Mazda 6 2.0 Touring (2002)

Inhaalstrijd

Mazda 6 2.0 Touring
In de grotere middenklasse is de koek vrijwel verdeeld. Maar nu wil de Mazda6 ook zijn graantje gaan meepikken. Maakt 'ie een goede kans of moet hij echt z'n mouwen opstropen om zich naar binnen te vechten?

Na een voorspoedige periode bestookt Mazda nu al een groot aantal jaren zonder noemenswaardig succes de markt met, laten we het voorzichtig uitdrukken, niet onmiddellijk aansprekende modellen. In de zakelijke klasse heeft de 626 vrijwel alle concurrenten voor zich moeten dulden. Z'n opvolger heeft de edele taak orde op zaken te stellen. En, het moet gezegd, de Mazda6 heeft veel in huis om de gevestigde orde uitermate irritant in de nek te hijgen.
En profil is de Mazda niet zo'n spannende verschijning; de 626 leeft duidelijk voort in de Mazda6 (aan elkaar geschreven, dus van 6 mogen we niet spreken van Mazda). De nieuwe grote Mazda moet het vooral hebben van z'n voor- en achterzijde. Die zijn dan ook beide met aandacht voor detail vormgegeven. De elementen van de achterlichtunits huizen achter glasheldere kappen. De voorzijde oogt agressief dankzij de platte, brede, 'geknepen' koplampen, die je een beetje gemeen aankijken, en de lage brede grille (zien we ook op de nieuwe MPV). Je kunt met deze neus gerust in iemands binnenspiegel gaan hangen zonder bang te zijn dat je niet serieus wordt genomen.

Commandopost
In het binnenste van de Mazda6 heerst het feest der herkenning; de prominent geplaatste lucht-roosters met lamellen lijken rechtstreeks uit de magazijnen van Alfa Romeo te komen. Geeft dat? Nee, helemaal niet! De roosters zien er namelijk niet alleen speels uit, ze functioneren ook prima. De luchtstroom is perfect te richten. Dus waarom het wiel opnieuw uitvinden, moet Mazda gedacht hebben. De middensectie van het dashboard is afgewerkt met aluminium panelen. De gebruikte materialen weten echter net niet de goede snaar te raken (het aluminium plaatje op de versnellingspookknop glimt bijvoorbeeld net iets te hard), maar verwarming en ventilatie zijn met behulp van grote knoppen prima te regelen, evenals het audiosysteem. Een langgerekt digitaal informatiepaneel is lekker hoog in het dashboard ondergebracht. Voor de bediening van de meest essentiële zaken hoef je je ogen niet of nauwelijks van de weg te halen. Een pluim voor de ergonomie van de Mazda6. Boven op het dashboard zit een handig vakje voor klein grut. Een tegenstribbelend klepje doet helaas iets aan de charme ervan af, maar voor het overige heb je in de Mazda6 weinig reden tot klagen.
De commandopost van de Japanner is goed naar ieders smaak in te stellen. Stoel en stuurwiel zijn meervoudig verstelbaar; de zit achter het stuur is goed. Stoelen en achterbank verlenen een goede steun. Ook de interieurruimte is prima voor elkaar: voldoende beenruimte achterin, maar de hoofdruimte had een fractie meer gemogen.
De uitrusting laat weinig te wensen over. We sommen eens op: ABS met remassistent, airbags, zij-airbags voorin en hoofdairbags voor- en achterin, automatische airconditioning, audiosysteem met CD-speler, boordcomputer, elektrisch verstel en verwarmbare buitenspiegels, buitentemperatuurmeter, centrale vergrendeling met afstandsbediening, cruise control, drie
3-puntsgordels en drie verstelbare hoofdsteunen achterin, dodehoekspiegel, in hoogte en lengte verstelbaar stuur, hoogteverstelling bestuurdersstoel, middenarmsteun voor- en achterin, gedeeld neerklapbare achterbank, stabilisatiesystem met tractiecontrole. Een flinke emmer vol, als het ware, waarbij we zeker nog wel wat zullen zijn vergeten. De 'young execu-tive' hoeft dus niet af te zien in deze sportief ogende Jap.

Best sportief
Bij het rijden produceert de Mazda6 een sportieve roffel, die je uitdaagt 'm te mennen. Voor je het weet, overschrijd je de legale snelheden riant. Het stuurgedrag houd je niet tegen. De Mazda6 laat zich haarscherp zetten, precies daar waar je 'm hebben wilt. De afstemming van het onderstel is voldoende stug om enthousiast ingestuurde bochten voor zowel berijder als auto schijnbaar moeiteloos tot een goed einde te brengen. Slechts de versnellingsbak gooit roet in het eten; die laat zich niet alleen hakerig van het ene naar het andere verzet geleiden, ook de schakelbeweging van vier naar vijf gaat niet lekker. De vijf zit een eind weg, nooit daar waar je 'm verwacht. Een omtrekkende beweging van de schakelarm is nodig voor het inleggen van de vijf, en dat vergalt het feestje enigszins.
De belangrijkste concurrenten overtreffen doet de Japanner nog niet, maar hij mag wel aanschuiven bij de jongens die nu de lakens uitdelen. De zakelijke rijder zal er even aan moeten wennen dat 'ie voor z'n nieuwe company car ook weer zonder schroom bij de Mazda-dealer kan binnenstappen.

Signalement

Merk Mazda
Model 6 2.0 Touring
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 26.440

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.999 cc
Maximaal vermogen 104 kW / 141 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 181 Nm bij 4.100 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.670 mm / 1.780 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.250 kg
Laadvermogen 590 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 550 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 208 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 9,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,4 s / 14,8 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 203 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum