Knaus Live Traveller 600 DKG
Allemans-alkoof
Ooit waren ze de standaard, nu zijn alkoofcampers ietwat uit de mode geraakt. De relatief gunstig geprijsde Knaus Live Traveller is vernieuwd en mag laten zien wat hij waard is.
Het scheelt weinig of je kunt spreken van een noviteit in AutoWeek Campers: een alkoofcamper in de test. Niet zomaar eentje, maar de nieuwe Knaus Live Traveller. Wacht even, Traveller? Nieuw? Het klinkt toch zo bekend. Klopt: de naam is al sinds 1988 in gebruik en werd toen op de allereerste camper van Knaus geplakt. Sindsdien is de Traveller ook tweedehands een soort van klassieker onder de campers geworden.
In 2018 gaf Knaus zijn eerstgeborene een flinke make-over. Met de frisse voornaam Live moet hij weer meer camperdebutanten voor zich winnen. En omdat die jongere camperliefhebbers vaak hun entree maken via een verhuurbedrijf waar ze zo’n Knaus oppikken, biedt de fabrikant speciale specificaties aan voor dit doel. En precies zo’n typische huurcamper hebben wij uitgezocht voor deze test. We zijn benieuwd of en hoe hij verschilt van een camper die direct naar een eindgebruiker gaat. Is hij praktischer, steviger en gemakkelijker in de bediening?
En is het een goed idee om zo’n camper jong gebruikt aan te schaffen? De eerste reacties van de collega’s zijn in elk geval positief. Bij het instappen imponeert de compacte Knaus met een gevoel van ruimte. Zelfs met vier volwassenen aan boord voelt het niet krap aan. Iedereen is ook enthousiast over de serviceklep aan de zijkant. Van daaruit kun je alle aflaatopeningen en de stroomaansluiting centraal bedienen. En nu we het toch over bediening hebben: de vele stickers met uitleg zijn niet alleen handig voor camper-nieuwkomers. Zo heb je als bestuurder linksboven in de voorruit direct de belangrijkste afmetingen bij de hand. Ook slim: de vulopening voor schoon water deelt een ruimte met het gas, zodat niemand in verwarring zal komen tijdens het tanken van brandstof …
GEVOELIG
Niet alles wordt echter zo gemakkelijk gemaakt. Je moet het doen met een simpele radio in de huurcamper en navigeren doe je maar met je telefoon. Ook een achteruitrijcamera schittert door afwezigheid. Nu is de Knaus niet gigantisch, maar we kunnen ons toch voorstellen dat een vers campergezin manoeuvreren zo wat minder ontspannen vindt. Typisch alkoof is dat zijwind nooit ongemerkt passeert; de auto is er gevoelig voor. Ook op onze testbaan zie je dat deze bouwmethode niet resulteert in een camper die uitblinkt in rijdynamiek. Ga je wat heftiger over het slalomparcours, dan tilt de Knaus zelfs even twee voetjes van de vloer. Dan blijkt wel dat het ESP zijn werk prima doet, want het systeem grijpt meteen kordaat in en zorgt ervoor dat de Knaus veilig en stabiel zijn weg vervolgt.
Het alkoof-rijkarakter blijft wel iets om in je achterhoofd te houden, zeker omdat de Knaus met de optionele 150 pk sterke motor gemakkelijk een kruissnelheid van 130 km/h kan aanhouden. Van de bodem af aan is deze Knaus een typische huurcamper, met vier vaste en twee optionele slaapplekken. De volwassenen slapen in het wegklapbare alkoofbed (optie) met standaard verwarming. Minder sterk: tijdens onze slalomrit viel de elegant in een opbergschacht weggewerkte alkoofladder pardoes in de bestuurderscabine. Hier moet Knaus echt iets aan doen.
STIL EN KNUS
De kinderen overnachten in de standaard aanwezige bedden achterin. Het onderste bed kun je omhoogklappen om meer plek in de bagageruimte achterin te creëren. Als je echt eens veel ruimte nodig hebt, kun je ook de zithoek wegklappen (optie). Wie van knus houdt, investeert een kleine € 200 in het Cozy-Home-pakket met bonte kussens, kleurrijke tafelbekleding en een deken om onder weg te kruipen. Nodig heb je het niet, maar leuk is het wel. Wat verder opvalt: dit is een stille reispartner. Geen vibraties en geen geklapper uit de opbouw. Dat klinkt alvast goed.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.