Jeep Renegade - Hyundai Kona - Vergelijkende Test

Breng eens wat kleur op de weg

Hyundai Kona Jeep Renegade SUV
AutoWeek 07 2019
AutoWeek 07 2019

Je leest het in AutoWeek 07 2019

Jeep heeft de Renegade opgefrist. Naast wat uiterlijke wijzigingen is de grootste verandering zonder twijfel de komst van de driecilinder Firefly-motor, die op dit moment in meer modellen van Fiat zijn plek vindt. Ter vergelijking halen we er een Hyundai Kona bij. Niet alleen omdat die een sterk vergelijkbare motor heeft, maar vooral omdat het, net als de Renegade, ook een model is dat een beetje kleur op de weg brengt.

De Jeep Renegade kennen we sinds 2014 als model in het B-SUV-segment. Een Jeep in het kleine B-segment inderdaad. Kleiner dan dit is een Jeep nooit geweest. Er is dan ook niet zo veel Amerikaans aan deze Renegade (Engels voor rebel of overloper). Geen wonder dat dit het bestverkochte model van het merk is in Europa. Hij komt uit de Fiat-fabriek in het Italiaanse Melfi en wordt samen met de Fiat 500X geproduceerd. Die B-segment SUV van Fiat is dan ook directe familie.

De Italiaanse fabrikant is op het moment bezig om een nieuwe driecilinder te introduceren, de zogeheten Firefly-motor. Nadat Fiat aanvankelijk zijn zinnen had gezet op de TwinAir-tweecilinder, gaat het concern nu overstag en loopt het met een driecilindermotor mee met de rest. In de grotere modellen van Fiat, waaronder de 500X en de Renegade, komt de drie cilinder in de plaats van de 1,4-liter MultiAir-motor. Zo kan het dus gebeuren dat er nu een Jeep rondrijdt met een drie cilindermotor. Wat zouden de Amerikanen daarvan denken?

De historie van de Hyundai Kona is een stuk eenvoudiger. Die kwam twee jaar geleden mee in een grote stroom SUV’s in het B-segment. Hij valt vooral op door zijn buitenissige vormgeving. Verder is de Hyundai Kona op het moment heet nieuws omdat er een elektrische versie van bestaat die opvalt door zijn bereikbare prijs en grote actieradius. In Nederland is het op dit moment ongetwijfeld de belangrijkste variant, maar in dit verhaal laten we die even buiten beschouwing. Voor dit verhaal verstoken we namelijk nog steeds benzine.

GEEN STREPENTREKKERS

Laten we eens beginnen bij de motoren van deze twee. Als je de technische gegevens bekijkt, zijn ze enorm aan elkaar gewaagd en als je met deze twee gaat rijden, wordt dat idee alleen maar bevestigd. Hooguit verschilt op papier de trekkracht iets in het voordeel van de Jeep. In de praktijk hebben we echter toch het idee dat de Koreaanse driepitter wat gewilliger is dan die van de Jeep. Beide motoren laten er geen twijfel over bestaan dat ze driecilinders zijn. Helemaal tijdens het accelereren is die typische brom best aanwezig; hinderlijk wordt dat nooit. Overigens zijn het geen van tweeën echte strepentrekkers. In dit segment is 120 pk wel het minimale wat je nodig hebt.

We kunnen ons zo voorstellen dat het allemaal een beetje kielekiele wordt als je met deze auto’s volgeladen en met meerdere personen op weg gaat. Ook de transmissies zijn gebrouwen volgens hetzelfde recept. Beide hebben een zesbak waarover we niets hebben te klagen. Opmerkelijk is dat beide motoren niet te koop zijn in combinatie met een automaat; daarvoor moet je zowel bij Jeep als bij Kia toe naar een sterkere viercilinder.

Waar je de verschillen wel merkt, is in de afstemming van het onderstel. Die zijn dan vooral ten nadele van de Jeep. Als je daarmee onderweg bent, voel je dat hij wel erg veel details van het wegdek doorgeeft aan zijn inzittenden. Het lijkt wel alsof de auto altijd in beweging is; de afstemming van vering en dempers lijkt niet in balans. Van de Hyundai zou je kunnen zeggen dat hij wat aan de harde kant is, maar onrustig of oncomfortabel is hij geenszins. Bovendien geldt voor de Hyundai dat hij in deze simpele uitvoering een torsieas heeft. De duurdere viercilindervariant heeft een multilink-achteras, waardoor de auto wat volwassener en comfortabeler aanvoelt.

LEUK GENOEG

Dan het uiterlijk: de grootste wijziging aan de Jeep Wrangler is zonder meer de verlichting aan de voorzijde. Je herkent de vernieuwde versie in één oogopslag aan de ronde dagrijlampen. Verder is de grille iets verder naar voren in de neus gezet, zodat de vormgeving meer in de pas loopt met de nieuwe Wrangler, de grote broer van de Renegade. Ook aan de achterzijde is de verlichting gewijzigd. Voor de duurdere versies, de Limited en de Trailhawk, is die met leds uitgevoerd. Gelukkig is er niet te veel gerommeld aan het voorkomen van de Renegade; vaak komt het voor dat veranderingen bij een facelift een beetje geforceerd overkomen, maar dat is Jeeps kleinste dus bespaard gebleven. Die is leuk genoeg zoals hij was. Net als voorheen heeft het uiterlijk van de Renegade vooren nadelen.

