Kia Optima - Renault Talisman - Vergelijkende Test

Prestaties of presentaties?

87 reacties

Video
AutoWeek 10 2019
AutoWeek 10 2019

Je leest het in AutoWeek 10 2019

Naast de al maar populairder wordende SUV lijkt het bestaansrecht van de stationwagon meer en meer in het gedrang te komen. Weten de Kia Optima SW en de Renault Talisman Estate, rijk uitgerust en stevig gemotoriseerd, nog genoeg weerstand te bieden?

De populariteit van de SUV groeit nog steeds. Hij ziet er stoer uit, heeft een door veel mensen gewaardeerde hoge instap en beschikt over veel functionele ruimte. Om een idee te krijgen of er in de schaduw van de SUV nog een toekomst is weggelegd voor de stationwagon, zetten we twee modellen uit de grotere middenklasse naast elkaar: de Kia Optima Sportswagon en de Renault Talisman Estate met telkens de dikste benzinemotor waarmee ze verkrijgbaar zijn. De vraag is nu of het bij dit luxueuze duo nog om hun praktische eigenschappen draait of dat ze meer op prestige zijn gestoeld. Voor een hoge instap ben je bij deze auto’s aan het verkeerde adres, maar dat zal niemand verrassen. Te oordelen naar hun uiterlijk, lijkt het vooral om prestige te gaan; gelikte lijnen maken van beide stationwagons snelle verschijningen.

De techniek sluit daar keurig bij aan. Renault voorziet de Talisman TCe 225 van een 1,8-liter benzinemotor, die goed is voor 225 pk. Bij Kia is het Optima-gamma gewijzigd; de dikke 2,0-liter vier cilinder met 245 pk is er niet meer bij. En zolang je niet voor elektrische ondersteuning gaat, is de topmotor nu de 1.6 T-GDi, die piekt bij 180 pk. Op papier is het verschil in motorvermogen erg groot, maar in de praktijk blijkt dat de karakters van de auto’s sterker worden bepaald door hun versnellingsbakken. Beide hebben een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Aan de potentie van de Renault-motor twijfelen we geen moment, alleen komt de kracht er niet zo lekker uit. Dat is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de transmissie en dan met name de elektronica daarvan. Het bepalen van het juiste schakelmoment gaat nog wel eens mis en hetschakelen zelf verloopt ook niet altijd even verfijnd. Dat zorgt voor onrust. Bij het wegrijden lijkt het alsof de bak twijfelt om de koppeling te laten aangrijpen. Dat is jammer. Van dezelfde automaat-leverancier kennen we vergelijkbare transmissies, die in Mini’s en voorwielaangedreven BMW’s een stuk geciviliseerder werken. Wellicht is het bij de Renault een kwestie van kalibreren. Bij Kia hebben ze één en ander beter onder controle. Daar zorgt de elektronica voor de juiste timing en verloopt het schakelen zonder horten of stoten. Soms is een sprongetje van de toerentellernaald de enige aanwijzing dat er wordt geschakeld.

De motor van de Kia is in vergelijking met die van Renault meer van het goedmoedige soort; hij sprankelt iets minder. Mede dankzij de alertere versnellingsbak hebben we echter geen moment het gevoel dat we in de Optima iets tekortkomen. Dat is wat telt; bij een snelle inhaalactie op een provinciale weg gaat het immers om de juiste combinatie van motor en transmissie.

ONTBREKENDE HARMONIE

Als het om de rijkwaliteiten gaat, is een lage auto altijd in het voordeel ten opzichte van een hoge SUV, om de doodeenvoudige reden dat zijn zwaartepunt dichter bij het wegdek ligt. Daar verander je niets aan, ook al trek je alle trucs uit de kast. Die slag is dus voor de stationwagon. Vervolgens gaat het om de vraag hoe je de onderstellen construeert en welke afstemming je kiest. Hoewel er achterop de Optima ‘GT-Line’ staat, is het onderstel van deze auto vooral middle of the road, dus meer afgestemd op comfort dan op dynamiek. Prima voor een grote middenklasser. De auto ligt mooi stabiel op de weg en in bochten is er veel grip. Leuk daarbij is dat het ESP de nodige vrijheid geeft voordat het ingrijpt. Het plaatje zou helemaal af zijn geweest met een minder afstandelijke stuurinrichting.

