Test: Jaguar I-Pace vs Tesla Model S 75d
188 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Jaguar presenteert als eerste een premium alternatief voor Tesla's grote Model S en X. De I-Pace komt met een dreun Nederland binnen en bezorgt dealers overwerk. Maar is hij ook beter? Wij halen de Model S erbij en vellen het oordeel!
Het is alweer negen jaar geleden dat we werden geconfronteerd met de eerste foto's van Tesla's vierdeurs auto en ruim zes jaar geleden dat officieel het doek van de Model S werd getrokken. En sinds Ford met de lopende band begon, heeft geen enkel automerk in zo'n korte tijd zoveel impact gehad op de automotive wereld. Tesla heeft een grote schare fans en een grote schare haters. Het bedrijf maakt nog altijd geen winst, maar het marktaandeel groeit en het verkoopsucces van Elon Musk heeft zonder meer wat veranderd in de toekomstplannen van elke grote autofabrikant wereldwijd. Bij die oude garde is het maken van verliesgevende auto's nog altijd iets waar de aandeelhouders niet om staan te springen, maar onder druk van scherpere CO2-normen en een ander imago van de elektrische auto bij het grote publiek zijn alle merken van betekenis inmiddels bezig met elektrische auto's. Overigens wordt wel eens vergeten dat sommige grote spelers ze al lange tijd hebben. De BMW i3 is van eind 2012, net als de Renault Zoe; de Nissan Leaf komt uit 2010 en de Volkswagen e-Golf kwam in 2014. Maar het was toch echt de Tesla Model S met zijn bizarre sprinttijden en omvangrijke actieradius die de ban brak bij het publiek.
Elektrisch rijden was ineens cool, je kwam plotseling verder dan 100 kilometer en ja, je rijdt er GTI's (en later ook Ferrari's) compleet mee zoek. Dat er geen winst mee wordt gemaakt, zal de klant een zorg zijn en de bijtellingkorting gaf in Nederland het laatste zetje: de auto was niet aan te slepen. De gigantische Model X zie je inmiddels ook in elke woonwijk en het marktaandeel van Tesla in het premium segment is bewonderenswaardig groot. Maar de industrie zit niet stil. Als er geld is te verdienen, komt die wel. En dus gaan we in 2019 grote luxe EV's op de weg zien van bijvoorbeeld Porsche, Audi en Mercedes. Maar een ander merk was eerder. Het kleine Jaguar trok eind 2016 ineens het doek van de I-Pace, met de mededeling dat de auto binnen twee jaar op de markt zou verschijnen. Men hield woord, want de grote EV wordt inmiddels uitgeleverd. Daarmee is het op dit moment de enige reële elektri- sche concurrent voor Tesla, nog net op tijd om in aanmerking te komen voor 4 procent bijtelling voor de hele auto.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model S 100D Performance Autopilot ACC Panodak Leer 360 Elektr. achterklep LM velgen PDC Lane Stuurverwarming Stoelverwarming voor en achter Alcantara hemel
- 2018
- 109.691 km

Jaguar I-Pace EV320 SE Business Pack 90 kWh|3 Fase|Pano|Meridian|Memory|ACC|360Camera|Leder|Keyless|Carplay|NL-Auto
- 2020
- 139.867 km

Tesla Model S Performance Ludicrous | 21 Inch |
- 2020
- 32.921 km
Lezersreacties (188) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.