Test: Land Rover Range Rover TDV8 Vogue (2008)
Adeldom verplicht
In tijden waar je in de juiste buurten nauwelijks meer meetelt als je geen top-SUV op de oprit hebt staan, zijn chique 4x4's in trek. Zoals de Range Rover, die ook leverbaar is met een V8-dieselmotor.
Wie herinnert zich nog de eerste Range Rover uit 1970? Een tweedeurs terreinwagen met skaileren banken en rubberen matjes op de vloer? Met een radio had je het wat betreft luxe aan boord wel gehad. De auto was vooral bedoeld om boeren en buitenlui over ontoegankelijk terrein te vervoeren, en alles wat ze mee wilden nemen. Van schapen tot hooibalen. De ontwikkelaars hadden daadwerkelijk bedacht dat de boer in het weekend zijn auto vanbinnen met de tuinslang schoon moest kunnen spuiten om er zondags met het gezin mee naar de kerk te rijden. Het was een auto die een deukje links of rechts wel kon hebben. Kom daar anno nu mee aan. De eigenaar krijgt een rolberoerte. Daarbij, deukjes hoeven niet meer. Deze mastodont heeft navigatie, parkeersensoren en zelfs een cameraatje boven de kentekenplaat om de weg achter de auto op het navigatiedisplay te kunnen laten zien bij het inparkeren.
Wie anno nu de luxe in deze opvolger bestudeert, weet van alle gekkigheid niet waar hij moet beginnen: een Harman Kardon audiosysteem, tv, spraakherkenning voor de telefoon, elektrisch verstelbare stuurkolom en een elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak. Daarbij speelt ook het 'premium'-gevoel, zoals dat tegenwoordig in marketingtermen heet, een belangrijke rol.
Het ruige terrein
Ga je hiermee de modder door? Het is misschien niet de bedoeling, maar de auto kan het wel. Hij heeft een maximum doorwaaddiepte van maar liefst 70 centimeter. De bodemvrijheid van de luchtgeveerde Range Rover kan elektronisch worden ingesteld op het terrein dat de bestuurder onder de wielen krijgt. Afhankelijk van het gekozen programma varieert de speling tussen de 18 en 27,5 centimeter. De Range is volgepropt met elektronische hulpmiddelen, waarmee de auto in het terrein bijna elke ondergrond de baas kan. Een elektronisch geregeld tractie controlesysteem verdeelt het koppel optimaal over de voor- en achterwielen. Bergje af wordt de auto onder steund door een elektronisch remsysteem.
De geblazen dieselmotor is een uitkomst voor échte terreinwagens. Lage toerentallen gaan gepaard met hoge trekkracht. Daarbij is het verbruik een stuk aangenamer dan bij de benzinevarianten. De V8 van de Range Rover produceert een vermogen van 272 pk en een koppel van 640 Nm bij 2.000 tpm. Op de snelweg zoef je met de lui draaiende diesel gemakkelijk mee, waarbij de automaat beschaafd opschakelt. Maar als het moet, sprint deze terreinwagen als een dolle naar de honderd.
Dit is absoluut vorstelijk vervoer. Wat een verwennerij. Niet alleen voor de chauffeur, want de binnenruimte is echt voor alle inzittenden een weldaad. Het hele gezin geniet met gestrekte benen. De zittingen, waar je overigens tegen meerprijs ook een dvd-set achterin kunt plaatsen, bieden veel steun. De hoge werkplek geeft je prima zicht op de omgeving. Bij het manoeuvreren in de binnen stad moet je wel goed uitkijken. Achteruitrijcamera en de parkeer sensoren zijn prettige hulpjes. Kinderen onder de 1,20 meter kun je het best op gepaste afstand houden, evenals vuilnisbakken en ander op straat zwervend meubilair, want daar rij je in een onbewaakt ogenblik zó overheen.
- +Behoorlijk geraffineerde v8
- +Royale (veiligheids)uitrusting
- +Premium-gevoel
- -Stevig brandstofverbruik
- -Groot is niet altijd handig
- -Vergt een flinke investering
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Range Rover TDV8 Vogue |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 140.900 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.628 cc |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 640 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 100 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.950 mm / 1.956 mm / 1.863 mm |
Wielbasis | 2.880 mm |
Massa leeg | 2.615 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 255/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s (fabrieksopgave: 9,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,7s |
Brandstofverbruik | 13,7 l/100km (fabrieksopgave: 11,1 l/100km) |
CO2-uitstoot | 294 g/km |
Lezersreacties (45) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.