Kia EV6 versus Skoda Enyaq: klaar voor de tweede ronde – Dubbeltest

De ene heeft een nieuwe neus en de andere nog net niet

112 reacties

Video

Echte leaselievelingen zijn het, de Skoda Enyaq en de Kia EV6. De elektrische gezinsauto’s zijn nu al een vast onderdeel van het Nederlandse straatbeeld, maar ook succesnummers moeten bij de tijd blijven. In vernieuwde vorm treffen ze elkaar daarom wederom.

Wacht even, vernieuwde vorm? De EV6 zeker, maar die Skoda is toch nog de pre-facelift-versie?

Helaas wel. Bij het maken van deze test was de gefacelifte Enyaq nog niet gepresenteerd, nu wel. Gelukkig – en uiteraard – heeft de test-Enyaq wel de frisse 85-aandrijflijn, die in 2023 werd gepresenteerd en ook in het gefacelifte model te vinden is. In technisch opzicht maakt het dus niet uit en voor het optische gedeelte en de prijzen verwijzen we je graag naar onze uitgebreide berichtgeving over de gefacelifte Skoda Enyaq.

Skoda Enyaq

Inmiddels ziet een blauwe Skoda Enyaq er zo uit.

De ontwikkelingen gaan soms wat té snel, lijkt het...

Inderdaad. Dat bleek bij Skoda’s moederbedrijf Volkswagen uit het feit dat in 2023 en 2024 nagenoeg alle elektrische aandrijflijnen voor auto’s op het MEB-platform werden verbeterd. Bij de Enyaq bracht dat bijvoorbeeld een nieuwe elektromotor die niet alleen efficiënter is, maar met 286 pk ook veel krachtiger dan voorheen. Je herkent die nieuwste versie aan de toevoeging ‘85’, hoewel er eigenlijk niets is veranderd aan de accucapaciteit waarnaar het ‘oude’ 80 verwees. Opvallend is dat de 85 eerst werd gepresenteerd met een snellaadcapaciteit van 135 kW, terwijl de vierwielaangedreven 85X sinds de update met 175 kW kan laden. Inmiddels is dat rechtgezet en kan ook de geteste achterwielaangedreven 85 sneller laden. Met de facelift van de Kia EV6 gingen ook daar aandrijflijnen op de schop. De twee leverbare accupakketten kregen door een hogere energiedichtheid allebei een grotere capaciteit, wat in het geval van de geteste Long Range netto 80 kWh betekent. Het vermogen van de elektromotor op de achteras bleef gelijk, wat betekent dat de 229 pk sterke Kia op dat vlak nu zijn meerdere moet erkennen in de Skoda.

Skoda Enyaq Kia EV6 dubbeltest EV's

Merk je daar onderweg nog wat van?

Zeker, want de Enyaq gaat er nog wat vlotter vandoor dan de EV6. Voor de meeste mensen is de Kia echter ook vlot genoeg, dus van doorslaggevend belang achten wij dit niet. De Kia EV6 profiteert ook van verbeteringen aan het onderstel en of het nu daardoor komt of niet, rijden doet hij uitstekend. Er zit een zekere scherpte in de auto die ook voor niet-sportieve bestuurders erg prettig is, terwijl de auto ook heel comfortabel en stil is. Het totaalpakket is zeer uitgebalanceerd en valt daarmee in positieve zin op. De Enyaq doet dat opvallen juist niet, maar dat maakt hem zeker niet slecht. Hij is comfortabel en stuurt prima, maar heeft niet de scherpte van de EV6. De kleine draaicirkel is wel een fijne eigenschap van dit platform en komt vaker van pas dan je denkt. Beide auto’s bieden de mogelijkheid om met flippers aan het stuur de mate van recuperatie aan te passen, maar alleen de Kia heeft ook een automatische stand en komt indien gewenst helemaal tot stilstand. Dat levert hem overigens geen voordelen op verbruiksgebied op, want de Skoda is zuiniger.

Wat veranderde er verder bij de Kia EV6?

De Kia EV6 behalve technisch ook optisch aangepakt, en grondig ook. De voorzijde ging compleet op de schop en brengt de EV6 meer in lijn met modellen als de EV9, de EV3 en de gefacelifte Picanto en Sorento. Aan de achterzijde ging Kia wat subtieler te werk, maar is de vernieuwde EV6 dankzij nieuw ingedeelde achterlichten en een gewijzigde bumper toch goed te herkennen. Dat geldt zelfs voor de binnenzijde. Kia laat blijken te luisteren naar klanten en AutoWeek-redacteuren en heeft de vlekgevoelige pianolak grotendeels in de ban gedaan. Het stuurwiel is ook nieuw en kan nu ‘voelen’ of je je handen aan het stuur houdt, wat de actieve rijstrookassistent veel bruikbaarder maakt. De Skoda heeft zo’n stuur niet en ‘zeurt’ onderweg dus geregeld om een voelbare stuur-input als de stuurhulp wordt gebruikt. Nog een handigheidje van Kia: door de volumeknop op dat stuur lang in te drukken, stopt de snelheidswaarschuwing met piepen. Minder fijn is dat de bestuurdersmonitor, die periodiek en vaak onterecht zeurt om een pauze, in de EV6 niet kan worden uitgeschakeld.

Welke van deze auto's heeft het mooiste interieur?

Skoda Enyaq Kia EV6 dubbeltest EV's

De Kia, maar voor beide is wat te zeggen. De gekozen materialen in de EV6 zijn van hoge kwaliteit, de boel zit uiterst stevig in elkaar en de vormgeving is ook los van de wijzigingen nog altijd zeer modern. De indeling van het Enyaq-dashboard is vrij traditioneel en de vormgeving ook, maar dat is ook de grote kracht van de Skoda. Die zakelijke uitstraling past bij het merk en de bediening roept nauwelijks vragen op.

Skoda Enyaq Kia EV6 dubbeltest EV's

Welke EV is ruimer, de Kia EV6 of de Skoda Enyaq?

Skoda Enyaq Kia EV6 dubbeltest EV's

De Skoda heeft de naam en dat is niet onterecht. Dat begint al op de achterbank. Beenruimte is er in beide auto’s genoeg, maar de gestroomlijnde vorm van de Kia beperkt de hoofdruimte en de deuropening wat. De bagageruimte van de EV6 is weliswaar fraaier afgewerkt dan die van de Skoda, maar fors kleiner. Het scheelt met de bank plat honderden liters en dat geldt zelfs als je bij Skoda voor een Enyaq Coupé opteert, de versie voor lieden die graag meer betalen voor minder ruimte. De EV6 heeft wel weer een voordeel als er een kar mee moet, want met 1.800 tegen 1.000 kg is het verschil in trekgewicht groot. Ook heeft de Kia zowaar een kleine bagageruimte voorin, wat ondanks de bescheiden inhoud erg handig kan zijn. 

Skoda Enyaq Kia EV6 dubbeltest EV's

Skoda Enyaq vs. Kia EV6

PRIVATE LEASE Kia EV6

Lezersreacties (112) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum