwe leasewagen. Na de Opel Insignia en Ford mondeo te hebben proef gereden, kwam ineens de Peugeot 508 op mijn pad. Destijds was de Peugeot 508 aangekondigd, en deze zou volgens de dealer begin oktober geleverd kunnen worden.
Aangezien de bluelease Allure uitvoering erg rijk is aangekleed en de looks mij helemaal aanspraken, uiteindelijk de wagen zo uit het boekje besteld.
Na maanden wachten en opschuiven van de levertijd werd in februari eindelijk de auto geleverd.
Aangezien we nu een half jaar verder zijn kan ik nu een goed oordeel vellen over de auto:
Pluspunten:
-Wegligging, auto rijdt subliem en ligt als een blok op de weg.
-Zitcomfort, stoelen zit als gegoten en zijn op verschillende vlakken goed in te stellen.
-I-Cockpit, met mijn 1.80m zit ik precies goed. Het stuur kan op juiste hoogte en afstand ingesteld worden, waardoor ik alles zeer overzichtelijk kan zien.
-Looks, ik merk dat de auto een echte nekkendraaier is. Mensen kijken de auto na of lopen er een rondje omheen op de parking.
-Navigatiescherm; mooi, groot en overzichtelijk.
-Cruise control werkt erg fijn, zeker in combinatie met de borderherkenning.
-Geluidskwaliteit van de speakers is erg goed, en dit zijn de standaard speakers (niet de focal).
-Led-lampen geven een goede verlichting van de weg.
Minpunten:
-Na een half jaar is het raammechanisme links achter kapot, raam is naar mijn weten nog nooit volledig open geweest. Jammer...
-Aansluiting van de achterlichten, deze loopt niet helemaal recht, hier ga ik nog naar laten kijken.
-Ik merk dat bij bepaalde snelheden de binnenspiegel minimaal trilt, waardoor alles wat erin weergeven wordt wat vervaagd over komt. Hier ga ik ook naar laten kijken, want dit stoort me behoorlijk.
-Achteruitrijd camera; de kwaliteit van de beelden vind ik ver beneden de maat voor een auto van deze prijsklasse.
-Geen hangers aan het plafond, waardoor je niet even met je arm eraan kan hangen of je jas kunt ophangen.
Tot slot ben ik erg tevreden met de auto, echter zijn er wel punten die nog aangepast dienen te worden. Verbruik is 1 op 20, wat ik voor een auto van dit formaat netjes vind.
3 jaar verder
- 101.000 km
Inmiddels zijn we 101.000km en 3 jaar verder. Tijd voor een nieuwe review over deze auto.
Allereerst wil ik vermelden dat er na de mankementjes in het begin er geen enkel gebrek meer heeft plaats gevonden aan de auto. De wagen heeft mij tot op heden nog niet in de steek gelaten *afkloppen*, en ben er verder nog steeds zeer content mee.
De auto stuurt heerlijk en heeft een fijne wegligging. Zodra ik het I-cockpit systeem gewend was, wil je eigenlijk niks anders meer. Enkel de knoppen op het stuur hebben voor mij geen logische indeling of functie, hierdoor gebruik ik maar de helft van de knoppen (volume knoppen en scrollen door de menu's). Nu heb ik begrepen dat bij andere nieuwe Peugeot's zoals de aankomende nieuwe 308 dit al beter is ingericht.
Daarnaast wil ik het even hebben over de slijtage. Ik moet zeggen dat me dit heel erg meevalt. Zowel op de bestuurdersstoel als op het stuur is de slijtage nihil te noemen, iets wat bij de vorige 508 nogal een bekend fenomeen was. Verder blijft alles gewoon netjes eruit zien. De pianolak op de middenconsole is wel wat krasgevoelig, maar ook dit heb ik al erger ervaren in andere auto's.
Het enige wat me wel opvalt, is dat het 508 logo op de neus en de Peugeot logo's op de voorkant en op de kofferbak al vrij snel zijn gaan slijten. In het begin waren deze mooi chroom, maar inmiddels zijn deze vrij dof en ogen ze aardig 'versleten'.
