Kia Rio 1.6 X-ecutive (2006)
Van ver gekomen
Overigens gaan we in dit verhaal uit van de X-ecutive versie, maar we hebben gereden en gefotografeerd met een 1.6 EX automaat. Waar de verschillen van belang zijn, zullen we dat aangeven. Kia had voor ons alleen een Rio met automaat beschikbaar. Jammer natuurlijk, want zo'n transmissie verschilt toch wezenlijk van een handgeschakelde bak. De viertrapsautomaat schakelt niet op de goede momenten, werkt niet snel, noch onmerkbaar. Hij is gewoon niet goed op de 1,6-litermotor afgestemd.
Die 1.6 is een moderne krachtbron met CVVT. Hij levert 112 pk, maar is niet erg snel. Over de sprint vanuit stilstand naar de 100 km/h doet de Rio 11,7 seconden,
al moeten we daar eerlijkheidshalve natuurlijk wel een halve seconde of meer van aftrekken voor de transmissie. De motor is best zuinig, want ondanks de automaat zit hij met een verbruik van 1:13,5 op een gelijk niveau met dat van zijn concurrenten.
Qua rijgedrag valt de Kia niet tegen. De besturing voelt goed aan en is behoorlijk precies. Het weggedrag is stabiel en vlot bochtenwerk kan hij zonder meer aan. We hebben echter twijfels over de banden (Kuhmo Solus), waarop onze testauto staat en waarmee alle Rio's standaard worden uitgerust. Met andere banden hoeft de Rio waarschijnlijk niet onder te doen voor een auto als de Renault Clio, waarbij de Zuid-Koreaan als voordeel heeft dat hij wat minder overhelt in bochten.
De remweg van de Rio valt goed tegen. Door het minder solide gevoel van het rempedaal ben je wel op je hoede, maar de noodstop vanaf 100 km/h kost liefst 44 meter en dat voor een auto van 1.079 kg met schijfremmen en ABS, weliswaar
zonder remassistent! 't Hoeft niet alleen het remsysteem te zijn, ook op dit punt zijn de banden van grote invloed...
Franjes
De Koreaanse autobouwers hebben de laatste jaren enorm snel geleerd wat de Europese autokoper mooi en lelijk vindt. Een mooi voorbeeld hiervan vormt de Rio. De belijning van de buitenkant van de auto doet in onze ogen niet onder voor die van bijvoorbeeld een Clio of 207. Het past heel erg bij wat we hier mooi vinden. De Koreanen hebben de verleiding weerstaan om tierelantijntjes of franjes aan de auto te hangen.
Vanbinnen is de tijd helaas wat minder snel gegaan. De Rio oogt rommeliger dan veel andere auto's in deze klasse en in het bijzonder de bovenkant van het dashboard toont heel goedkoop. Het dashboard is opgetrokken uit hard plastic. Doordat ventilatieroosters, radio, knopjes en bakjes willekeurig lijken geplaatst, is het een ontzettende bende.
We fotografeerden een Rio LXE, maar we gaan in deze test uit van een X-executive. En het is jammer dat we dat niet kunnen laten zien, want die is nogal... extreem. De stoelen zijn gedeeltelijk bekleed met rode stof, het stuur is afgewerkt met rood leer en bijvoorbeeld pook en ventilatieknoppen zijn van rode kunststof gemaakt. Tja...
De Rio is een van de ruimere auto's in zijn klasse, ook al zijn de buitenmaten gemiddeld. Volwassenen zitten voor- en achterin goed en de bagageruimte is heel redelijk.
De X-ecutive is verder behoorlijk compleet uitgerust, maar we zouden in zo'n versie wel fabrieksaudio verwachten. Nu moet je zelf voor een radio zorgen en dat is natuurlijk nooit zo mooi als een geïntegreerde fabrieksradio.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Rio 1.6 CVVT X-treme |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.599 cc |
Maximaal vermogen | 82 kW / 112 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 146 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.990 mm / 1.695 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.500 mm |
Massa leeg | 1.054 kg |
Laadvermogen | 526 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 453 kg |
Banden | 195/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 188 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,7 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3 | 4,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4 | 9,5 s |
Brandstofverbruik | 6,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 145 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.