Kia Picanto 1.0 CVVT Exterior Pack (2011)

Volwassen kleintje

Kia Picanto 1.0 CVVT Exterior Pack
Economisch mindere tijden en allerlei fiscale voordelen hebben het A-segment de laatste jaren flink populairder gemaakt. Het Koreaanse Kia heeft dan ook hoge verwachtingen van de nieuwe Picanto. Is dat terecht?

Het is alweer zeven jaar geleden dat Kia de niet zo hippe Pride verving door de voor die tijd heel appetijtelijk smoelende Picanto. Het karretje deed het dan ook heel goed en droeg zodoende zijn steentje bij aan het groeiende succes van Kia in ons land. Al na drie jaar ging het mes in de auto en kreeg hij zijn eerste facelift. In 2009 kwamen er opnieuw wijzigingen aan het uiterlijk. Nu is het tijd voor een volledig nieuwe Picanto. Het moet gezegd, ontwerpchef Peter Schreyer en zijn team hebben hun best gedaan.

De nieuwe Picanto is vlot gelijnd en valt op door scherpe hoeken en vouwen, die wat doen denken aan de 'Kinetic'-design-stijl van Ford. De led-dagrijverlichting maakt deel uit van het Exterior-pakket. Richtingaanwijzers in de buitenspiegels en led-techniek in de achterlichten zorgen ervoor dat je met de nieuwe Picanto helemaal bij de tijd bent. Aan de binnenkant is Kia zo mogelijk nog voortvarender te werk gegaan.

Het dashboard hoort zonder twijfel tot de mooiere in deze klasse. De middenconsole loopt fraai over in het hoofdpaneel, de klokken liggen in diepe tunnels en aluminiumkleurige panelen zorgen ervoor dat het geen donkere bedoening is. Zelfs in het stuur zit metaalkleurige kunststof verwerkt. De stoelen zitten prima en die van de bestuurder is in deze uitvoering zelfs in hoogte verstelbaar. De zijruiten zijn elektrisch te bedienen. Onder de middenconsole zit een aux-aansluiting voor een externe geluidsbron, een usb-plug om je mp3's af te spelen en maar liefst twee 12V-aansluitingen. Uitdrogen is nergens voor nodig, want de Picanto biedt veel houders voor flessen. De instap naar achteren is prima en de ruimte daar is net wat minder, maar zeker niet krap voor dit segment.

Volwassen

Onder de motorkap van de Picanto snort een éénliter driepitter. Die moet er best stevig aan trekken om een beetje in het verkeer mee te kunnen. Heb je haast, dan is het flink schakelen geblazen en de vijfbak mist de precisie om dat echt leuk te maken. Bij constante snelheid is het redelijk stil aan boord, maar als je het uiterste van ze vraagt, gillen ze het een partij uit met z'n drietjes daar voorin!

Het stuur voelt licht aan, maar de rechtuitstabiliteit had van ons net wat beter gemogen. De ophanging is ten opzichte van het vorige model merkbaar verbeterd, voelt minder stuiterig aan en het comfort is daardoor toegenomen. Al die dingen bij elkaar maken de Picanto een behoorlijk volwassen auto, zij het dat die driepitter daar afbreuk aan doet. Wij zouden toch voor de 1,2-liter viercilinder gaan. Met die motor kost de auto, mits je van de driecilinder met airco uitgaat (de viercilinder is er uitsluitend met airco), maar een paar honderd euro meer. Beslist doen, temeer daar ook die vierpitter nog is vrijgesteld van wegenbelasting.

Onze Picanto was uitgerust met het Comfort Pack 5 (alleen met airco) en dan krijg je onder meer toerenteller, elektrische raam- en spiegelbediening en in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Ook heeft deze auto het Exterior Pack met onder meer elektrisch inklapbare buitenspiegels, mistlampen voor, 15-inch lichtmetalen wielen, led-dagrijverlichting en led-achterlichten.

Signalement

Merk Kia
Model Picanto 1.0 CVVT Exterior Pack
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 11.185

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 998 cc
Maximaal vermogen 51 kW / 69 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 94 Nm bij 3.500 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.595 mm / 1.595 mm / 1.480 mm
Wielbasis 2.385 mm
Massa leeg 820 kg
Laadvermogen 520 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 700 kg / 400 kg
Banden175/50R15Prijzen
Topsnelheid 153 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,9 s (fabrieksopgave: 14,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,6 s / 13,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 19,1 s / 27,7 s
Brandstofverbruik 4,2 l/100km
CO2-uitstoot 99 g/km

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum