Lexus RX 450hL - Volvo XC90

Extra lange luxe

AutoWeek 42 2018
AutoWeek 42 2018
AutoWeek 42 2018

Je leest het in AutoWeek 42 2018

In opa's tijd vervoerde je een groot gezin met een forse stationwagon, in de jaren 80 en 90 deed papa dat met een kloeke MPV. Anno 2018 bepalen SUV's het straatbeeld en ook daar bestaan uit de kluiten gewassen zevenzitters van. Bieden de Lexus RX 450hL en de zevenzits versie van de Volvo XC90 dezelfde praktische eigenschappen als hun geestelijke voorvaders of gaat het vooral om uiterlijk vertoon?

Zomaar een hersenspinsel om mee af te trappen: toen de SUV begin deze eeuw aan zijn opmars begon, was een veelgehoord argument om zo'n model te verkiezen boven een traditionele hatchback, sedan of stationwagon: "Je zit zo lekker hoog, dan heb je een goed overzicht." Inmiddels wordt het halve wegennet bevolkt door SUV's en kun jij vanuit je 'lekker hoge' auto niet meer over je voor- ganger heen kijken, want die rijdt ook in een SUV. Dus wat is de volgende stap? Dat we in een vrachtwagen moeten gaan rijden? Dán heb je pas goed overzicht! Totdat iedereen dat weer gaat doen ... Voordat we afdwalen: dat je een SUV koopt vanwege de hoge instap, daar kunnen we inkomen. Dat is, zeker wanneer je een bepaalde leeftijd bent gepasseerd, gewoon prettig en comfortabel. Dat van dat betere overzicht op de weg geldt natuurlijk ook nog wel; we chargeerden zojuist alleen een beetje. Maar laten we eerlijk zijn: een SUV koop je ook omdat hij er – over het algemeen – stoer en robuust uitziet. Want is hij praktischer dan een hatchback of stationwagon? Ruimer? Zuiniger? Wendbaarder? Economischer? Comfortabeler? Vaak niet. Toch willen we er allemaal eentje hebben. En waar vraag is, komen autofabrikanten met antwoorden. Soms ook op vragen die nooit zijn gesteld (een coupé-SUV?), maar dit terzijde.

Zo bestaan er dus ook zevenzits-SUV's. Vaak wordt er, om dit aantal zitplaatsen te bereiken, een provisorische derde zitrij geïnstalleerd in de bagageruimte, zoals bij de Volvo XC90. Die is als zevenzitter namelijk geen centi- meter langer dan de vijfzitter. Het kost je simpelweg liters in de bagegeruimte. Bij Lexus is dat anders: er bestaat een 'gewone' RX met een lengte van 4,89 meter en er is een 11 centimeter langere L-versie. De wielbasis is hetzelfde, de extra centimeters zitten hem dus puur in het deel achter de achteras. De twee extra zetels van de achterste zitrij komen volledig elektrisch uit de bodem tevoorschijn wanneer dit nodig is, een fraai systeem. Bij de Volvo XC90 is dit nog ouderwets handwerk. Daarmee zijn we aangekomen bij de vraag: hoe bruikbaar zijn die extra zitplaatsen?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum