Kia Picanto 1.0 CVVT – 2012 – 288.995 km - Klokje Rond
Bijna drie ton en eerste koppeling zit er nog in
63 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het A-segment houdt langzaam maar zeker op te bestaan. Maar één auto beweegt tegen de stroom in, want is zowel nieuw als gebruikt al jarenlang zeer geliefd: de Kia Picanto. Dit keer in Klokje Rond, zo’n leuke Koreaanse stadskar met bijna drie ton op de klok.
Hoe zou het met Jan zijn rug zijn? Zo’n compacte Kia, toch overduidelijk een stadsauto, die is niet gemaakt voor deze kilometerstanden. Fout. Jan is zo fit als een hoentje en zet de Kia overal voor in. Zelfs voor vakanties, al gaat er dan logischerwijs wel een dakkoffer van 350 liter bovenop. De Kia Picanto als familie-alleskunner, toe maar. “En naar genoegen,” zegt Jan. “Ik vind de Kia een schoolvoorbeeld van hoe volwassen en compleet een kleine auto kan zijn.” Dat is een behoorlijk statement, maar de cijfers en reviews op onze website lijken hem gelijk te geven. De Kia wordt nog steeds goed verkocht, kijk maar ‘ns om je heen en verbaas je over hoeveel Picanto’s je ziet. Dit moet wel een topper zijn.
Rijden valt niet mee
Als Joep na de uitgebreide proefrit terugkomt, klinkt een iets ander geluid. “Valt me een beetje tegen. Trillingen, hij trekt naar rechts, spoort niet echt lekker en veel bandenlawaai, geen flitsende start,” aldus onze keurmeester. Ook een opmerking over de koppeling, die erg zwaar gaat. “Het is nog de eerste koppeling, aan de motor en versnellingsbak is ook nog nooit iets gebeurd,’’ vertelt eigenaar Jan. Jan is een enthousiaste en serieuze automobilist die zijn zaakjes uitstekend op orde heeft. Over de aanschaf van een nieuwe Kia Picanto eind 2011 vertelt hij: “Toen deze nieuwe generatie van de Picanto destijds kwam, was ik meteen geïnteresseerd. Ik reed een Aygo en ik zag dat deze auto simpelweg veel meer auto was. Van binnen meer luxe, minder spartaans.”
Zweren bij cruise control
Hoe compleet de Kia Picanto ook was die Jan kocht, cruise control zat er niet op. “Dat heb ik er, drie dagen nadat ik hem had opgehaald, zelf opgezet. Ik zweer bij cruise control, zo lekker relaxed rijden. Zodra ik het dorp uitrij, gaat de cc aan.” Behalve een liefhebber is Jan ook een betrokken automobilist, actief op forums en altijd in om technische verbeteringen te doorgronden en ook te monteren. “Op een gegeven moment had ik zelfs klanten aan huis voor bepaalde aanpassingen,” lacht Jan. Verlichting in het dashboardkastje, verlichting op de achterbank, een regensensor voor en een regelbare interval achter, Jan heeft het allemaal zelf op zijn Picanto gemonteerd.
Tja, dat verbruik
De Picanto van Jan schopte het ook tot de nationale televisie. Een consumentenprogramma maakte een fors item over het tegenvallende verbruik van de kleine Koreaan. Daar werkte Jan toen ook aan mee. “Ja, de auto maakt bij lange na niet waar wat de fabrikant opgeeft, maar ja, ik kom zelf met de driecilinder op 5,8 liter per 100 kilometer dus 1 op 17. Ik kan ermee leven en dat zal ook wel moeten.”
Picanto slaat terug
Joep is inmiddels volop statisch aan het keuren op de brug bij Carrec en krijgt weer wat tevredenheid op het gelaat, want wat hij tegenkomt, dat zint hem wel. Er is liefde en aandacht besteed aan deze zilvergrijze rakker, en dat is een goede zaak.
Het is ook fijn voor Jan, want het laatste jaar liep hij wel tegen wat extra onkosten op. Natuurlijk vanwege leeftijd en kilometerstand, maar het moet toch wel betaald worden. En hij wil nog even verder met de Picanto om van die investering te genieten. “Onze twee kinderen passen nu nog net achterin, maar dat duurt niet lang meer. Dan wordt het tijd voor een iets grotere auto.”
Gordels en airco
Naast die onkosten van de laatste tijd (zie overzicht) is Jan ook aangelopen tegen typische Kia Picanto kwalen: rafelende veiligheidsgordels voor en lekke condensor van de airco. “Hoor je van heel veel Picanto rijders, de eerste keer is die gordel overigens onder garantie vervangen, net als de condensor, keurig zoals het hoort wat dat betreft komt Kia zijn beloftes na met die zeven jaar garantie.”
De volgende stap
