Jaguar XFR-S Sportbrake (2014)
Praktische powersmurf
De meeste stationwagons zijn vooral brave gezinsauto's, maar deze smurfblauwe Jaguar is van een geheel andere orde. Zelfs als je bij 180 km/h op de Duitse autobahn plankgas geeft, knalt de naald van de snelheidsmeter nog als een krankzinnige richting 250 km/h. Het goedmoedige geronk van de 5,0-liter V8-motor verandert in een hees geschreeuw en de mechanische compressor huilt vrolijk mee. Volgens Jaguar is de auto in staat tot een topsnelheid van 300 km/h en dat geloven we graag. De 550 pk sterke achtcilinder vormt een fantastische combinatie met de soepel en snel schakelende achttrapsautomaat. De prestaties zijn fenomenaal, maar uit het oogpunt van CO2-uitstoot is deze motor geen pareltje; met een gemiddeld testverbruik van 1 op 6,6 is het een stevige innemer. Dat vergeven we hem graag, al was het alleen maar vanwege het fantastische, hese geluid dat hij produceert. Dat is eerder gewelddadig dan beschaafd. Ook qua weggedrag op nat asfalt is deze Brit geen echte gentleman. Sterker nog, wie hem dan flink de sporen geeft, kan er behoorlijk de fout mee ingaan. Ondanks de bijna 30 centimeter brede banden krijgt de achterkant regelmatig een fikse zwieper van al dat vermogen. Daarbij geeft de wat vage besturing ook niet het vertrouwen dat je in zo'n krachtige auto graag zou willen hebben. Het zorgt ervoor dat je op de natte, bochtige wegen je aandacht er echt bij moet houden. Op droog asfalt is de wegligging juist fenomenaal. De banden krijgen de kans om op te warmen en de grip neemt exponentieel toe.
Behalve fenomenale prestaties biedt de Sportbrake veel praktisch gebruiksgemak. De kofferbak slikt een flinke hoeveelheid bagage en de achterbank biedt ook volwassenen riant de ruimte. Wat afwerking betreft, zit de Jaguar niet op hetzelfde niveau als de Duitse concurrentie. Daarentegen zijn de uit de middentunnel verrijzende versnellingsknop en de ronddraaiende luchtroosters wel weer heel mooi. Dergelijke details zijn kenmerkend voor het karakter van de Jaguar: hij is niet in alle opzichten even doordacht, maar hij heeft wel oog voor theater. Dat al dat moois niet goedkoop is, laat zich raden. De basisprijs bedraagt € 172.860, de testauto is voor zo'n € 11.000 opgewaardeerd met extra's, waaronder een nogal traag werkend navigatiesysteem.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Wie van spectaculaire auto’s houdt, maar tegelijkertijd veel ruimte nodig heeft, kan moeilijk om deze Jaguar heen. Bovendien is het wel verfrissend om in iets niet-Duits te rijden in dit segment. Uit technisch oogpunt en op het gebied van afwerking is deze Sportbrake echter minder goed uitgewerkt dan de geijkte concurrenten uit Duitsland. En dat terwijl de Brit door z'n hoge CO2-uitstoot niet of nauwelijks goedkoper is.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XF Sportbrake XFR-S 5.0 V8 SC |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 175.600 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 5.000 cc |
Maximaal vermogen | 405 kW / 550 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 680 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.966 mm / 1.877 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.909 mm |
Massa leeg | 1.967 kg |
Laadvermogen | 483 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 255/35R20Prijzen |
Banden achter | 285/30R20Prijzen |
Topsnelheid | 300 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,9 s (fabrieksopgave: 4,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 1,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 2,5s |
Brandstofverbruik | 12,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 297 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.