Test: Kia Optima Hybrid (2012)

De groene troefkaart

Kia Optima Hybrid
Kia Optima HybridKia Optima HybridKia Optima HybridKia Optima HybridKia Optima HybridKia Optima HybridKia Optima Hybrid
AutoWeek 42 2012
AutoWeek 42 2012

Je leest het in AutoWeek 42 2012

Tot op heden weet Kia met de Optima nog geen potten te breken in het D-segment, maar daar gaat verandering in komen: dankzij hybridetechniek is de grote Koreaan voortaan goed voor 20 procent bijtelling. En daarmee is het voor de zakelijke markt ineens ook een interessante optie.

Waar niet zo heel lang geleden de gemiddelde vrijdagmiddagborrel over pk's en topsnelheden ging, ben je tegenwoordig de held als je kunt pochen over een lage CO2-uitstoot en een gunstig bijtellingspercentage. Welnu, zakelijke rijders van Nederland, er is een nieuwe optie: de Kia Optima Hybrid. Kia's grote sedan is tot op heden een kleine speler in het conservatief ingestelde D-segment, mede door het feit dat hij uitsluitend leverbaar was met een dieselmotor die niet in aanmerking komt voor fiscaal voordeel.

Maar nu is hij er dan ook in hybride-uitvoering, die is afgeleid van de Optima Hybrid die in de V.S. en Korea al ruim anderhalf wordt geleverd. Voor Europa werd de 2,4 litermotor echter vervangen door een tweeliter met 150 pk. Samen met de elektromotor is die goed voor een totaalvermogen van 190 pk. Het accupakket bestaat uit lithium polymeer-accu's, die kleiner zijn dan de conventionele nikkelmetaalhydride accu's en volgens Kia duurzamer zijn dan de gangbare lithium ion-variant. Zodoende durft het merk het aan om ook hierop 7 jaar garantie te geven. Ondanks de compacte afmetingen moet je echter wel behoorlijk wat bagageruimte inleveren voor het accupakket, die bedraagt nu 369 in plaats van 505 liter.

Hard werken

Waar veel hybridemodellen behept zijn met een hectische CVT-automaat, heeft Kia de conventionele zestraps automaat uit de reguliere Optima geschiktgemaakt voor de combinatie met hybridetechniek. Daarbij is de koppelomvormer vervangen door een elektromotor en een oliepomp. Overigens moet de zestraps automaat aardig aan de bak, want ondanks het relatief hoge vermogen van 190 pk moet de aandrijflijn hard werken om de bijna 1.600 kilo zware Optima Hybrid lekker in beweging te brengen. Volgens Kia moet hij in 9,4 seconden naar de 100 km/h kunnen sprinten, maar hij komt niet echt enthousiast van zijn plek. Dat komt ook omdat bij het wegrijden alleen gebruik wordt gemaakt van de elektromotor. Het moet zelfs mogelijk zijn om tot 100 km/h puur elektrisch te rijden, maar dit blijkt in de praktijk een onmogelijke opgave. Zodra je ook maar een beetje gas geeft, komt de benzinemotor er onmiddellijk bij. Vanaf dat moment wordt de elektromotor alleen nog gebruikt ter ondersteuning of als dynamo om de accu's op te laden (bij gas los). Hoewel Kia zich nog niet zo lang bezighoudt met hybridetechniek, verloopt deze overgang mooi soepel. Tenzij je het gaspedaal opeens volledig intrapt, dan verslikt de aandrijflijn zich en gaat de benzinemotor hectisch aan de slag. Het duurt dan een seconde of twee voordat de Kia doet wat je van hem vraagt. Ook klinkt de motor dan erg rauw, bijna als een diesel. De automaat reageert niet altijd even snel, hij heeft helaas ook geen sportstand om hem wat alerter te maken. Op het stuur zit een Eco-knop om de efficiency verder te verhogen, maar gevoelsmatig berooft die je van flink wat vermogen. De aandrijflijn van de Optima Hybrid is het meest in zijn element als je rustig rijdt en het toerental onder pak hem beet 3.000 tpm houdt. Dan komt de ondersteuning van de elektromotor het beste tot zijn recht en bovendien is de auto dan opvallend stil. Maar hoewel de Kia een 'full hybrid' is, is volledig elektrisch rijden er ook met een lichte rechtervoet nauwelijks bij. Op onze testroute in heuvelachtig gebied meldde de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 8,1 liter per 100 km, een fors verschil ten opzichte van de geclaimde 5,4 liter op 100 km.

