Kia Rio 1.4 LXE (2006)
No-nonsense Koreaan
Op de PersonenautoRai 2001 presenteerde Kia de Rio. De sedan had duidelijke niet-Europese lijnen, maar de combi oogde beslist niet onaardig. Met 'n gunstige prijs en veel gebruiksgemak wist die auto de naam van Kia hoog te houden. Inmiddels vindt Kia het tijd voor 'n nieuwe generatie Rio en dat is een volledig andere auto geworden, gewoon een vijfdeurs hatchback. Een eerste blik op de nieuwe Kia Rio stelt ons allerminst teleur. Hij is wel minder uitgesproken dan zijn voorganger en dat zorgt ervoor dat het ook net zo goed een nieuwe Japanner had kunnen zijn. Had er een Mazda-embleem op gezeten, dan had je waarschijnlijk geen moment getwijfeld.
Kia heeft sinds enkele jaren samen met Hyundai 'n Europees designcentrum in het Duitse Rüsselsheim (jawel, bij Opel in de achtertuin) en inderdaad, de Koreanen begrijpen steeds beter dat er een hele planeet zit tussen de Koreaanse smaak en de onze. Let op de manier waarop de taillelijn vloeiend doorloopt in de scheidslijn tussen het rode en witte glas in de achterlichtunit, de naar boven breed uitlopende C-stijl, de grote, over de motorkap doorlopende koplampen en de tot de voorruit doorgetrokken lijnen van de grille.
Volwassen
Kia heeft zijn best gedaan op de cockpit van de Rio. Het oogt allemaal gewoon volwassen, zonder saai te worden overigens, daar zorgen aluminiumkleurige accenten op het dashboard en in de spaken van het stuurwiel wel voor. Verder zijn er mooie vloeiende lijnen die het instrumentenpaneel tekenen en materialen die kwalitatief meekomen in de opwaartse trend waar Kia in zit. Onze Rio is voorzien van de luxe LXE-uitrusting, maar voor bijna twee mille minder heb je de soberste Rio. Wat de Rio in elk geval biedt, is een prettige zitpositie. Ook achterin biedt de Rio voldoende ruimte om twee volwassenen langdurig te vervoeren. Veel hoofdruimte is gecreëerd door de daklijn achteraan niet te laten meelopen met de aflopende lijnen van de achterruiten. Wat ons minder bevalt, is de wat onnatuurlijke, achter-overhangende zit achterin. Ook dat zal wel gedaan zijn om lange mensen toch de nodige hoofdruimte te bieden, maar het gaat irriteren.
De kofferbak is niet bijzonder groot, maar daar staat tegenover dat de achterbank in delen neerklapbaar is, waardoor 'n ruimte van meer dan duizend liter ontstaat.
Ongelukkig
De versnellingsbak schakelt niet slecht, maar het werkt allemaal wat zoekerig. Het wat ongelukkig gekozen derde verzet van de Kia heeft een nadelig effect op de tussensprints. Wat ook ongelukkig gekozen is bij de Rio, zijn de banden. Zoals de meeste van zijn landgenoten staat de nieuwe Kia-telg af fabriek op Hankooks. Een merk dat de Formule 1 voorlopig niet op zijn kop zal zetten. Ze lijken wel ingewreven met levertraan. De Rio is best vlot, maar het bochtenwerk wordt vernacheld door de banden, die fors en moeilijk te corrigeren onderstuur veroorzaken. We hebben niettemin het gevoel dat deze auto na een bezoek aan de lokale bandenboer best lekker zal sturen.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Rio 1.4 LXE |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.399 cc |
Maximaal vermogen | 71 kW / 97 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 126 Nm bij 4.700 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.990 mm / 1.695 mm / 1.470 mm |
Wielbasis | 2.500 mm |
Massa leeg | 1.079 kg |
Laadvermogen | 501 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 453 kg |
Banden | 185/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 173 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12.0 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7.3 s / 10.2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 13.6 s / 18.5 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 147 g/km |