Lada Samara 1.5i (1996)

Kleine stap vooruit

Lada Samara 1.5i (1996)
Sinds de Muur is gevallen en het Ijzeren Gordijn tot de geschiedenis behoort, is er in de voormalige Sowjet-Unie veel veranderd. Ook bij Lada is vernieuwing zichtbaar, maar het proces verloopt nog langzaam.

Vergeleken met de Fiat-achtige Lada-modellen uit het verleden, waarvan de 2100-serie overigens nog steeds wordt gebouwd, was de Samara bij zijn verschijning in '87 een enorme verbetering. Ga maar na: een koetsje dat er destijds verrassend actueel uitzag, een lekker pittig motortje met bovenliggende nokkenas, een eigentijdse voorwielaandrijving en ... een erg sympathieke prijs. Dat alles bijeen was genoeg om het Russische merk een nieuwe impuls te geven, maar niet lang daarna moest de nieuwe Samara alweer tegen een achterstand opboksen omdat in steeds meer westerse landen katalysatoren verplicht werden gesteld. En hoewel de Russen die dreiging aanvankelijk nog konden afwenden door montage van simpele, ongeregelde katalysators, werden de eisen strenger en werd een driewegkatalysator met Lambda-regeling vereist.
Ook daarvoor werd een tijdelijke remedie gevonden in de vorm van een elektronisch geregelde carburateur, maar dat was in vergelijking met de geavanceerde mono- en multipoint-injectiesystemen uit het westen en Japan toch maar behelpen.
En dus klopte Lada aan bij General Motors, dat voor goed geld best iets van zijn know-how met de bijbehorende onderdelen wilde verkopen. Dat betekent dat de 1.5-uitvoering van de Samara voortaan wordt geleverd met een modern elektronisch motormanagement, gekoppeld aan een multipoint-inspuiting.
Dat is in de praktijk goed te voelen, want de Samara start beter, loopt meteen netjes en reageert merkbaar soepeler en gehoorzamer op het gaspedaal dan voorheen. Jammer genoeg klopte de Russisch-Amerikaanse samenwerking bij de testwagen nog niet helemaal, want in snelle linkerbochten stokte de brandstoftoevoer van de Samara af en toe hinderlijk. Volgens ons zit dat niet in het inspuitsysteem zelf, maar eerder in een leidinkje of een filtertje.

Foutje, bedankt...
Aan die preparatie schortte trouwens toch wel meer, want het toeval wilde dat we toevallig dezelfde auto kregen waar we zo'n drie maanden eerder nogal wat elektrische malheur mee hadden. Die storingen waren inmiddels grotendeels verholpen, maar wie schetst onze ontzetting toen de Lada na een stilstand van zo'n 48 uur met een volkomen lege accu stond. Kennelijk een lekstroompje: te weinig om de accu bij dagelijks gebruik gedurende de nacht leeg te trekken, maar groot genoeg om dit in twee etmalen wŠl voor elkaar te krijgen.
Met behulp van een paar startkabels zat er al gauw weer leven in de Samara, die daarna overigens van deze kuren verschoond is gebleven. Achteraf vermoeden we dat het te maken had met de rare manier waarop de verlichting van de testauto was geschakeld: altijd branden, behalve tijdens het starten. De wat ouderwetse lichtschakelaar op het dashboard zat er dan ook min of meer voor joker bij: dat kan nooit de bedoeling van de Samara-bouwers zijn geweest.
Als we de herinnering aan dit soort incidenten even opzij zetten, resteert er een auto die veel waar voor zijn geld biedt. Hij stuurt wat zwaar, maar ligt goudeerlijk op de weg, hij schakelt over vrij grote afstanden, maar de versnellingen vallen goed op hun plaats en het zitcomfort is lang niet kwaad. Uiteraard is hij niet meer de modernste wat zijn ruimte-aanbod betreft en de uitrusting is echt niet meer van deze tijd. Daar kunnen opties als een fijn in de hand liggend sportstuurtje en een paar fraaie, betaalbare lichtmetalen velgen weinig aan veranderen. Eigenlijk getuigt alleen de in delen neerklapbare achterbank van enig eigentijds inzicht, want voor het overige is de Samara nauwelijks van moderne gemakken voorzien.
Autorijden zonder elektrisch bediende spiegels en zijruiten, centrale vergrendeling en meer van die frutsels is natuurlijk helemaal geen straf, maar naarmate de concurrentie vrijgeviger is met zulke aardigheden, wordt de achterstand van het Russische produkt wel steeds meer merkbaar. De conclusie over de Samara is dan ook dat hij met wat zorg en aandacht zijn bescheiden partij in de lagere prijsregionen nog best kan meeblazen, maar dat het hoog tijd wordt dat de Russen wat meer westerse bijstand krijgen dan alleen een stukje onderhuidse GM-technologie.

Signalement

Merk Lada
Model Samara 1.5i
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 9.981

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.499 cc
Maximaal vermogen 52 kW / 71 pk bij 4.800 tpm
Maximaal koppel 118 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.000 mm / 1.620 mm / 1.400 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 930 kg
Laadvermogen 440 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 465 kg
Banden165/70SR13Prijzen
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,4 s (fabrieksopgave: 14,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.