Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack (2012)

Serieus zaken doen

Kia Optima 1.7 CRDi Super Pack
In het compacte segment weet Kia inmiddels behoorlijk te scoren. Het felbegeerde succes in de zakelijke middenklasse bleef tot dusver echter uit. De Koreanen zijn echter niet te stuiten en zetten nu de indrukwekkend ogende Optima in.

Vier jaar na het verdwijnen van de Magentis meldt Kia zich in het D-segment met de Optima. Het is een lekker dikke sedan, die van alle kanten heel uitgebalanceerd oogt. Het meest opvallend is de coupé-achtige achterkant, die associaties met de Jaguar XF wekt. De noeste arbeid van de Duitse ontwerper Peter Schreyer heeft een sportief ogende, grote sedan opgeleverd.

Mede dankzij de agressief ogende neus met de knijpende koplampen en leddagrijverlichting en (18-inchwielen kom je wel met iets voorrijden. Het dashboard ziet er al even kloek en stoer uit als de buitenzijde van de auto. Het ziet er lekker vol en dus rijk uit, maar misschien ook iets te schreeuwerig met z'n houtlook paneeltjes en verchroomde randen. De bovenkant van het dashboard is bekleed met een hoogwaardig uitziend en aanvoelend materiaal dat met stiksels is afgewerkt. De voorzijde bestaat uit te hard plastic. Door de vele duw- en draaiknoppen is de bediening wat lastig te doorgronden. Ook het stuur is bezaaid met knoppen, en die voor de boordcomputer zitten te laag.

Iedereen kan een prima zit achter het stuur van de Kia vinden, doordat de stuurkolom over grote afstand in hoogte en diepte verstelbaar is. Daarnaast laat de stoel zich riant verstellen. De stoelen zelf kunnen ons minder bekoren, want ze zijn aan de vlakke kant en de zittingen bovendien wat kort. Dankzij een wielbasis van 2,90 meter is de beenruimte op de achterbank riant. De kofferbak geeft weinig aanleiding tot klachten. De achterbankleuning laat zich vanuit de kofferbak ontgrendelen; handig. Jammer is wel dat de bevestigingsbeugels van de kofferklep in de ruimte verdwijnen.

Tegendruk

De Optima vertoont een vertrouwenwekkend rijgedrag. Overhellen doet de auto nauwelijks, ondersturen des te meer. Daarbij valt op dat de besturing vooral rond de middenstand aan de vage kant is. Maar ook bij verder insturen voelt het stuurwiel nogal kunstmatig en licht aan. De lichte besturing draagt natuurlijk wel bij aan het comfortabele rijgedrag van de Kia. Het onderstel weet over het algemeen goed raad met de ondergrond; alleen als het wegdek erg pokdalig wordt, laat de ophanging steken vallen. Dan worden oneffenheden te hard doorgegeven en wordt de auto af en toe springerig. Voor dat gedrag zijn de 18-inchwielen deels verantwoordelijk.

De 1,7-liter dieselmotor levert 136 pk en voldoet ruimschoots in het Nederlandse verkeer. De enige tegenvaller vinden we z'n verbruik. De Kia verlangt elke 100 kilometer 7,9 liter brandstof, en dat is maar liefst drie liter meer dan de fabrieksopgave. Verder schakelt de zesversnellingsbak wat hakerig.

De Optima is riant uitgerust. De 18-inchwielen zijn bijvoorbeeld standaard, net als de led-dagrijverlichting. Verder heeft elke Optima af fabriek leren bekleding, stoelverwarming, een navigatiesysteem, een parkeerassistent, enzovoort. Toch is de Kia Super Pack scherp geprijsd. Ook in het D-segment positioneert Kia zich dus als prijsvechter. Zolang het duurt, want hoeveel prijsvechters van weleer zijn er inmiddels niet opgenomen in de mainstream sinds ze kwalitatief in de pas lopen met de grote spelers? En is dat niet wat Kia wil, nu het ook serieus meedoet in de middenklasse?

Oordeel

4 sterren

De riant uitgeruste Optima 1.7 CRDI rijdt comfortabel. Helaas schakelt de transmissie hakerig en valt het brandstofverbruikt tegen.

Signalement

Merk Kia
Model Optima 1.7 CRDi Super Pack
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.995

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.685 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 325 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.845 mm / 1.830 mm / 1.455 mm
Wielbasis 2.795 mm
Massa leeg 1.459 kg
Laadvermogen 591 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 650 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,4 s / 5,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,4 s / 9,7 s
Brandstofverbruik 4,9 l/100km
CO2-uitstoot 128 g/km

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.