Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD

The big chief

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRDJeep Grand Cherokee 2014Jeep Grand Cherokee 3.0 CRDJeep Grand Cherokee 3.0 CRDJeep Grand Cherokee 3.0 CRD
AutoWeek 34 2013
AutoWeek 34 2013

Je leest het in AutoWeek 34 2013

De Jeep Grand Cherokee is een icoon onder de SUV's. Niet voor niets zeggen veel mensen 'Jeep' wanneer ze een terreinwagen van eender welk ander merk zien rijden. Een grote kracht van het Amerikaanse merk, maar die andere SUV's zijn in een paar jaar tijd wel uitgegroeid tot serieuze concurrenten voor de originele Jeep. Kan de nieuwe Grand Cherokee ze weer tegenstand bieden?

Hoewel de Cherokee vooral technisch geëvolueerd is, heeft Jeep toch ook aandacht geschonken aan het ex- en interieur. Aan de buitenkant vallen de nieuwe led-lichten op en binnenin trekt het 8,4-inch grote multimediascherm de meeste aandacht. Daarmee bepaal je niet alleen logische zaken als de navigatie en de keuze van je muziek, maar je kan er bijvoorbeeld ook de airconditioning en zetelverwarming mee regelen. Erg handig allemaal en het bespaart een hoop knoppen op het dashboard – hoewel de Grand Cherokee er nog steeds heel wat heeft. Maar goed, helemaal kaal zou ook een vreemd zicht zijn, hoewel we daar in de automobielindustrie naar het groeien zijn. Het übergrote aanraakscherm van de Tesla Model S is daar het beste voorbeeld van.

Verder is het interieur mooi afgewerkt, maar er is wel nog steeds veel gebruik van plastiek. Sommige mensen kan het niets schelen, andere mensen zweren bij leer en zachte materialen in deze (prijs)klasse. Comfort is er in ieder geval in overvloed. De stoelen zitten zacht, de zitpositie is goed en het overzicht is prima. Achteraan wordt het een ander verhaal. De ruimte is zeker in orde, maar de Jeep is daar heel sober aangekleed. Alsof er geen interesse getoond wordt in de passagiers op de achterbank. Het grootste nadeel is de harde achterkant van de voorstoelen, waardoor je knieën het letterlijk hard te verduren krijgen.

Naast een evolutie van het in- en exterieur, zit het grootste nieuws onder de motorkap van de Grand Cherokee. Daar vinden we een nieuwe achttraps-automaat van ZF, die standaard geleverd wordt op alle motoren (een V6-diesel, een V6-benzine en een V8-benzine). De automaat doet uitstekend zijn werk. Hij schakelt zacht, snel en (meestal) op de juiste momenten. Vreemd is de keuze om wel te kiezen voor een gloednieuwe, hoogtechnologische versnellingsbak, maar om dan geen start-stop te implementeren. Iets wat tegenwoordig onmisbaar is omwille van de gunstigere verbruikscijfers. Het antwoord van Jeep is dat hun aandacht daar momenteel nog niet naartoe gaat. Wel gaat hun aandacht naar een EcoMode. Daarbij schakelt de Jeep sneller op om brandstof te besparen en zakt hij dankzij de optionele pneumatische ophanging een paar centimeter door zijn knieën om minder luchtweerstand te hebben. Het V8-model gaat nog een stapje verder en schakelt vier cilinders uit als er weinig kracht van de motor gevraagd wordt.

Gimmicks

Rijden doet de Jeep nog steeds als een echte Jeep. Dat betekent het gevoel hebben dat je alle soorten terrein aankunt en dat je nergens voor moet terugdraaien. Iets wat je in een Porsche Cayenne of BMW X5 trouwens niet hebt, want wie gaat daarmee over extreem terrein rijden? En laten we eerlijk zijn, want de meeste kopers van een Grand Cherokee blijven ook op het asfalt plakken, maar het gaat hier om een gevoel dat je krijgt als je met de Jeep rijdt. Dankzij de Quadralift-ophanging en de Selec-Terrain tractiesturing pas je de grote SUV aan zoals je wilt. Zo zijn er vijf hoogte-instellingen waarbij de Grand Cherokee tot 28 cm boven de ondergrond kan uitsteken en vijf mogelijke terreinkeuzes van Sand tot Rock. Bij een steile afdaling kun je met Selec-Speed Control alle voeten van de pedalen houden. De Jeep remt automatisch af en houdt de snelheid constant, waarbij je sneller of trager kunt gaan door met de schakelpeddels te spelen.

Leuke gimmicks waar je mee kunt opscheppen, maar de prestaties op het asfalt zijn veel belangrijker voor deze SUV. Wij reden vooral met de 3.0 diesel omdat dit veruit de belangrijkste motor is voor België. De oude bekende levert nog steeds wat je ervan verwacht: veel koppel bij lage toeren en voldoende elasticiteit. Deze V6 is beschikbaar in twee vermogensvarianten: 190 pk en 440 Nm of 250 pk en 570 Nm. Je zult in ieder geval voldoende kracht hebben om door de heerlijke files in ons landje te ploeteren. Een verbruik van 7,5 liter per 100 km moet mogelijk zijn, maar stuur ons vooral een foto als je dat ooit lukt bij een ietwat normale rijstijl.

De optionele luchtvering is hemels offroad, maar op de weg heeft het systeem er meer moeite mee. Ieder hobbeltje of oneffenheid wordt opgeslorpt en dubbel afgegeven. Daardoor zit je continu te waggelen en wiebelen in de Grand Cherokee. Op slechte wegen duurt het dan ook niet lang voor je zin krijgt om het asfalt te verlaten en te kiezen voor een avontuurlijkere weg. Misschien is het wel een tactiek van Jeep om hun kopers meer op het onverharde te krijgen? Stel je voor … In ieder geval hebben Duitse concurrenten dit gedrag op asfalt veel beter onder controle.

Ook de besturing van de Grand Cherokee mocht een heel stuk communicatiever zijn. 'Feedback' klinkt dan wel Amerikaans/Engels, maar het stond niet in het woordenboek van Jeep. Wel is hij aangenaam stil in het interieur en heb je weinig last van wind- en rolgeluiden. Wat verder ook bijdraagt aan het comfort is de keuze uit twee cruise control-systemen: een normaal en een adaptief. Een fantastisch iets dat meer merken dringend moeten oppakken.

De Jeep Grand Cherokee heeft zijn stoere karakter nog altijd niet verloren. Hij ziet er weer jong en modern uit, heeft nieuwe techniek aan boord en doet het geweldig offroad. Koop hem dus ook omwille van die laatste eigenschap, maar bedenk je nog eens als je vooral op het asfalt rijdt.

Video

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.