Land Rover Defender 110 P400 - Test

Verschil op verharde weg geen andere planeet maar ander sterrenstelsel

65 reacties

Video
AutoWeek 25 2020
AutoWeek 25 2020

Je leest het in AutoWeek 25 2020

Bestaat er een model dat langer in dezelfde vorm is verkocht? Land Rover komt eindelijk met een opvolger voor de Defender, wij reden, vooralsnog alleen op het asfalt, de P400 in 110-vorm.

Hoe zenuwachtig zijn ze in Coventry geweest op de dag dat het doek van de New Defender ging? Na al die decennia een opvolger van een auto met zo’n iconische status, dat schuurt al snel bij de achterban, de diehard fans en (online) criticasters. Het is toch een beetje alsof je de Mona Lisa opnieuw schildert. Toch ging het goed. Het design van de auto had ondanks de fors toegenomen buitenmaten genoeg weg van het oermodel en vanbinnen zag het er stoer uit, dit ondanks de riante hoeveelheid luxe aan boord. De eerste orders van de echte Defender-fans lieten zich dan ook al snel noteren. Stap één was gezet, nu de rest nog.

VERSCHIL

Hoeveel kan een model van de vorige versie verschillen, vragen we ons af zodra we plaatsnemen achter het stuur en wegrijden van de parkeerplaats. Na weken van mooi weer krijg ik de auto op de dag dat het hoost van de regen, wel toepasselijk. Maar ik zit hoog, het is stil, de regensensor laat de wissers wapperen, de stoelverwarming staat aan en via Apple CarPlay zoek ik een goede (droge) plek om wat details van de auto te schieten. Kom daar maar eens om in die oerversie, die door zijn reputatie soms wellicht iets te zacht is aangepakt als het over zijn nadelen ging. Langer dan tien kilometer snelweg rijden, bijvoorbeeld, was een gruwel. Je hobbelde op je stoel, horen en zien verging je en het verbruik was goed voor een stomende Airmiles-kaart. Inderdaad, door de modder kon hij als geen ander, maar het was toch wel tijd voor iets nieuws.

We zijn op pad met de vijfdeurs (de 110) P400, die net over de vijf meter lang is. Doordat de verhoudingen zo goed zijn, valt het op foto’s niet zo op, maar het is echt een erg grote auto. De driedeurs 90-versie is al langer dan de vorige 110, en dan te bedenken dat er nog een langere 130 komt. De hoogte bedraagt twee meter, al is dat in het geval van deze testauto afhankelijk van de stand van de luchtvering. Hiermee kun je hem zeer laag zetten voor gemakkelijk tilwerk en om mensen netjes af te zetten bij de rode loper, maar ook zeer hoog voor het meest heftige terreinwerk of het ploeteren door water. Loop je toch vast, dan tilt de auto zich tot veertien centimeter extra de hoogte in om los te komen. Hierdoor moeten waterpartijen tot 90 centimeter diep doorwaadbaar zijn, uiteraard geholpen door een optioneel verhoogde luchtinlaat.

Nog wat cijfers: de auto weegt meer dan 2.300 kilo en kan ruim 3.700 kilo trekken. Op het dak kun je tot 160 kilo vervoeren en als je stilstaat, kan het dak zelfs ruim 300 kilo aan. Ideaal voor daktenten of andere benodigdheden tijdens je safari.

NIETS ZELF DOEN

Net als in andere auto’s van het merk hoef je niet meer aan de slag met extra poken voor tussenbakken en differentiëlen. De Defender heeft het bekende Terrain Response-systeem, waarmee je de ondergrond kiest en de auto vervolgens zelf de juiste instellingen selecteert voor de automaat, differentiëlen, tractioncontrol en rijhoogte. Het daadwerkelijke terreinrijden bewaren we voor later, wij verbazen ons vandaag vooral over het gedrag op de verharde weg. Het onderstel is namelijk érg goed. Als je beseft hoe week Amerikaanse SUV’s kunnen zijn, met als excuus dat ze geschikt moeten zijn voor slechte en onverharde wegen, is de nieuwe Defender een prestatie van formaat. De auto ligt mooi strak op de weg, maar biedt ook comfort, met stuurgedrag dat vertrouwen geeft. Het is nog geen BMW, maar de ervaring die de fabrikant met vooral de Jaguar I-Pace heeft opgedaan, betaalt zich hier uit.

