Maserati Quattroporte Executive GT (2007)
't Betere stilstaan
We kunnen er helaas niet omheen: de filedruk in Nederland neemt jaarlijks toe. En wanneer al dat verkeer eenmaal stilstaat, zijn we feitelijk allemaal gelijk. De automatische transmissie, die sinds kort voor deze auto beschikbaar is, leer je onder dit soort omstandigheden waarderen.
Hoe flexibel een kleine autofabrikant als Maserati is, bewijst de komst van de Quattroporte met automaat. Want terwijl de versie met Duo Select de versnellingsbak tegen de achteras heeft liggen (transaxle), huist bij de Automatic de transmissie gewoon tegen de motor. Dat heeft behoorlijk vergaande consequenties voor de totale lay-out van het onderstel! En ook aan de rest van de onderhuidse architectuur moesten de nodige aanpassingen worden gedaan.
Oogverblindend
Uniek in zijn soort. Dat kun je de Quattroporte gerust noemen. Nu pas werken andere sportwagenmerken aan soortgelijke automobielen, automobielen, maar deze Maserati is toch echt van een andere orde. Het is een echte volbloed, een onvoorstelbaar stijlvolle verschijning, die al het overige fileblik doet verbleken tot
gebruiksvoorwerpen, hoe mooi ze soms ook zijn.
Een file veroorzaken zal de Maserati-rijder niet snel doen, of het moet een kijkersfile zijn. Het kost de 400 pk sterke V8 niet de geringste moeite om al aan het begin van de invoegstrook een snelheid van 120 km/h te bereiken. Dan schuif je er zo tussen, zonder ook maar het minste beetje oponthoud te veroorzaken. Maar het leed is al geschied, dus sluiten we slaafs aan bij de rest van kruipend Nederland. Dat biedt de gelegenheid om het dashboard wat beter te bekijken. Daarbij valt het oog op enkele details die het algehele niveau van deze auto niet waardig zijn. De verchroomde bedieningsknopjes op de middelste ventilatieroosters zien eruit alsof ze uit een Chinese auto komen en de meters, het contactslot en de hendels aan de stuurkolom lijken afkomstig uit de magazijnen van Fiat. En eerlijk gezegd is de zit in de met leer beklede zetel ook niet perfect en is de hoofdsteun onvoldoende verstelbaar. De veel te diep weggestopte alarmlicht-schakelaar is in noodgevallen slecht bereikbaar, terwijl de traditionele, analoge klok een prominente plek in het dashboard kreeg. Helemaal volmaakt is de Quattroporte dus niet.
Scherp als een GT
Eindelijk, de file lost op, we kunnen gas geven! De Quattroporte is het meest in zijn element met de transmissie en schokdemping in de sportieve modus, te activeren met een knopje op het dashboard. Dan ontpopt deze comfortabele limousine zich tot een vierdeurs sportauto.
De prestatiedrang van de V8 is enorm en het geluid indrukwekkend en op hoge toeren zelfs opwindend. De licht-voetigheid waarmee deze auto zich door bochten laat jagen, is ongeëvenaard. De grip is geweldig, de besturing messcherp. De remmen zouden wat bijteriger mogen, want het pedaal moet vrij ver naar beneden.
De vertraging is echter goed. In onze ogen heb je met de Maserati Quattroporte voor de prijs van confectie het raffinement van een Italiaans maatpak.
Signalement
Merk | Maserati |
---|---|
Model | Quattroporte Executive GT |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 181.081 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.244 cc |
Maximaal vermogen | 295 kW / 400 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 460 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.052 mm / 1.895 mm / 1.438 mm |
Wielbasis | 3.064 mm |
Massa leeg | 1.880 kg |
Banden voor | 245/40R19Prijzen |
Banden achter | 285/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 270 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,1 s (fabrieksopgave: 5,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 3,7s |
Brandstofverbruik | 14,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 345 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.