Kia Soul 64 kWh - 2020 - 140.820 km - Accudegradatietest

Eigenaar doet niet aan snelladen en rijdt niet harder dan 100 km/h

130 reacties

Video

Na 150.000 km vervalt de garantie van de eigenzinnige EV van Arnoud Vos. Hij kocht in 2020 zijn ‘roodkapje’ en rijdt er naar alle tevredenheid in rond. Toch wil hij graag weten waar hij aan toe is wanneer de garantie van zijn Kia Soul verloopt. Wat blijkt? De Koreaan maakt zijn naam volledig waar.

Niet harder dan 100

De drie zonen van Arnoud moesten er maar niets van hebben toen hij in mei 2020 met zijn spiksplinternieuwe Kia Soul EV thuiskwam: “Daar gaan wij echt niet in rijden, dan worden we voor gek verklaard!” Maar intussen is de Kia de favoriete auto van de jongens. Zelf is Arnoud zeer te spreken over elektrisch rijden. “Het is heerlijk stil onderweg en de onderhoudskosten zijn vergeleken met een auto met verbrandingsmotor verwaarloosbaar. Het direct beschikbare koppel is heerlijk en met de flippers aan het stuur stel ik naar hartenlust de mate van regeneratie in. Alleen de banden slijten wat harder.” In het dagelijks leven is Arnoud financieel echtscheidingsadviseur; daarvoor rijdt hij het hele land door. “Harder dan 100 km/h rijd ik niet, dat levert amper tijdwinst op, terwijl het verbruik omhoog giert. Snelladen doe ik evenmin, dus ik verwacht een goede uitslag.”

Eigenzinnig

Het ‘wagenpark’ van Arnoud laat zich typeren door eigenzinnige modellen. “Voordat ik elektrisch reed, heb ik meerdere Fiats Multipla gehad. Fantastisch ruime auto’s waarbij de verlichting net onder de voorruit zat. Daardoor leek het voor het verkeer dat voor mij reed net alsof er een ziekenwagen aan kwam.” Verder heeft Arnoud een Renault Twingo diesel gehad. “Ik wilde zo goedkoop mogelijk rijden. Renault had met die Twingo een relatief grote 1,5-liter turbodiesel met 200 Nm aan koppel in zo’n klein wagentje gepropt en het verbruik was ook nog eens lachwekkend laag. Mooi was dat.”

De Kia Soul EV heeft, in tegenstelling tot veel andere nieuwere auto’s, nog gewoon bekleding van echt koeienleer en fatsoenlijke knoppen voor de bediening van de klimaatregeling en het infotainmentsysteem. “Het is geen rijdende iPad en dat is een van de redenen waarom ik voor de Soul ben gegaan.”

Beter dan verwacht

In de winter komt de Soul volgens Arnoud 420 kilometer ver op een acculading, met in de zomer uitschieters tot wel 460 kilometer. Zo’n actieradius past goed bij de score die de Kia uit de test weet te persen. Marcel van Renselaar van Aviloo komt met positief nieuws: “Met een score van maar liefst 97 procent is het weer een goednieuwsshow voor de Koreanen. Al helemaal gezien de kilometerstand is de uitslag verbazingwekkend. Of nou ja, verbazingwekkend, deze EV’s zitten gewoon erg goed in elkaar. Door de kwaliteit en de manier waarop het accupakket is opgebouwd, blijft dit een goede auto en dat zie je terug in de uitslag.”

Arnoud blijkt een goede koop te hebben gedaan en kan vrolijk door met zijn Soul. “Ik ben ontzettend blij met de uitslag en ik ben dan ook van plan er nog jarenlang kilometers mee te maken.” En o ja, Arnoud draait toch liever hardrock in zijn Soul dan soul.

Resultaat

Had (netto) 64 kWh
Heeft 61,94 kWh
State of health 97%

Signalement

Merk Kia
Model e-Soul 64kWh DynamicPlusLine
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 42.830

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk
Maximaal koppel 395 Nm
Accu capaciteit (bruto) 67 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.195 mm / 1.800 mm / 1.605 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.657 kg
Laadvermogen 523 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 300 kg / 300 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 167 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s
Stroomverbruik (WLTP) 15,7 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 452 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (130) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum