Kia Rio 1.4 – 2008 – 356.884 km - Klokje Rond

Op zoek naar meer liefde

26 reacties

Video
AutoWeek 25 2020
AutoWeek 25 2020

Je leest het in AutoWeek 25 2020

In 2009 verschijnt er bij de familie Kinderman een jonge gebruikte Kia Rio voor de deur. Inmiddels zijn er drie kinderen die zelf hun rijbewijs hebben en wordt de Rio intensiever gebruikt dan ooit. Met de teller op meer dan 350.000 kilometer is de nieuwigheid er wel af, maar hoe is het met de technische staat van deze Koreaan?

Vraag niet hoe het kan, maar het is makkelijker om iemand met een Porsche te strikken voor een Klokje Rondkeuring dan iemand met een Zuid-Koreaanse auto. Maar heel zelden ontvangen we een auto van die afkomst in onze garage.

Ronald Kinderman wil ons zijn gasgestookte Kia Rio voor onze keuring lenen, dus springen we daar graag bovenop. Samen met zijn vrouw en kinderen legde hij in de afgelopen negen jaar maar liefst 330.000 kilometer af in deze auto. “Ik zoek altijd auto’s van een onbekend model met een degelijk karakter. Hiervoor reed ik een Kia Joice, maar toen daarvan de distributieriem een tandje oversloeg, was het afgelopen. En hij was nog echt niet aan vervanging toe, hoor. In de plaats van die MPV kochten we deze Rio. Al die ruimte hadden we met ons opgroeiende gezin niet meer nodig.”

Erg veel liefde ontvangt de Rio niet. “De auto wordt zeker niet vertroeteld en gepoetst”, zegt Ronald. “Hij krijgt één keer in het jaar een grote beurt bij de dorpsgarage”, voegt hij eraan toe. Zelf rijdt Ronald helemaal niet zo veel in zijn Kia. “De 33 kilometer naar mijn werk leg ik af op een speed pedelec, maar we hebben familie in Friesland en Drenthe en natuurlijk zijn er gezinsleden die hem gebruiken. Wij zijn wel mensen die gemakkelijk overal de auto voor pakken en daar krijg je dit soort kilometerstanden van. Degene van ons die het verste weg moet, krijgt de Kia op lpg mee.”

VEEL HERRIE

Eén van die gezinsleden is de vrouw van Ronald. “Onlangs verliet zij een onoverzichtelijk kruispunt en toen vloog er een scooterrijder over de auto heen. Gelukkig stond die persoon gezond weer op. De schade aan de auto laten we maar niet meer repareren.”

Dat is exact de reden waarom techneut Tim de Leeuw na vijf minuten al terugkeert van zijn proefrit. “Ik hoor een klapperend geluid onder de auto, want daar hangt iets los”, zegt hij. Snel zet hij de wielkuip weer op zijn plek en vervolgt hij zijn rit. Als hij daar na enige tijd weer van terugkeert, stapt hij enigszins zuchtend uit. “Dit is niet mijn nieuwe favoriete auto, hoor. Het is vooral veel herrie en weinig rijbeleving”, klinkt het mopperend. Achter aan de auto zoekt Tim onmiddellijk naar de oorzaak van een irritante rammel die hem onderweg opviel. Het blijkt dat de kentekenplaat nogal losjes op de achterklep is gemonteerd. Een klein probleem, letterlijk in een handomdraai opgelost.

Als hij de kap opent, verschijnt er een motor die weinig verhalen vertelt. “Het ziet er nog prima uit. Het enige wat ik kan zeggen is dat hij een beetje zweet bij het oliefilter, maar dat is niet heel boeiend. Verder is het opvallend dat nergens een sticker te vinden is over de vervanging van de distributieriem, terwijl er toch echt een keer een nieuwe op is gezet.” Vlug controleert hij de airco nog even. “Die doet namelijk helemaal niks meer”, legt hij uit. Het systeem blijkt inderdaad leeg. Als de auto omhooggaat, wordt meteen duidelijk waarom dat is. “De airco-condensor hangt helemaal door. Die is aan het vergaan; dikke kans dat hij lek is.”

HEEL SIMPEL

Als Tim onder de auto door loopt, heeft hij zijn conclusie gauw klaar. “Hier valt weinig te zien. Het is allemaal heel simpel geconstrueerd. Er is weinig aan te controleren”, zegt hij. Wat eveneens opvalt, is de afwezigheid van roest, of het zou wat oppervlakteroest aan het subframe moeten zijn. En dat terwijl deze Kia alweer twaalf lentes telt.

Tim heeft zijn aandacht intussen naar de stuurinrichting verlegd. “Daarmee is iets vreemds aan de hand: naar rechts stuurt hij veel lichter dan naar links. Dat is heel vervelend tijdens het rijden. Ik kan er niets bijzonders aan zien, dus ik denk dat de boel in het stuurbekrachtigingssysteem gewoon aan het verslijten is. Daar moet eens iets worden vervangen om hem weer lekker rijdend te maken.”

Bij het controleren van de ophanging komt, als de auto uit zijn veren hangt, nog een bijzonder gebrek tevoorschijn. “Onder het rijden hoor je een opvallend bonkend geluid. Ik zie nu dat dit komt door een draagarmrubber dat helemaal losligt doordat de bout niet goed vastzit”, aldus de keurmeester. Dat vindt Ronald een opvallende constatering. “Ik ben met die klacht al eens bij de garage geweest en nu heb jij iets gevonden wat ze daar niet konden vinden”, zegt hij. Tim is de beroerdste niet en draait de bout van de draagarm aan. Dat is na de wielkuip en de kentekenplaat al de derde gratis fiks die Ronald krijgt. Tim: “Dat is zo’n beetje het algemene verhaal dat bij deze auto hoort. Als er wat beter voor zou worden gezorgd, zou hij een stuk beter rijden. Aan de techniek ligt het niet, want die lijkt me oerdegelijk.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Het is jammer dat er niet wat meer aandacht aan deze auto wordt besteed, want met een bescheiden investering is hier best nog een goede auto van te maken. Zoals hij bij ons kwam, is er eigenlijk niet eens normaal mee te rijden.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Kia
Model Rio 1.4 Fifteen Sport
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 15.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.399 cc
Maximaal vermogen 71 kW / 97 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 126 Nm bij 4.700 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.990 mm / 1.695 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.054 kg
Laadvermogen 526 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 453 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 173 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 139 g/km

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.