MOTOREN

Al is het dan een forse auto, dankzij de rechtopstaande ramen is het zicht rondom zeer goed en kun je met inparkeren goed zien wat je doet. Mocht je auto volgeladen zijn, dan heb je uiteraard surroundcamera’s én de binnenspiegel, die bij een vol laadruim als videoscherm dient voor de camera in de dakantenne. De cockpit is ruim opgezet, met op de plek van de middentunnel optioneel plek voor een extra stoel. Ook handig als je voor de grijs-kentekenversie gaat, want dan heb je toch plek voor drie personen. Het multimediasysteem is helemaal nieuw en werkt vloeiend en snel. Een enorme verbetering ten opzichte van het vorige systeem.

De P400 die wij rijden, is vooralsnog de sterkste versie met een nieuwe 400 pk sterke zes-in-lijn met turbo en elektrische supercharger. Het is zonder meer een fantastische motor: zijdezacht zonder ook maar een enkele vorm van turbovertraging dankzij een mild hybrid 48-volt-systeem dat onderin wat extra boost geeft. Ook het afen aanslaan door middel van het startstopsysteem gaat supervloeiend. De achttrapsautomaat doet ondertussen onmerkbaar zijn ding en gaat duidelijk weer een stapje verder ten opzichte van bestaande Land Rover-modellen. Door de Nederlandse bpm-regels is de auto wel duur. En dan hoef je bij de P400 nota bene nog niet eens zo veel bpm af te dragen als bij de versies met viercilinder dieselmotoren, die beginnen bij € 95.000 voor de 90. De zeecontainervorm van de Defender helpt natuurlijk niet met het verbruik en die paar gram die het mild hybrid-systeem bespaart, is een druppel in de belastingoceaan.

Het wachten voor Nederland is op de P400e PHEV, met de P300-benzinemotor en een ruim 100 pk sterke elektromotor. Ondanks zijn dure techniek zorgt zijn lage papieren uitstoot voor een prijs van zo’n € 85.000, terwijl je toch 400 pk hebt. Die plug-in is op z’n vroegst eind dit jaar verkrijgbaar.

Aan de andere kant van het spectrum is het de vraag of de SVO-afdeling van Jaguar Land Rover zin heeft om met de auto aan de slag gegaan. Superdikke versies van de Wrangler, G-klasse of zelfs Hummer zijn altijd erg populair bij vermogenden die wat anders willen dan de eeuwige hypercar. Niet voor niets kwam Mercedes meteen met een AMG-versie van zijn nieuwe G-klasse. De V8 van de Range Rover Sport SVR lijkt dus gemaakt voor een dikke versie van de nieuwe Defender, die met gemak allerhande carbonpakketten kwijt kan op zijn body en ruimte genoeg heeft voor 22-inch wielen. De fabrikant houdt de lippen nog op elkaar, maar de eerste testmodellen zijn al gespot. Daarmee zou de brede inzetbaarheid wel compleet zijn: van Afrikaanse jungle tot Amsterdamse P.C. Hooft.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Nu ook prettig op asfalt
  • +Nog altijd koning van het terrein
  • -Verbruik nog steeds hoog
  • -Erg duur door belastingen

Signalement

Merk Land Rover
Model Defender 110 P400 First Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 134.123

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 2.996 cc
Maximaal vermogen 294 kW / 400 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 550 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 90 l
Lengte / breedte / hoogte 5.018 mm / 1.996 mm / 1.967 mm
Wielbasis 3.022 mm
Massa leeg 2.361 kg
Laadvermogen 804 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden255/60R20Prijzen
Topsnelheid 191 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,1 s
Brandstofverbruik 11,2 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 260 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (65) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum