Lexus RX 300 Executive (2001)
Op hoog niveau
De Lexus RX300 is een elegante auto. Bijna sportief met zijn scherpe neus, sterk hellende voorruit en niet te vergeten agressieve koplampen. Toch hebben we kritiek op de Lexus-ontwerpers. Kan het wat origineler? Bumpers, koplampen, grille en spatschermen zijn linea recta van de Jeep Grand Cherokee overgenomen. Neemt niet weg dat de RX300 een buitengewoon fraaie en gedistingeerde auto is geworden.
We klimmen aan boord. Je zit hoog. Kijken we in de Lexus rond, dan is het een steriele omgeving. De vorm van dashboard, portieren en stoelen is beslist fraai, maar het materiaalgebruik valt tegen. Leer dat niet ruikt en op de portieren "nonchalant" is geplooid om de 12,354 cm. Een middenconsole met grote lades en veel opbergruimte is buitengewoon handig, maar dat mag bij een auto van bijna 135 mille (e 61.200) niet van Kliko-plastic zijn. Het Lexus-hout vindt bij niemand genade, vooral niet op het stuurwiel. De hele vloer is vlak, de versnellingshendel zit op het dashboard, dus je kunt van de ene naar de andere voorstoel lopen. Maar de stoelen zelf kunnen beter. De zittingen zijn kort en ondanks de vele (elektrische-) verstelmogelijkheden konden klein en groot niet de ideale zit vinden. Bovendien kraakte onze bestuurdersstoel en dat past niet in het hoogwaardige Lexus-beeld. Op de achterbank is in de lengte voldoende ruimte, maar de naar binnen hellende zijruiten doen afbreuk aan het ruimtelijke gevoel. Lexus monteert een prima geluidsinstallatie die is in te stellen middels een touch screen. Leuk, maar het geluidsniveau instellen gaat met een draaiknop. Laat deze nu precies dezelfde vorm hebben als de knop voor de temperatuurregeling van de airco pal eronder... De RX300 heeft in allerbeste Lexus-traditie een muisstille krachtbron. Geef gas en een zoem zwelt aan, terwijl de toerenteller klimt. Het Lexus-V6-blok uit de Toyota Camry heeft alle denkbare moderniteiten: dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, variabele kleptiming (VVT-i) en een variabele lengte van het inlaatkanaal. Liefst 210 pk snerpt de RX300 er bij 5.600 tpm uit. Hoewel de Lexus-V6 beslist soepel is, ligt zijn maximum koppel van 283 Nm pas bij 4.400 tpm. Stil, trillingsarm en schokvrij schakelend snelt de RX300 binnen 10 s naar de 100 km/h en raffelt de tussensprintjes van 50 - 80 in 4,6 s en van 80 - 120 in 8,7 s af. Het verbruik blijft met 1 op 6,9 nog enigszins binnen de perken.
Geen terreinwagen
De RX300 aandrijfeenheid is dus topraffinement, maar zonder tussenbak is het geen terreinwagen. Ook mag de RX300 maar 2000 kg trekken. Krap voor een stevige paarden- of boottrailer.
Over de snelweg is het heerlijk zoeven met de RX300. Cruise control aan, een buitenlandse 150 km/h op de klok en het is heerlijk stil. Het onderstel met vier onafhankelijk geveerde wielen is comfortabel - ook bij grote hobbels - en de besturing is licht, maar precies. Dan komt de afrit.u maakt de RX300 duidelijk dat het geen strakke straatauto. Hij helt behoorlijk over en de lichte besturing voelt zweverig aan. Gaan we de rotonde op. Het Vehicle Stability Control (VSC) systeem knijpt de rem op het juiste wiel vast om de auto te stabiliseren wanneer het te hard gaat. VSC lijkt vroeg in te grijpen en ook nog een overdreven piepsignaal te geven, maar een tik op de rem doet de achterkant wegbreken waarna het systeem rigoureus ingrijpt en de auto strak stilzet. VSC is niet uitschakelbaar en dat is maar goed ook. Hulpmiddelen in het terrein zijn grote bodemspeling en tractiecontrole.
Alles wat mogelijk is, krijgt de RX300 Executive mee, en dat is veel. Elke RX300 heeft automatische transmissie, automatische airco, leren stuur en pook, elektrisch verstelbare stoelen, armsteunen aan de voorstoelen, radio/casettespeler met CD-wisselaar, 16Ó lichtmetalen velgen, zij-airbags en cruise control. Onze Executive voegt daar leren bekleding, stoelverwarming, houten ornamenten, een inch groter lichtmetaal en zelfdimmende binnenspiegel aan toe. De enige extra"s zijn metallic lak, schuifdak en navigatiesysteem.
De RX300 is bepaald een hoogvlieger. Mag ook voor de f 134.160 (e 60.880) die hij als Executive moet opbrengen. De RX300 is een eigentijdse auto voor straatgebruik met de uitstraling van een stoere terreinauto. Betekent dat de terreinvaardigheid beperkt is en - erg belangrijk - de trekcapaciteiten niet groter zijn dan van een normale sedan.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | RX 300 Executive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 60.750 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cc |
Maximaal vermogen | 148 kW / 201 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 283 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 73 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.580 mm / 1.815 mm / 1.660 mm |
Wielbasis | 2.615 mm |
Massa leeg | 1.765 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 700 kg |
Banden | 225/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 9,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,7s |
Brandstofverbruik | 13,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 311 g/km |
Lees ook
Mercedes-Benz ML 350 vs. Lexus RX 300 - Occasion Test
Lexus RX300 en GS430
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.