De Kia Picanto doet wat hij moet doen, tegen nette kosten en Jan vindt het een fijne auto om mee onderweg te zijn. Tot zover niets aan de hand. Ook na de keuring is er nog niet veel aan de hand: deze auto heeft zeker nog een toekomst, precies zoals Jan had gehoopt. Joep concludeert dat er wel wat dingen aan zitten waar iets mee moet, maar de Picanto kan naar huis met één duim omhoog in de pocket.
Toch gaat hij richting de status van occasion want Jan is zich al aan het oriënteren op iets groters, vanwege de opgroeiende kinderen. Je zou het misschien niet verwachten, maar Jan was ooit de trotse bezitter van een DeLorean van 2000 tot 2006. “Toen was ik nog vrijgezel en nog autogekker dan nu. Ik was ook actief binnen de DeLorean club. Die tijd is geweest; andere prioriteiten en een wat ruimere familie-auto is over een tijdje de volgende stap. Dat gaat sowieso een auto met automaat worden, heb ik al besloten.”
Eigenaar Kia Picanto
Naam Jan van de Wouw
Bouwjaar 1976
Woonplaats Alphen (NB)
Beroep Repromedewerker gemeente Moerdijk
Eerste auto Ford Escort diesel
Vorige auto Toyota Aygo
Wat zou je aan de auto willen veranderen De stoelbekleding en cruise control toevoegen
Wat is je langste reis met deze auto Veendam
Onderhoudshistorie
Eigenaar Jan houdt alles bij van de auto. En niet op een bierviltje, maar in een fraai schema. Elke cent die hij spendeert aan de auto staat daarin. Het verbruik houdt hij daarnaast ook nog apart bij.
- schade (door verzekering betaald)
- reparatie nieuwe antenne, afgebroken bij losdraaien wasstraat.
- vervanging glas rechterbuitenspiegel , vervanging gordelslot rechtsachter vanwege niet werken verklikker, alles onder garantie
- 95.744 km vervanging rafelende gordel linksvoor (viel onder garantie)
- 106.493 km vervanging kofferklepschakelaar (garantie)
- 187.617 km nieuwe terugslagklep ruitensproeier achter
- onderhoud, apk plus nieuwe fuseekogel linksvoor
- slotkabel deurklink linksvoor
- 272.062 km onderhoud, apk draagarmen voor, schokdempers achter, gordel linksvoor
- 272.280 grote beurt, remvloeistof multiriem en koppelingskabel
- 272.522 km vervanging distributieketting en krukaskeerring
- 286.463 km uitlijnen plus banden
- koplampen drie keer verwisseld
- remschijven en -blokken elke 100.000 km
- banden elke 40.000-45.000 km
- elke vijf jaar nieuwe accu
Verder zelf toegevoegd: binnenlichtjes achterin, radio ingebouwd uit Picanto modelcode FE , verlichting dashboardkastje, regensensor voor en regelbare interval achter gemonteerd.
Wat mankeert eraan?
- Wisserbladen voor strepen wat
- De koppeling gaat erg zwaar
- Het druklager maakt veel lawaai
- De auto trekt naar rechts
- De banden zijn luidruchtig
- De auto trilt met rijden op snelheid
- De auto spoort niet lekker
- Het achterste draagarmrubber linksvoor is gescheurd
- De bumpstop rechtsachter ligt los, linksachter wordt slecht
De mening van Carrec Technocenter
“Ondanks een lijstje met toch wel wat dingen, wel één duim omhoog voor deze Kia Picanto. De leeftijd en de kilometerstand in aanmerking genomen staat de compacte Koreaan er best netjes bij.”
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Picanto 1.0 CVVT Comfort Pack |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 10.390 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 51 kW / 69 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 94 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.595 mm / 1.595 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.385 mm |
Massa leeg | 820 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 400 kg |
Banden | 165/60R14Prijzen |
Topsnelheid | 153 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,4 s |
Brandstofverbruik | 4,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 99 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Picanto
Had je deze auto's al gezien?

Kia Picanto 1.2 CVVT Plus Pack Airco Navigatie Bluetooth Elektrpakket 14"LMV
- 2012
- 60.824 km

Kia Picanto 1.2 CVVT ComfortLine | Airco | Cruise Controle | Automaat | Electrische Ramen |
- 2014
- 132.168 km

Kia Picanto 1.2 CVVT - Automaat - Comfort Pack - Airco - Elektrische ramen v+a - 12 maanden BOVAG-garantie
- 2013
- 93.731 km
Lezersreacties (63) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.