Het Initiale Paris-label op de Talisman staat voor verwennerij. Op papier klopt dat ook. Met de Multi-Sense rijmodus-instellingen kun je de aandrijflijn en het adaptieve onderstel helemaal naar je hand zetten. Helaas sluit de praktijk niet helemaal op de fraaie theorie aan. Of het nu om de sportieve of juist de comfortabele rijmodus gaat, de setting van de schokdempers wil telkens niet in de pas lopen met de afstemming van de veren. De harmonie ontbreekt en dat zorgt ook hier voor onrust. Beter geslaagd is de vierwielbesturing van de Talisman. In de bebouwde kom sturen de achterwielen nadrukkelijk tegen, wat de draaicirkel verkleint, om vanaf 80 km/h heel netjes en ongemerkt met de voorwielen te gaan meesturen. Het is zonder meer leuk dat dit kan, alleen moeten we vaststellen dat de Kia – zonder zo’n systeem – ook mooi koersvast is.

PAKEZELS

De toegevoegde waarde van een stationwagon is zijn inzetbaarheid als pakezel en dat is bij dit tweetal dik in orde. Een blik onder de grote, elektrisch openende achterkleppen leert dat je bij deze auto’s genoeg kunt meenemen, zeker wanneer je ook nog eens de rugleuningen van de achterbanken naar voren klapt. Hier doen de Optima en de Talisman nauwelijks voor elkaar onder; bepalend is feitelijk welke meetmethode er wordt toegepast. ISO meet tot de onderkant van de ramen, VDA tot onder de hoedenplank. In het eerste geval geeft Renault 572 liter op, in het tweede geval nog maar 492 liter. Bij Kia is het verschil iets kleiner: 552 versus 510 liter. Met neergeklapte achterbankleuningen zijn de waarden vrijwel gelijk: 1.681 liter in de Renault en 1.686 liter in de Kia. Wat dit betreft is er absoluut geen reden om uit te wijken naar een SUV.

Hét voordeel van een stationwagon is de verder doorlopende daklijn, waardoor er achterin meer hoofdruimte is dan in een sedan of hatchback. Evengoed houdt het in deze auto’s niet over, met een klein voordeel voor de Kia. In het D-segment mag je echter meer verwachten. We moeten wel direct opmerken dat beide testauto’s een glazen dak hebben, wat de hoofdruimte nu eenmaal beperkt. Gelukkig is dit in de Renault een optie; je doet jezelf een plezier om die links te laten liggen. Bij Kia is er helaas geen keuze. Daar staat tegenover dat de achterpassagiers in de Optima belangrijk meer beenruimte hebben; een beetje onderuit zakken lost het probleem op.

Voorin speelt het ruimteprobleem in beide auto’s een stuk minder. Ook met een bovengemiddeld postuur is het er goed uit te houden. Er is wel verschil in zitcomfort: de Kia-stoelen bieden meer steun, Renault stelt daar een massagefunctie tegenover.

VORM OF FUNCTIE

Het interieur van de Kia Optima ziet er netjes en verzorgd uit. Alles wat je beetpakt, voelt prettig en solide aan. De tijd van hard plastic is een gepasseerd station. Naast de Talisman oogt het geheel evengoed nog vrij bescheiden; een beetje saai misschien. Bij Renault hebben ze duidelijk hun best gedaan om het interieur de allure te geven die het label Initiale Paris waardig is. De kleurstelling en de gebruikte materialen maken een hoogwaardige indruk en met de ambianceverlichting oogt het interieur gelikter dan in de Optima. De vorm gaat hier en daar echter wel boven de functie. Dat geldt ook voor het grote, rechtopstaande multimediascherm. Zorg dat je zoveel mogelijk uit de klauwen van de menustructuren blijft, want er is veel te veel achter het aanraakscherm weggestopt.

