Jaguar XFR-S Sportbrake (2014)

Praktische powersmurf

Jaguar XFR-S Sportbrake
Jaguar XFR-S SportbrakeJaguar XFR-S SportbrakeJaguar XFR-S SportbrakeJaguar XFR-S SportbrakeJaguar XFR-S Sportbrake
Superstationwagons zijn eigenlijk de ultieme alleskunners. Ze zijn ruim en comfortabel en leveren sportwagenprestaties. Met de XFR-S Sportbrake probeert Jaguar de Duitse hegemonie in deze klasse te doorbreken.

De meeste stationwagons zijn vooral brave gezinsauto's, maar deze smurfblauwe Jaguar is van een geheel andere orde. Zelfs als je bij 180 km/h op de Duitse autobahn plankgas geeft, knalt de naald van de snelheidsmeter nog als een krankzinnige richting 250 km/h. Het goedmoedige geronk van de 5,0-liter V8-motor verandert in een hees geschreeuw en de mechanische compressor huilt vrolijk mee. Volgens Jaguar is de auto in staat tot een topsnelheid van 300 km/h en dat geloven we graag. De 550 pk sterke achtcilinder vormt een fantastische combinatie met de soepel en snel schakelende achttrapsautomaat. De prestaties zijn fenomenaal, maar uit het oogpunt van CO2-uitstoot is deze motor geen pareltje; met een gemiddeld testverbruik van 1 op 6,6 is het een stevige innemer. Dat vergeven we hem graag, al was het alleen maar vanwege het fantastische, hese geluid dat hij produceert. Dat is eerder gewelddadig dan beschaafd. Ook qua weggedrag op nat asfalt is deze Brit geen echte gentleman. Sterker nog, wie hem dan flink de sporen geeft, kan er behoorlijk de fout mee ingaan. Ondanks de bijna 30 centimeter brede banden krijgt de achterkant regelmatig een fikse zwieper van al dat vermogen. Daarbij geeft de wat vage besturing ook niet het vertrouwen dat je in zo'n krachtige auto graag zou willen hebben. Het zorgt ervoor dat je op de natte, bochtige wegen je aandacht er echt bij moet houden. Op droog asfalt is de wegligging juist fenomenaal. De banden krijgen de kans om op te warmen en de grip neemt exponentieel toe.

Behalve fenomenale prestaties biedt de Sportbrake veel praktisch gebruiksgemak. De kofferbak slikt een flinke hoeveelheid bagage en de achterbank biedt ook volwassenen riant de ruimte. Wat afwerking betreft, zit de Jaguar niet op hetzelfde niveau als de Duitse concurrentie. Daarentegen zijn de uit de middentunnel verrijzende versnellingsknop en de ronddraaiende luchtroosters wel weer heel mooi. Dergelijke details zijn kenmerkend voor het karakter van de Jaguar: hij is niet in alle opzichten even doordacht, maar hij heeft wel oog voor theater. Dat al dat moois niet goedkoop is, laat zich raden. De basisprijs bedraagt € 172.860, de testauto is voor zo'n € 11.000 opgewaardeerd met extra's, waaronder een nogal traag werkend navigatiesysteem.

Video

Oordeel

4 sterren

Wie van spectaculaire auto’s houdt, maar tegelijkertijd veel ruimte nodig heeft, kan moeilijk om deze Jaguar heen. Bovendien is het wel verfrissend om in iets niet-Duits te rijden in dit segment. Uit technisch oogpunt en op het gebied van afwerking is deze Sportbrake echter minder goed uitgewerkt dan de geijkte concurrenten uit Duitsland. En dat terwijl de Brit door z'n hoge CO2-uitstoot niet of nauwelijks goedkoper is.

Signalement

Merk Jaguar
Model XF Sportbrake XFR-S 5.0 V8 SC
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 175.600

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 5.000 cc
Maximaal vermogen 405 kW / 550 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 680 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.966 mm / 1.877 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.909 mm
Massa leeg 1.967 kg
Laadvermogen 483 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor255/35R20Prijzen
Banden achter285/30R20Prijzen
Topsnelheid 300 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,9 s (fabrieksopgave: 4,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 1,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 2,5s
Brandstofverbruik 12,7 l/100km
CO2-uitstoot 297 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum