Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack (2012)
Serieus zaken doen
Vier jaar na het verdwijnen van de Magentis meldt Kia zich in het D-segment met de Optima. Het is een lekker dikke sedan, die van alle kanten heel uitgebalanceerd oogt. Het meest opvallend is de coupé-achtige achterkant, die associaties met de Jaguar XF wekt. De noeste arbeid van de Duitse ontwerper Peter Schreyer heeft een sportief ogende, grote sedan opgeleverd.
Mede dankzij de agressief ogende neus met de knijpende koplampen en leddagrijverlichting en (18-inchwielen kom je wel met iets voorrijden. Het dashboard ziet er al even kloek en stoer uit als de buitenzijde van de auto. Het ziet er lekker vol en dus rijk uit, maar misschien ook iets te schreeuwerig met z'n houtlook paneeltjes en verchroomde randen. De bovenkant van het dashboard is bekleed met een hoogwaardig uitziend en aanvoelend materiaal dat met stiksels is afgewerkt. De voorzijde bestaat uit te hard plastic. Door de vele duw- en draaiknoppen is de bediening wat lastig te doorgronden. Ook het stuur is bezaaid met knoppen, en die voor de boordcomputer zitten te laag.
Iedereen kan een prima zit achter het stuur van de Kia vinden, doordat de stuurkolom over grote afstand in hoogte en diepte verstelbaar is. Daarnaast laat de stoel zich riant verstellen. De stoelen zelf kunnen ons minder bekoren, want ze zijn aan de vlakke kant en de zittingen bovendien wat kort. Dankzij een wielbasis van 2,90 meter is de beenruimte op de achterbank riant. De kofferbak geeft weinig aanleiding tot klachten. De achterbankleuning laat zich vanuit de kofferbak ontgrendelen; handig. Jammer is wel dat de bevestigingsbeugels van de kofferklep in de ruimte verdwijnen.
Tegendruk
De Optima vertoont een vertrouwenwekkend rijgedrag. Overhellen doet de auto nauwelijks, ondersturen des te meer. Daarbij valt op dat de besturing vooral rond de middenstand aan de vage kant is. Maar ook bij verder insturen voelt het stuurwiel nogal kunstmatig en licht aan. De lichte besturing draagt natuurlijk wel bij aan het comfortabele rijgedrag van de Kia. Het onderstel weet over het algemeen goed raad met de ondergrond; alleen als het wegdek erg pokdalig wordt, laat de ophanging steken vallen. Dan worden oneffenheden te hard doorgegeven en wordt de auto af en toe springerig. Voor dat gedrag zijn de 18-inchwielen deels verantwoordelijk.
De 1,7-liter dieselmotor levert 136 pk en voldoet ruimschoots in het Nederlandse verkeer. De enige tegenvaller vinden we z'n verbruik. De Kia verlangt elke 100 kilometer 7,9 liter brandstof, en dat is maar liefst drie liter meer dan de fabrieksopgave. Verder schakelt de zesversnellingsbak wat hakerig.
De Optima is riant uitgerust. De 18-inchwielen zijn bijvoorbeeld standaard, net als de led-dagrijverlichting. Verder heeft elke Optima af fabriek leren bekleding, stoelverwarming, een navigatiesysteem, een parkeerassistent, enzovoort. Toch is de Kia Super Pack scherp geprijsd. Ook in het D-segment positioneert Kia zich dus als prijsvechter. Zolang het duurt, want hoeveel prijsvechters van weleer zijn er inmiddels niet opgenomen in de mainstream sinds ze kwalitatief in de pas lopen met de grote spelers? En is dat niet wat Kia wil, nu het ook serieus meedoet in de middenklasse?
Oordeel
De riant uitgeruste Optima 1.7 CRDI rijdt comfortabel. Helaas schakelt de transmissie hakerig en valt het brandstofverbruikt tegen.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Optima 1.7 CRDi Super Pack |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.995 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.685 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 325 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.845 mm / 1.830 mm / 1.455 mm |
Wielbasis | 2.795 mm |
Massa leeg | 1.459 kg |
Laadvermogen | 591 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 650 kg |
Banden | 225/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,4 s / 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,4 s / 9,7 s |
Brandstofverbruik | 4,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 128 g/km |
Lees ook
Lekker veel auto voor €10.000: dikke middenklasser van Kia of liever een Opel of Peugeot?
Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid Super Pack (2013)
Skoda Octavia - Ford Focus sedan - Kia Optima
Peugeot 508 - Kia Optima
Test: Kia Optima Hybrid (2012)
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.