Comfortabel

Wat rijden betreft, is de Optima Hybrid vooral comfortabel. Ook grove wegoneffenheden worden door het onderstel uitstekend opgevangen, wat er samen met de plezierig zittende stoelen en de stilte in het interieur voor zorgt dat dit een prima reisauto is. Wel zorgt de behoorlijk soft afgestelde demping er in combinatie met de lange wielbasis voor dat de carrosserie bij meerdere oneffenheden kort achter elkaar relatief lang in beweging blijft. Een ander punt is de besturing, die rond de middenstand doods aanvoelt en zich wel erg licht laat bedienen. Bovendien kan de rechtuitstabiliteit beter, op snelwegtempo rijdt je algauw een wat rafelige lijn omdat er continu kleine stuurcorrecties nodig zijn om op koers te blijven. In bochten is het gewicht van het achterin geplaatste accupakket voelbaar, de achterkant lijkt dan met vertraging de voorzijde te volgen. Dat komt het gevoel van stabiliteit niet ten goede. Geen auto voor de enthousiaste stuurman dus, maar wel een comfortabele kilometervreter. Ook de enorme interieurruimte, de fraaie afwerking en de riante uitrusting spreken in het voordeel van deze Koreaan. Op de voorstoelen heb je ruimte in overvloed, ook als je voor het panoramadak kiest. Als je het voorste deel daarvan namelijk opent, schuift dat over het achterste deel heen in plaats van eronder, wat de hoofdruimte ten goede komt. Achterpassagiers hebben ook geen enkele reden tot klagen, de beenruimte komt zeer dicht in de buurt bij die van de Skoda Superb, op dit gebied de norm. Het interieur doet bovendien rijk aan, het dashboard is keurig afgewerkt met mooie materialen, zoals de zacht aanvoelende bovenlaag die van gestikt leer lijkt te zijn gemaakt. De Hybrid-uitvoering is voorzien van een 4,2 inch lcd-boordcomputer in het instrumentarium, in overige opzichten wijkt het interieur niet af van dat van de reguliere Optima. Ook aan de buitenkant moet je goed kijken om de verschillen te spotten, hoewel diverse zaken zijn gewijzigd om de luchtweerstand te verlagen van 0,29 cW naar 0,26. Zo hebben de voor- en achterbumper volgens Kia een meer aerodynamische vorm, net als de side skirts. Ook de kleine achterspoiler, de afsluitbare grille en de kleinere wielen zijn specifiek voor de Hybrid. Speciaal voor de Nederlandse markt werd de CO2­-uitstoot dankzij de montage van banden met een lagere rolweerstand verlaagd van 125 naar 123 gram per kilometer, waarmee hij ook in 2013 in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling. En daarmee staat dit model in één klap op de kaart in het zakelijke segment. Bovendien krijg je voor nog geen 29.000 euro een zeer riante standaarduitrusting met onder meer automatische klimaatregeling, de genoemde automaat, sleutelloos startsysteem, Bluetooth-connectiviteit, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en parkeersensoren achter. We durven de voorspelling dan ook wel aan dat de verkopen van de Optima een flinke duw in de rug gaan krijgen na deze gezinsuitbreiding.

Signalement

Merk Kia
Model Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 140 kW / 190 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 245 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.845 mm / 1.830 mm / 1.455 mm
Wielbasis 2.795 mm
Massa leeg 1.562 kg
Laadvermogen 488 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden215/55R17Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,2 s
Brandstofverbruik 5,4 l/100km
CO2-uitstoot 123 g/km

Lezersreacties (29) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.