Het voornaamste nadeel is dat de A-stijlen aan de dikke kant zijn. Daar moet je onderweg echt omheen kijken. Die rechthoekige vorm heeft ook een groot voordeel: de overzichtelijkheid van de koets is prima en de instap is zowel voorals achterin uitstekend. Je hoeft niet te bukken voor laag aflopende daklijnen. Als je achterin de Hyundai Kona wilt stappen, is dat wel anders; daar zit de coupéachtige lijn al snel in de weg. Bovendien is de Kona iets minder kwistig met de beenruimte voor de achterpassagiers. Met zijn vormgeving vol vouwtjes, vormpjes en lampen die her en der over de auto lijken te zijn uitgestrooid, heeft de Kona een eigentijdse vormgeving. De auto is een verademing om te zien tussen de talloze rechttoe rechtaan modellen die de concurrentie in dit segment brengt. Als we tijdens de fotografie om onze Tangerine Comet-oranje verschijning heen lopen, vragen we ons echter af hoelang deze vormgeving houdbaar is. Het zou best eens kunnen dat deze Kona over een jaar of tien gedateerd oogt, terwijl de Jeep Renegade het in zich heeft om als cultauto de historie in te gaan. Maar dat is subjectief, natuurlijk. Bijzonder zijn ze in elk geval alle twee; het is zeker geen eenheidsworst en daarvoor verdienen zowel Jeep als Hyundai krediet.

Binnen in de Jeep valt op dat de materialen soms een beetje hard en grofstoffelijk zijn. Normaal gesproken zouden we daar niet zo van gecharmeerd zijn, maar op de één of andere manier past het wel bij het robuuste karakter van de Renegade, die een soort onverzettelijkheid uitstraalt. De rubbermatten die we in onze testauto vinden, doen nog een schepje bovenop dat idee. Zoiets hóórt gewoon in een Renegade – een heerlijk sfeertje.

UITSTEKEND DOORDACHT

Dat een aanhangerstabilisatie systeem standaard is op elke Renegade, is ook een bewijs dat deze Jeep graag veel meer was geweest dan een compacte SUV. Dat het heus wel geraffineerder kan, bewijst de Fiat 500X, de tweelingbroer van deze Jeep. Daar kan de Hyundai Kona nog een puntje aan zuigen. Het interieur is ergonomisch weliswaar prima voor elkaar, maar verder zit er weinig sjeu aan. Gelukkig zijn er de oranje biesjes, in overeenstemming met de carrosseriekleur, die ervoor zorgen dat het nog enigszins herkenbaar is.

Waar we dan weer wel over zijn te spreken in de Kona, is het multimediasysteem. Dat laat zich prima bedienen en zelfs de grootste digibeet heeft binnen de kortste keren in de gaten hoe het in elkaar steekt. Functies die niet thuishoren in het multimediasysteem, zoals de stoelverwarming en de radiobediening, hebben fysieke knoppen. Het is allemaal uitstekend doordacht. Het multimediasysteem van de Jeep is vernieuwd bij de facelift. Het heeft een nieuw, groter (8,4 inch) scherm en laat zich nu koppelen aan Apple CarPlay en Android Auto. Ook dit systeem werkt vlot en laat zich eenvoudig bedienen – er valt niets te klagen, maar de Koreaanse elektronica doet het toch beter. Verder versprong het multimediasysteem tijdens de testperiode ineens van het Nederlands naar het Italiaans, de moedertaal van de Renegade. Dan ben je toch weer even bezig om het terug te zetten in het Nederlands.

Verder zijn beide auto’s helemaal bij de tijd met hun rijhulpsystemen. Ook op dit gebied stelt de Jeep niet teleur; alles wat je hartje begeert, zit erop en werkt prima. Hooguit houdt de adaptieve cruisecontrol iets te veel afstand in het dichte Nederlandse verkeer. We kunnen ook wel leven zónder de piep van de dodehoekwaarschuwing als je na het wachten bij het stoplicht met een auto naast je de bocht om gaat. Net als bij de multimedia geldt dat we er niet over kunnen klagen. Alleen heeft de Jeep in deze test het ongemak dat zijn opponent het weer wat beter doet. De systemen in de Kona zijn vrijwel onfeilbaar, al kwam er tijdens de testperiode een klacht dat de rijbaanassistent zijn werk een tikje fanatiek doet.

Onze Limited is het derde uitrustingsniveau van de Renegade. Daarboven staat alleen nog de Freedom (€ 33.911). Die is € 3.500 duurder dan de Kona in de allerduurste Premium-trim. En zelfs dan biedt hij nog niet alle opties die de Koreaan aan boord heeft. Wie van veel verwennerij aan boord houdt, is met de Hyundai Kona dus het beste bediend. En dan het liefst in de Premium uitvoering.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Aan de gefacelifte Jeep Renegade is gelukkig niet al te veel veranderd. Het is de karaktervolle kleine SUV gebleven die hij altijd al was. Jammer dat hij uitgerekend de Hyundai Kona op zijn pad vindt, die indruk maakt met zijn handige multimediasysteem en goed werkende veiligheidsitems. Verder biedt die Koreaan iets meer waar voor zijn geld.

PRIVATE LEASE Jeep Renegade

Praat verder op het forum