Lexus GS 430 Executive (2001)

Luxueuze asfaltridder

Lexus GS 430 Executive
Zo langzamerhand begint het exclusieve Lexus een aardig gamma te krijgen. In de GS-serie - zeg maar de middenklasse van Lexus - is er nu een versie met de V8-motor uit de LS430. Die joegen we dus in volle galop over de Autobahn naar Genève.

Zo"n tien jaar geleden begon Lexus voorzichtig met de grote LS400. Inmiddels heeft de Japanse topklasse zich een vaste plek op de markt ver-overd, mede door de toevoeging van de GS- en de IS-lijn. Daarnaast bouwt Lexus in de breedte zijn gamma uit met auto"s als de RX300 en de SC430. De GS430 vult het gapende (prijs)gat tussen de majestueuze LS430 en de wat compactere GS300-modellen. Hoewel, compact? Nou, niet echt, want de GS is nog altijd 4,81 meter lang en weegt bijna 1700 kg schoon aan de haak. Je mag dus wat verwachten en de GS430 stelt je op weinig punten teleur. Om te beginnen is "ie uitgerust met die machtige V8 uit de LS430. Werkelijk een beer van een motor die ook nog eens ongekend geruisloos zijn werk doet. Met 283 pk en 417 Nm is die GS430 gewoon stuitend snel. In 0-100-termen praten we over tijden binnen de zeven tellen. Lexus houdt het zelf op 6,3: een tiende minder rap dan sportkanon Subaru Impreza WRX. Zo snel lukte het ons niet, maar met 6,8 seconden tel je toch echt mee. En dan dendert die GS430 in ijltempo door naar zijn afgeregelde top van 250 km/h. Heel subtiel schakelt de automaat bij zo"n 230 km/h nog even op naar het vijfde verzet. Die zelfschakelaar is overigens een topper: met de vele pk"s en Nm"s krijgt die bak het flink voor zijn kiezen, maar hij slaagt er vrijwel altijd in volkomen schokvrij van versnelling te wisselen. Die hoge prestaties in combinatie met het vrij hoge gewicht garanderen een frequent bezoek aan de pomphouder. Tegen de 1:10 kan als je beheerst veel snelwegkilometers maakt, maar vlot doorrijden en/of geregeld in de stad zitten jaagt het verbruik richting 1:5. Gemiddeld kwamen we uit op 1:7,8 en dat viel ons niet tegen.
Lexus heeft gekozen voor een vrij comfortabel onderstel omdat zo"n GS - ondanks de indrukwekkende prestaties - geen GTI is. Je voelt dan ook alleen maar de scherpe richels onder je door komen. Desondanks heeft Lexus zijn zaakjes wel zo goed voor elkaar dat je bij 200+ km/h beslist niet met zweethandjes het stuur hoeft te omklemmen. Op een vlakke weg gaat de achterwielaangedreven GS430 strak vooruit, maar op wegen met spoorvorming zijn de 17-inch wielen best zoekerig. Als het wegdek wat ruw of vochtig wordt, is enige waakzaamheid bij het bochtenwerk geboden. Ondanks de aanwezigheid van een stabiliteitssysteem (VSC) kan de auto dan bij een aardige dot gas van achteren flink uitbreken en moet je even bij de les blijven. Of juist niet? Navraag bij de Lexus-importeur leerde dat VSC zijn activiteiten staakt op het moment dat je tegen gaat sturen bij een overstuursituatie. Je moet dus kennelijk het lef hebben om stoïcijns met het stuur in je handen te blijven zitten, terwijl je voelt dat de achterkant naar buiten waaiert. Kunnen wij niet. Hebben enkele Duitse concurrenten toch wat beter voor elkaar.

Baden in weelde

Stap je in een GS430, dan krijg je gelijk dat rijke gevoel. Fraai leer in mooie, lichte kleurstelling zover het oog reikt. En een imposant dashboard met op de middenconsole een heel woud aan knopjes. Moet je even een keer goed naar kijken en dan blijkt het bedienen van audio, airco, navigatie en boordcomputer een makkie te zijn. Dat komt vooral door de touch-screen dat Lexus gebruikt: bij elke functiegroep verschijnen specifieke figuurtjes van knopjes op het beeldscherm en door het juiste figuurtje aan te raken wordt de gewenste actie uitgevoerd. Achter het wat gladde, grotendeels met hout uitgevoerde stuurwiel zitten de meters in diepe kokers met wit verlichte wijzerplaten. Ziet er heel apart uit, zeker met die aluminiumkleurige randjes die bij dit soort auto"s een zeldzaamheid zijn.
Bij de salonweelde die de GS430 uitstraalt, is een setje fatsoenlijke zetels gepast. Deze Lexus heeft ze: ruim van snit, bekleed met kostbaar leer en volledig elektrisch verstel- en verwarmbaar. Duidelijk gericht op comfort en niet zo zeer op sportiviteit. Ruimte is er voorin genoeg; achterin zorgt de aflopende daklijn voor een niet riante hoofdruimte, maar plaats voor de benen is er in voldoende mate. De GS430 wordt als Executive geleverd en met de uitrusting zit het dus wel goed. Automatisch dimmende spiegel, veel elektriek, prima automatische airco, super geluidsinstallatie en genoeg airbags. Al met al is de apart gelijnde GS430 met zijn neutrale imago een begerenswaardige aanbieding in zijn soort.

Signalement

Merk Lexus
Model GS 430 Executive
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 76.300

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 4.293 cc
Maximaal vermogen 208 kW / 283 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 417 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.805 mm / 1.800 mm / 1.445 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.665 kg
Laadvermogen 455 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.000 kg / 750 kg
Banden235/45ZR17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,8 s (fabrieksopgave: 6,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,4s
Brandstofverbruik 12,3 l/100km
CO2-uitstoot 296 g/km