Jaguar XF Sportbrake 2.2D S Sport Business Edition (2013)
Stijlvolle stationwagon
De laatste stationwagon van Jaguar heette X-Type Estate, werd van 2004 tot 2009 gemaakt en was technisch gebaseerd op de Ford Mondeo. De Jaguar-clientèle prikte door de verpakkingstruc heen en liet hem links liggen, vooral wegens zijn gebrek aan karakter. Dat zal de nieuwe XF Sportbrake niet gebeuren. Hij maakt zijn debuut in een heel ander tijdperk. Jaguar behoort niet meer tot het Ford-concern en heeft nu een Indiase moeder, die durft te investeren. Kwalitatief is Jaguar flink vooruitgegaan en ook blinken de jongste modellen uit in originaliteit. De XF is de succesvolste Jaguar van dit moment en vormde dan ook de ideale basis voor een stationwagon.
Als het erom gaat de ogen van de buren uit te steken, slaagt de Jaguar met vlag en wimpel. Hij straalt één en al exclusiviteit uit. Zijn ijver om op te vallen, gaat door tot in de details. Niet alleen de typerende lijnen, met een zweem van klassiek design, maar ook het vele chroom helpt daaraan mee.
Eigenzinnig en eigentijds
Het interieur van de XF Sportbrake balanceert op de rand van kunst en kitsch. Het is eigenzinnig en eigentijds, met veel aluminium en andere metalen en allerlei verrassende, sierlijke vormen. Jaguar heeft bovendien theatrale trucs ingebouwd om de beleving nog spectaculairder te maken. Zodra je de auto start, komen de uitstroomroosters van het klimaatsysteem rollend uit het dashboard tevoorschijn. Showtime! Al even gracieus verrijst de ronde bedieningsknop van de transmissie uit de tunnelconsole. Verder blijkt de bediening in deze Brit nogal eens omslachtig. Er is gepoogd allerlei functies in één aanraakscherm onder te brengen, maar dat is niet helemaal geslaagd. Even snel het klimaat bijregelen is er niet bij: dan moet je eerst door het menu heen. In de Brit heb je achterin niet overdadig veel beenruimte; je zit er ook nogal rechtop. Wel biedt de Sportbrake veel meer hoofdruimte dan de gewone XF.
Met zijn verschijning belooft de Jaguar een sportief rijkarakter en dat maakt hij waar. De XF Sportbrake kent twee varianten van de 2,2-liter viercilinder dieselmotor. De S-versie levert een vermogen van 200 pk en een maximumkoppel van 450 Nm. Daarmee kom je echt niets tekort. Wel jammer is dat de Jaguar-motor met een knorrend geluid reageert als hij er even stevig aan moet trekken. Dat geluid past niet bij een deftige auto als deze, in deze prijsklasse. De achttrapsautomaat functioneert uitstekend. De draaiknop waarmee je die bedient, werkt prettig en logisch. De Brit is gezegend met achterwielaandrijving en een solide wegligging. Hoewel de Jaguar meer dan 1.800 kilogram weegt, gaat hij lichtvoetig over de weg en dat is een hele prestatie. De besturing werkt prettig en door zijn luchtvering biedt de auto veel veercomfort, al gaan oneffenheden in het wegdek soms niet helemaal ongemerkt aan je voorbij.
Oordeel
De Sportbrake is snel genoeg en stuurt lekker scherp, maar het motorgeluid, het veercomfort en de ruimte laten wat te wensen over.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | XF Sportbrake 2.2D S Sport Business Edition |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 63.900 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.179 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk bij 3.500 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.966 mm / 1.877 mm / 1.480 mm |
Wielbasis | 2.909 mm |
Massa leeg | 1.824 kg |
Laadvermogen | 496 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.850 kg / 750 kg |
Banden | 245/40R19Prijzen |
Topsnelheid | 214 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s (fabrieksopgave: 8,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,6s |
Brandstofverbruik | 5,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 135 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (66) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.