Het multimediasysteem van Peugeot zelf gebruik ik niet heel veel, meestal maak ik gebruik van Apple Carplay en dit werkt soepel en snel. De software van Peugeot zelf is daarentegen wel wat langzamer. Denk dat de traagheid dus meer softwarematig dan hardware matig veroorzaakt wordt. Dit is dan ook hetgeen mij wat teleurstelt, zeker als je van 'snufjes' houdt, kan het multimedia systeem wat tegenvallen.
Kort samengevat is de kwaliteit van deze auto ver boven mijn verwachting en zijn er vanuit mijn mening weinig negatieve dingen te vermelden.
Over enkele maanden zal ik weer rond gaan kijken naar een andere auto en de nieuwe Peugeot 308SW GT staat al bovenaan mijn lijstje, aangezien ik verwacht dat Peugeot deze stap in kwaliteit verder voort zal zetten.
Richting het afscheid
- 134.000 km
Inmiddels alweer bijna 4 jaar in mijn bezit, dus vind ik het weer tijd voor een korte update.
Eigenlijk heb ik weinig te melden. Op het normale onderhoud na zijn en geen bijzonderheden te melden en is de auto nog in keurige staat.
Vorig jaar een caravan aangeschaft en hiermee verschillende keren op pad geweest. Auto had geen enkele moeite om dit apparaat mee te slepen de berg op. Blijft toch fijn een diesel :)
Met de strenge vorst van vorige maand had ik soms wel moeite met het openen van de deuren, aangezien de stijlloze ramen wat moeite hadden met zakken door de vorst. Maar ook toen verder geen problemen ervaren.
Aangezien dit mijn eerste Peugeot was en deze tot op heden altijd goed is bevallen, heb ik medio vorig jaar een Peugeot 308SW GT besteld als opvolger, welke een deze maanden hopelijk geleverd gaat worden.
Tegen die tijd zal ik proberen om nog een slot review te posten.
Ervaring na 4 jaar
- 140.000 km
Na 4 jaar en 140.000km is het tijd geworden om afscheid te nemen van de Peugeot 508.
Ik heb altijd met veel plezier in de 508 gereden en de wagen heeft mij dan ook nooit in de steek gelaten. Naast het normale onderhoud zijn er eigenlijk nooit andere gebreken of opvallende zaken aan het licht gekomen. Heel netjes dus!
Een korte samenvatting van de positieve en negatieve punten:
+ Rijgedrag van de auto is super.
+ Zelfs met een caravan erachter kwam de auto prima vooruit
+ Zitcomfort in de auto is zeer goed. Je zit in de auto vrij laag, wat het sportieve aspect ten goede komt.
+ Prachtige auto om te zien, zelfs na 4 jaar! Het uiterlijk verveelde nooit!
+ Het standaard geluidsysteem levert een bovengemiddelde geluidskwaliteit.
+ Goed zicht op de weg met de led verlichting
+ Mooie interieurverlichting met een lijn over het gehele dashboard.
+ Overzichtelijk scherm van de cockpit
- Kwaliteit van de achteruitrij camera is ver beneden peil.
- De binnenspiegel trilde vaak een beetje als het geluid iets harder stond.
- Ruimte op de achterbank is vrij krap
- Bij het neer laten vallen van de achterbank, valt deze met de hoofdsteun tegen de voorstoelen aan.
-Uitlijning van de achterlichten t.o.v. de achterklep was niet 100% recht.
-Multimedia systeem is wat achterhaald, en de 2 dikke (temperatuur) balken in het scherm die niet weg te halen zijn, zijn naar mijn mening overbodig.
-Interieurverlichting enkel in 1 kleur (Blauw)
Al met al ben ik zeer positief over de 508 en kijk er met een positief gevoel op terug.
Mede door de positieve ervaringen met de 508 ben ik wel bij Peugeot gebleven en ben ik overgestapt op de nieuwe Peugeot 308SW GT.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 508
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Peugeot 508: dit vinden eigenaren van hun Franse middenklasser

Occasion Test: Mazda 6 vs. Peugeot 508

Peugeot 508 PSE vs. Peugeot 405 T16 - Test

Peugeot 508 PSE - Achteruitkijkspiegel

Test: Peugeot 508 PSE
