Mazda 2 1.3 TS (2011)
Volwassener
Mazda heeft de 2 onder handen genomen. De wijzigingen aan het model zijn niet heel ingrijpend, maar voldoende om hem met vertrouwen z'n tweede levensfase in te sturen. Het opgefriste model – dat zowel als drie- als vijfdeurs leverbaar blijft – is nog het meest herkenbaar door de neus, die het huidige Mazdafamiliegezicht toont. Vooral onderhuids Mazda heeft de 2 echter vooral onderhuids beetgepakt.
Iedereen die wel eens in het model van vóór de opfrisbeurt heeft gezeten, ziet meteen waar de ontwikkelaars bezig zijn geweest. Zo heeft het interieur een flinke verbetering ondergaan. Het volwaardige dashboardkastje springt daarbij het meest in het oog; voorheen zat er boven de knieën van de voorpassagier een soort brievenbus in het dashboard, maar gelukkig is die verdwenen. Een goede zet, want het nieuwe ontwerp ziet er een stuk netter en vooral veel volwassener uit. En dat kon de 2 best gebruiken! Bovendien gingen de materialen er op vooruit, waardoor de sfeer aan boord prettiger is dan voorheen. Ook aan de ergonomie is aandacht besteed. Zo steekt de pook van de versnellingsbak hoog uit het dashboard en dat is prettig, want dan zit die meteen binnen handbereik. Verder oogt de 2 vanbinnen charmant, met leuke vormen. Het ziet er allemaal mooi uit, al zal dat glimmende zwarte plastic in het midden niet iedereen kunnen bekoren. De zitpositie is prettig, alleen is het jammer dat het stuurwiel niet in diepte te verstellen is, maar dat staat een fijne werkplek in dit geval niet enorm in de weg. We zitten aangenaam laag en de stoelen voelen volwassen aan en geven voldoende steun.
Ook wat betreft de geluidsisolatie heeft Mazda de 2 verbeterd. Eerder klaagden we dat Mazda's kleinste te nerveus en te rumoerig was, maar na de facelift zijn die bezwaren veel minder nadrukkelijk aanwezig. Het is aangenaam stil aan boord, het onderstel verwerkt oneffenheden subtiel en de stuurinstallatie werkt niet langer op onze zenuwen. Bovendien schakelt de vijfversnellingsbak prettig, waardoor we gerust mogen concluderen dat Mazda 2 een beter pakket vormt dan ooit tevoren.
Vierpitter
Onder de motorkap van de Mazda 2 vinden we een 1.349 cc metende viercilindermotor, die een maximumvermogen van 75 pk produceert en goed is voor een maximumkoppel van 119 Nm, dat beschikbaar is bij 3.500 toeren per minuut. De krachtbron in de Mazda reageert wakker genoeg bij lage toerentallen en valt redelijk soepel te berijden. Toch merk je dat de kracht die de viercilinder tentoonspreidt zeker niet overhoudt. Je moet gevoelsmatig wat moeite doen om mee te komen met het verkeer. De positieve kant van het verhaal is dat de 1,3-liter genoegen neemt met weinig brandstof. In onze test kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 1:14,7.
Echt overdadig uitgerust is deze Mazda niet. Zo levert de fabrikant bijvoorbeeld geen usb-poort op de 2. Op het niveau TS ben je echter wel voorzien van de meest essentiële zaken, zoals tractieregeling en een handbediende airco.
Signalement
Merk | Mazda |
---|---|
Model | 2 1.3 TS |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.190 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.349 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 119 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 43 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.920 mm / 1.695 mm / 1.475 mm |
Wielbasis | 2.490 mm |
Massa leeg | 935 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 500 kg |
Banden | 185/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 168 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,9 s (fabrieksopgave: 14,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,6 s / 9,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,3 s / 17,8 s |
Brandstofverbruik | 5,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 119 g/km |
PRIVATE LEASE Mazda 2
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.