Test: Kia Sorento (2006)

Koreaanpassingen

Kia Sorento
Kia SorentoKia SorentoKia SorentoKia SorentoKia SorentoKia SorentoKia SorentoKia Sorento
AutoWeek 22 2006
AutoWeek 22 2006

Je leest het in AutoWeek 22 2006

Adembenemend mag je de veranderingen aan de nieuwe generatie Kia Sorento niet noemen, maar dat neemt niet weg dat de populaire Koreaan zo ongeveer op alle gebieden een stap vooruit neemt. Uiterlijk, afwerking, prestaties en rijcomfort zijn opgeschroefd. Maar of dat ook voor zijn dynamiek geldt?

Op papier is de Sorento niet het echte vlaggenschip van Kia, maar hij heeft het Koreaanse automerk zonder twijfel wel bij het grote publiek op de kaart heeft gezet. En razendsnel ook. Een beetje het Alfa 156-effect, zou je bijna zeggen. Al kun je de beide merken verder natuurlijk nauwelijks met elkaar vergelijken.

Een dikke drie jaar geleden verscheen de voluptueuze SUV in onze showrooms. De combinatie van 'Amerikaans' stoere vormen en een prettig prijskaartje sloeg in als een bom. In no time ontstonden er – tot niet geringe verbazing van Kia zelf - fenomenale wachtlijsten. Op een zeker moment moest je meer dan een jaar op de Sorento wachten. Dat werd natuurlijk een tikje te gek, dus deed Kia het een tijdje rustig aan met de publiciteit rond deze auto. De productie draaide uiteindelijk al op volle toeren en voorlopig kon het Nederlandse quotum niet worden vergroot. En tja, je kunt de wachttijden moeilijk tot twéé jaar laten oplopen.

Inmiddels is die stormloop op de Sorento weer een beetje tot rust gekomen. Hij blijft nog altijd een hele populaire jongen, maar de dealers kunnen de verkopen niet langer in hun luie ligstoelen afwachten. Zo is de nieuwe Hyundai Santa Fe een heel lastig baasje en ook de binnenkort te lanceren Chevrolet Captiva klopt aan de voordeur.

Actie

Hoog tijd voor actie dus. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om te zien dat de Koreanen géén compleet nieuwe Sorento het veld in sturen. Sterker nog: het staalplaatwerk is gelijk gebleven. En als je even door je oogharen kijkt, lijkt het sowieso ongeveer dezelfde auto. Een eerste kennismaking in de Spaanse binnenlanden leert echter dat er wel degelijk een boel is veranderd. De Mercedes-Benz M-klasse en BMW X5 hoeven zich nog steeds geen zorgen te maken, maar bij de SUV-rijder met een half zo goed gevulde portemonnee scoort de Sorento zeker extra punten.

Om te beginnen is hij uiterlijk een tikje opgeleukt. Noem het een botox-behandeling. De veranderingen zitten hem bijvoorbeeld in de bumperspoilers, de zijbescherming en de verlichtingblokken. Hij krijgt trouwens zogenaamde projectielampen mee. Niets schokkends dus. Op een of andere manier lijkt vooral het interieur er wel bij te varen. Ook daar zijn de ontwerpers niet bepaald met een blanco vel tekenpapier opnieuw begonnen, maar in zijn nieuwe en aangepaste uitvoering past het dashboard opeens beter op business class niveau. Strak van lijn, met chique donkere tinten en afgewerkt met zacht aanvoelende materialen. Oké, het had allemaal best nog een toefje geraffineerder kunnen zijn, maar vergeet niet dat de Sorento in deze klasse prijstechnisch nog steeds een van de beste jongetjes van de klas is.

Lekker hoog

Voorin valt de kwaliteit van de stoelen op. Groot, comfortabel en voorzien van anti-whiplash hoofdsteunen. Over veiligheid en comfort gesproken: ook automatische gordelspanners en airco horen er altijd bij. Je zit natuurlijk nog steeds lekker hoog in de auto, zodat je een goed overzicht op het verkeer rondom hebt. Achterin gaat de Sorento een stap flinke vooruit. Door een nieuwe vorm van de voorstoelen is een paar centimeter extra beenruimte geschapen - dat is nu riant voor elkaar – en ook de hoofdruimte mag er ondanks de wat aflopende daklijn best zijn. Verder zijn de verstel- en omklapmogelijkheden van de bank achterin verbeterd.

Maar zit je onder het rijden ook een beetje op je gemak? Aan de prestaties hoeft het in elk geval niet te liggen. Er komen twee nieuwe motoren die allebei steroïden hebben geslikt. Begin volgend jaar komt er een opvolger voor de 3,5 liter V6. Kleiner, maar wel een slag sterker. Met 241 pk heeft de nieuwe 3,3 liter V6 immers een kwart meer vermogen. Onder andere dankzij continu variabele klepbediening (CVVT). In een onnavolgbare redenering meldt Kia dat de 2,4 liter benzinemotor daarom uit het leveringsprogramma gaat verdwijnen. De V6 kan immers bijna even zuinig rijden. Dat mag dan zo zijn, maar we nemen aan dat de 3,3 litermotor met standaard vijftraps automaat en de mogelijkheid van sequentiële bediening met de hand – in een sportstand – niet helemáál hetzelfde gaat kosten als een 2,4 liter vierpitter met handbak. Maar we kunnen ons vergissen.