En dan werkt het systeem ook nog eens veel te traag. Niet alleen voor het infotainment, maar bijvoorbeeld ook voor onderstelsettings moet je in het menu duiken. Het vraagt te veel aandacht. Liever zien we sneltoetsen voor hoofdfuncties, zoals bij Peugeot. Nóg veel liever zien we de Kia-opzet: het multimediasysteem in de Optima maakt op het eerste gezicht een bescheidener indruk, maar in de praktijk werkt het juist snel en logisch: een erg prettig systeem. En ja, de Optima-middenconsole bevat veel meer knoppen dan die van de Talisman, maar ze zijn allemaal logisch gegroepeerd. Het conventioneel ogende Kia-instrumentarium sluit daar helemaal bij aan: functionaliteit voorop.

AANGEKLEED

Hoe verder bij ons vandaan een auto in elkaar wordt gezet, hoe lastiger het wordt om die auto helemaal naar klantwens te specificeren. Zoiets zou tot heel lange levertijden leiden; je wilt immers niet wachten tot er weer eens een schip onze kant uitkomt, om over de lange zeereis zelf nog maar te zwijgen. Om die reden wordt bij de meeste Aziatische merken op basis van marketingvoorspellingen een mix aan uitvoeringsvarianten op de boot gezet. Daarmee moet zo veel mogelijk aan de verwachte vraag worden voldaan. Zodoende is de Optima SW 1.6 T-GDi verkrijgbaar in twee al behoorlijk complete uitrustingsniveaus: DynamicPlusLine (€ 39.395) en GT-Line (€ 43.895). De lijst met extra’s omvat behalve een reeks dealeraccessoires uit slechts één item: metallic lak. Beide uitvoeringen van de Optima Sportwagon zijn standaard onder meer uitgerust met een prima werkende rijbaanassistent, een Harman Kardon-geluidssysteem, een draadloos oplaadstation voor een smartphone en het eerder genoemde panoramische schuif-kanteldak. De GT-Line heeft, als duurste van de twee modellen, bovendien onder meer adaptieve cruisecontrol, stoelverwarming achter, stoelkoeling vóór en grootlichtassistentie. Met deze complete uitrustingsvarianten is de behoefte aan aanvullende extra’s minimaal.

Als gevolg van een ander logistiek systeem (met kortere lijnen), kan Renault meer mogelijkheden bieden om de auto naar eigen inzicht aan te kleden. Met de 225 pk sterke benzinemotor is de Talisman Estate net als de Optima Sportwagon verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: Intens (€ 45.290) en Initiale Paris (€ 50.990). Dit zijn sowieso de twee rijkere varianten binnen het Talisman-gamma. De Intens heeft onder meer een rijbaanassistent, een bestuurdersstoel met massagefunctie en twee usb-aansluitingen voor de achterpassagiers. De topversie Initiale Paris heeft daarnaast onder meer een Bose-geluidsinstallatie, nappaleren bekleding en een handsfree te openen achterklep. Voor zaken als stuurwielverwarming of een automatisch inparkeersysteem ben je op de lijst met pakketten en opties aangewezen.

Met veiligheidsvoorzieningen is Kia royaler dan Renault. Zo heeft de Optima standaard een rijbaanassistent die de auto actief binnen de lijnen houdt, terwijl de Talisman alleen maar een waarschuwing geeft wanneer de wielen de witte lijnen naderen. Kia kiest voor de standaard levering van een systeem voor vermoeidheidsherkenning; bovendien word je bij het achteruitrijden gewaarschuwd voor kruisend verkeer achter de auto. Bij beide testauto’s hebben we tijdens het uitvoeren van de metingen vrij lange remwegen geregistreerd. Dit is het directe gevolg van het feit dat beide auto’s in onze testperiode nog op winterbanden stonden. Op zomerbanden verwachten we tot normale waarden te komen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Kia en Renault laten zien dat er in de schaduw van de SUV nog altijd fijne stationwagons bestaan en dat het zeker niet één pot nat is. In Initale Paris-trim pretendeert de Talisman heel wat te zijn, maar hij laat steken vallen die je niet verwacht bij een fabrikant die al ruim 120 jaar auto’s bouwt. En wanneer je het zelf niet voor elkaar krijgt, is er buitenshuis genoeg hulp te krijgen om een DCT, een multimediasysteem of elektronische dempers onder controle te krijgen. De Optima heeft minder pretenties, maar het lukt Kia wel om met deze auto het fijnere totaalplaatje neer te zetten. De Optima biedt een beter uitgebalanceerd geheel.

Lezersreacties (87) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.