Kia Picanto 1.0 CVVT Exterior Pack (2011)
Volwassen kleintje
Het is alweer zeven jaar geleden dat Kia de niet zo hippe Pride verving door de voor die tijd heel appetijtelijk smoelende Picanto. Het karretje deed het dan ook heel goed en droeg zodoende zijn steentje bij aan het groeiende succes van Kia in ons land. Al na drie jaar ging het mes in de auto en kreeg hij zijn eerste facelift. In 2009 kwamen er opnieuw wijzigingen aan het uiterlijk. Nu is het tijd voor een volledig nieuwe Picanto. Het moet gezegd, ontwerpchef Peter Schreyer en zijn team hebben hun best gedaan.
De nieuwe Picanto is vlot gelijnd en valt op door scherpe hoeken en vouwen, die wat doen denken aan de 'Kinetic'-design-stijl van Ford. De led-dagrijverlichting maakt deel uit van het Exterior-pakket. Richtingaanwijzers in de buitenspiegels en led-techniek in de achterlichten zorgen ervoor dat je met de nieuwe Picanto helemaal bij de tijd bent. Aan de binnenkant is Kia zo mogelijk nog voortvarender te werk gegaan.
Het dashboard hoort zonder twijfel tot de mooiere in deze klasse. De middenconsole loopt fraai over in het hoofdpaneel, de klokken liggen in diepe tunnels en aluminiumkleurige panelen zorgen ervoor dat het geen donkere bedoening is. Zelfs in het stuur zit metaalkleurige kunststof verwerkt. De stoelen zitten prima en die van de bestuurder is in deze uitvoering zelfs in hoogte verstelbaar. De zijruiten zijn elektrisch te bedienen. Onder de middenconsole zit een aux-aansluiting voor een externe geluidsbron, een usb-plug om je mp3's af te spelen en maar liefst twee 12V-aansluitingen. Uitdrogen is nergens voor nodig, want de Picanto biedt veel houders voor flessen. De instap naar achteren is prima en de ruimte daar is net wat minder, maar zeker niet krap voor dit segment.
Volwassen
Onder de motorkap van de Picanto snort een éénliter driepitter. Die moet er best stevig aan trekken om een beetje in het verkeer mee te kunnen. Heb je haast, dan is het flink schakelen geblazen en de vijfbak mist de precisie om dat echt leuk te maken. Bij constante snelheid is het redelijk stil aan boord, maar als je het uiterste van ze vraagt, gillen ze het een partij uit met z'n drietjes daar voorin!
Het stuur voelt licht aan, maar de rechtuitstabiliteit had van ons net wat beter gemogen. De ophanging is ten opzichte van het vorige model merkbaar verbeterd, voelt minder stuiterig aan en het comfort is daardoor toegenomen. Al die dingen bij elkaar maken de Picanto een behoorlijk volwassen auto, zij het dat die driepitter daar afbreuk aan doet. Wij zouden toch voor de 1,2-liter viercilinder gaan. Met die motor kost de auto, mits je van de driecilinder met airco uitgaat (de viercilinder is er uitsluitend met airco), maar een paar honderd euro meer. Beslist doen, temeer daar ook die vierpitter nog is vrijgesteld van wegenbelasting.
Onze Picanto was uitgerust met het Comfort Pack 5 (alleen met airco) en dan krijg je onder meer toerenteller, elektrische raam- en spiegelbediening en in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Ook heeft deze auto het Exterior Pack met onder meer elektrisch inklapbare buitenspiegels, mistlampen voor, 15-inch lichtmetalen wielen, led-dagrijverlichting en led-achterlichten.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Picanto 1.0 CVVT Exterior Pack |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 11.185 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 998 cc |
Maximaal vermogen | 51 kW / 69 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 94 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.595 mm / 1.595 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.385 mm |
Massa leeg | 820 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 400 kg |
Banden | 175/50R15Prijzen |
Topsnelheid | 153 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,9 s (fabrieksopgave: 14,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,6 s / 13,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 19,1 s / 27,7 s |
Brandstofverbruik | 4,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 99 g/km |
PRIVATE LEASE Kia Picanto
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Occasion koopadvies: Kia Picanto 2011 – 2017

Test: Citroën C1 - Fiat Panda - Hyundai i10 - Kia Picanto - Peugeot 108 - Skoda Citigo

Test: Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10 - Mitsubishi Space Star - Kia Picanto - Suzuki Alto

Test: Hyundai i10 - Suzuki Alto - Mitsubishi Space Star - Kia Picanto

Kia Picanto - Volkswagen Up - Renault Twingo

Test: Citroen C1 - Fiat Panda - Kia Picanto
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.