Opgepepte diesel

Verreweg de belangrijkste troefkaart van deze nieuwe Sorento is de opgepepte dieseluitvoering. Naast allerhande andere technische veranderingen kreeg de 2,5 liter CRDi ook een turbo met variabele geometrie mee. En dat zal echt niemand ontgaan. De ietwat kortademige diesel die nu nog in de Koreaan aan het werk is, gaat na de zomer een tweede jeugd in. Hij levert een slag meer vermogen – van 140 naar 170 pk – en legt met zijn 392 Nm ook een stuk meer trekkracht op de mat. Dat doet hij bovendien tamelijk relaxed, zoals we in een tientallen kilometers lange proef op onverhard door de Spaanse binnenlanden konden vaststellen. Kia had tijdens de autosalon van Madrid vast een paar nieuwe Sorento's uit Korea overgevlogen.

De CRDi VGT vindt het weliswaar nog steeds niet echt lekker om van diep uit de kelder te moeten trekken, maar zo gauw je 1.500 tot 2.000 toeren op de teller hebt staan, gaat alles hem meteen een stuk soepeler af. En dat blijft zo wanneer je verder doortrekt. Tot pakweg 4.000 toeren rekent hij alles goed. De diesel is zodoende niet alleen levendiger geworden, maar ook een stuk gemakkelijker in het gebruik. Bij de start maakt hij er geen geheim van dat er een diesel in het vooronder zit, maar eenmaal op pad valt dat best mee. Mede door de langere overbrengingsverhoudingen houdt hij het redelijk rustig. Het zal zonder twijfel de meest populaire uitvoering van de nieuwe Sorento worden.

Hij komt heel fatsoenlijk uit de startblokken, schaaft in vergelijking met de huidige diesel twee en een halve tel van de sprint naar honderd af en laat uiteindelijk een top van 182 kilometer per uur noteren. De Koreanen beloven daarbij een ietwat optimistisch klinkend gemiddeld verbruik van 7,9 liter op 100 kilometer. Ofwel 1 op 12,7. Draaf overigens niet naar de Kia dealer, want ook de Sorento 2.5 CRDi VGT laat nog even op zich wachten. Rond september is hij leverbaar, zonder roetfilter trouwens. Hij is er wel met een automatische vijfbak en gezien de nogal 'beweeglijke' aanpak van de schakelpook is dat best het overwegen waard.

Zacht

De Koreaan is op onverharde wegen geen serieus te nemen tegenstander voor – pakweg – een Land Rover. Toch davert hij tamelijk overtuigend over de soms redelijk lastige off-road proef die de Spanjaarden voor ons hebben uitgezet. Een tikje 'los' in het onderstel misschien, maar met een aangepast rustig tempo doet hij alles wat je wilt. En neemt ook behoorlijk indrukwekkende hellingen. Gewoon de lage gearing inschakelen en hij ronkt zonder al teveel misbaar omhoog. Over de 4X4 gesproken: die is er in een handmatig inschakelbare- en automatisch werkende versie.

Je merkt dat er ook onder de auto vrij stevig is gesleuteld. Daarbij heeft 'comfort' overduidelijk met stip genoteerd gestaan. Veel Sorento-rijders mopperen nu nog over het wat stoterige onderstel en daar hebben de heren werk van gemaakt. De bevestiging van de schokdempers is aangepast, de veerwegen zijn langer gemaakt en daardoor werd het mogelijk om ze zachter en progressiever af te stemmen. Daardoor is hij voelbaar beter in zijn hum op de grote weg. En komen drempels en dergelijke minder hard door. Helaas moet je daar ook wel wat voor inleveren. Je zou bijna zeggen dat het allemaal nog Amerikaanser aanvoelt, want voor de Europese autokoper is het allemaal wel erg zacht en zompig. Zodat je al te sportieve neigingen maar beter kunt onderdrukken. Het lijkt ons ook de vraag hoe stabiel de auto op hoge snelheden zal blijven. Eén ding is zeker: de besturing 'communiceert' niet voldoende wat er daar beneden gebeurt en vooral in korte bochten heeft het koetswerk een iets te enthousiast eigen willetje. Iets meer controle over de wielbewegingen zou dus mooi zijn. Toegegeven: de ontwikkelingstechneuten luisterden in Madrid opvallend aandachtig naar dat soort kritiek. Dus wie weet, wordt er tussen nu en september nog wat aan de onderstelafstelling bijgespijkerd? Tegen die tijd weten we trouwens ook wat de nieuwe Sorento in zijn opgewaardeerde outfit gaat kosten.

PRIVATE LEASE Kia Sorento

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum