Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicPlusLine (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 63.000 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Nieuwe gezinsbak, lekker volwassen
- 75.000 km
Nadat onze vorige ietwat kleine auto (Peugeot 208 diesel) het veld mocht ruimen en we er net achter kwamen dat we onszelf papa en mama mogen gaan noemen in de toekomst werd het tijd voor een goede gezinsauto. Ja, nu worden we echt volwassen en daar hoort een volwassen auto bij.
Zoals elke zoektocht begonnen ook wij in de showroom. Verschillende auto's hebben we bekeken, proefgezeten, maar nog belangrijker hebben we overal de achterklep open getrokken en aandachtig de kofferbak bestudeerd.
Aanvankelijk ging onze voorkeur uit naar een Renault Megane Estate. Niet om die klein te noemen, maar het viel een beetje tegen. Het interieur en exterieur zijn mooi, maar er zit wel veel verschil tussen een basisuitvoering zoals de Zen of een mooie Bose of GT-line. Dan moet er natuurlijk wel een goede motor in zitten zoals de 1.3TCe, en daarmee maakte we het voor onszelf een lastige zoektocht.
Een garage om de hoek had een Hyundai i30 wagon staan dus we zijn daar zomaar eens gaan kijken. Prima wagen, lekker groot vooral! Looks ook wel goed, vooral het neusje oogt ietwat sportief. Maar de stoelen vielen enorm tegen. Het multimediasysteem deed ook een beetje verouderd aan (ondanks dat er Android auto op zat), dus we kwamen al in de buurt van wat we zochten maar waren er nog niet.
Vervolgens nog het rondje Golf/Leon/Octavia gedaan, een keer naar de 308 gekeken (maar snel weer doorgelopen) maar dat was het ook allemaal niet.
Dan eens even langs de Kia garage.
Oh, een ProCeed, dat is mooi! Maar die prijzen....
En toen kwam deze (gewone) Ceed op ons pad. Dynamic Plus Line, dus alle belangrijke opties zitten erop, met 1.0 turbo motortje, maar vooral een enorme kofferbak (bijna formaat Octavia). Na een proefrit waren we meteen overtuigd, dit moest 'm worden!
Bij aanschaf 63k op de klok en inmiddels 75k op de klok, dus inmiddels wel wat ervaring opgedaan met de auto.
Laten we beginnen met de motor, een 1 liter 3-pitter. Het rijdt echt aardig en je kan meer dan prima mee met het verkeer. Je kan er stoplichtsprintjes mee doen, maar die win je maar zelden. Het verbruikt ongeveer 1:15 en dat is niet onaardig maar ook niet geweldig. De handbak schakelt lekker, de koppeling is wat agressief (ik heb lang moeten oefenen voordat ik schokvrij kon schakelen) dus al met al een meer dan prima aandrijflijn. Een 1.4 motor is ook beschikbaar in de Ceed maar de prijzen van auto's die die motor hebben liggen een stuk hoger.
Voor het interieur geldt eigenlijk hetzelfde als voor de aandrijflijn: meer dan prima. Het is geen Lexus qua afwerking, maar ook geen Dacia. Het heeft niet de frivoliteit van een Franse auto, maar is ook niet zo saai als een VAG-bak. Alles voelt gewoon heel degelijk en is makkelijk te bedienen.
Gelukkig zitten er fysieke knoppen in voor het klimaatsysteem, zijn de (analoge) tellers duidelijk afleesbaar en de stoelen zitten ook erg goed. Lekker laag, veel ondersteuning, stoelverwarming en half leder.
Deze 2020 uitvoering heeft het grote multimediascherm en daar ben ik enorm over te spreken. Heel groot scherm (volgens mij is ie 10 inch), lekker vlot, duidelijke indeling, goed geluid en met Android Auto werkt het allemaal goed.
Nog even kort over die klimaatregeling; die werkt in principe prima, totdat het nét te warm wordt en het systeem vind dat de airco aan moet. Ja goed, dat moet ook, maar op de automatische stand besluit het systeem dan ook meteen om de koude lucht via de roosters in het dashboard recht in je gezicht te blazen. Da's lekker als het 30 graden is, maar niet als het 18 graden is. Liever heb ik die koude lucht dan gewoon via de voorruit. Overigens is dit wel een Kia ding en niet specifiek van de Ceed, want ook de Rio, Niro en E-Soul doen dit.
Het karretje staat op 16 inch wielen met daaromheen all-season rubber. De auto stuurt behoorlijk strak, tegen het sportieve aan, en heeft (ondanks de all-seasons) behoorlijk wat grip. Ik heb 'm nog niet aan het slippen of glijden gekregen in de bochten. Op de snelweg is de auto lekker koersvast, heb je weinig last van oneffenheden in het wegdek en houdt de auto me dankzij de lane-assist binnen de lijnen. Dit systeem begint soms wel erg snel te 'zeuren' dat ik niet goed aan het sturen ben, maar gelukkig kan het met een snelle druk op de knop uit (en hoef je niet het scherm in te duiken zoals bij andere merken vaak is). Op 60km/h wegen waar je over de lijn 'moet' rijden is dit systeem verschrikkelijk omdat ie je steeds naar links (dus het midden van de weg) drukt.
Maar waar we deze auto vooral voor gekocht hebben is de enorme binnenruimte. De kofferbak meet meer dan 600 liter en is onder de diverse bodemplaten nog voorzien van diverse vakken (diep en ondiep) waar losse spullen ingelegd kunnen worden. Ook op de achterbank is meer dan genoeg ruimte. Inmiddels staat de maxi-cosi al op de isofix basis gemonteerd op de achterbank en voorin kun je dan nog steeds prima zitten (zij het niet meer met gestrekte benen maar dat hoeft ook niet).
Nog een puntje van kritiek is de tankklep, die sluit helaas heel slecht (zeg maar gerust niet) dus die staat tijdens het rijden eigenlijk altijd op een kiertje. Door de vorige eigenaar is er wat aan gelijmd/gekit dus ik ben bang dat ik me niet meer hoef te melden bij de Kia garage met een garantieclaim.
Ook de verlichting vind ik een beetje ondermaats. De stadslichten zijn LED maar de dimlichten zijn nog ouderwets halogeen. Je kan heus wel wat zien in het donker maar geweldig is het niet.
Laatste (kleine) nadeel van de Ceed (en van Kia in het algemeen) vind ik de korte onderhoudsinterval. Elk jaar of elke 15000km moet ie een beurt. Goed, zo kun je wel kwaliteit en bedrijfszekerheid waarborgen, maar het is wel vaak.
Helaas is er rond de 72000km (een paar weken geleden) op de snelweg iemand achterop gereden (ik moest plots hard remmen en meneer zat niet op te letten). Hij probeerde nog uit te wijken en zodoende is de auto alleen rechtsachter beschadigd geraakt. Gat in de bumper en een schaaf(je) op het rechter achter scherm. Gelukkig is dit inmiddels weer hersteld en de verzekering heeft meer dan €3000 overgemaakt aan de schadehersteller. Niet normaal wat dat tegenwoordig kost...
Al met al een erg fijne, volwassen auto met veel ruimte.
Nog even en onze zoon gaat zich melden en dan mag ie lekker mee in de Ceed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?

Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicLine|120PK|NW MODEL|CARPLAY|CAMERA|CLIMA|CRUISE|LANE-ASSIST|1e EIG.|INCL.BTW|NL-AUTO|
- 2021
- 89.818 km

Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DynamicPlusLine | Cruise | Clima | Camera | Carplay | Keyless | Stoel-stuurverwarming |
- 2018
- 125.634 km

Kia Ceed Sportswagon 120pk T-GDi DynamicLine Camera | Climate | Cruise | Navi | Parkeersens. achter
- 2021
- 89.116 km