Op de Rollenbank: Jaguar F-Type 5.0 V8 S Convertible
De wraak van 95
37 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Jaguar F-type, wie heeft er geen oogje op. Erik Bosveld is er in elk geval al vanaf de eerste dag enthousiast over. Nu is het zo ver en heeft hij er eentje voor de deur staan. In ingetogen zilvergrijs, maar wél met de 5,0-liter V8 met supercharger. Die geeft hem berekracht.
De motivatie van Erik Bosveld om in een F-type te gaan rijden, is klip en klaar. “Al vanaf het eerste moment dat die op de markt kwam, vond ik het een schitterende auto. Ik vind de klassieke E-type ook altijd al zo mooi. Dit is zijn spirituele opvolger. Nu zijn we 4,5 jaar verder en is de F-type betaalbaar geworden voor mij.
Dit exemplaar komt uit Duitsland, waar hij een rustig leventje achter de rug heeft. Het leuke is dat het een niet-alledaagse auto is; je gaat nooit onopgemerkt voorbij. Toch is het zeker geen schreeuwerige auto. Als je Porsche rijdt, krijg je te maken met mensen die een sprintje met je willen trekken bij het stoplicht. In deze oogst je een opgestoken duim. Inmiddels heb ik hem een halfjaar in bezit. Hij werd precies voor die prachtige zomer afgeleverd, dus reken maar dat ik ervan heb genoten.” Naast de prachtige zomer kwam het Erik ook goed uit dat het station in Assen pas is verbouwd. “Daar woon ik dicht in de buurt en onder het stationsplein door loopt nu een tunnel, waarin deze auto prachtig klinkt ...”
Ghisbert van Ginhoven heeft de auto ingesnoerd op de rollenbank. “Heeft hij water gekoelde intercoolers?”, wil hij weten om tijdens de meting de warmtehuishouding onder controle houden. “Ik zou het niet weten,” meldt Erik naar eer en geweten. Dus moet Ghisbert zelf op zoek. Heeft Erik een vermoeden van het vermogen? “Dat zou ik eerlijk gezegd ook niet weten; ik kom in elk geval nooit pk’s tekort. En of er nou straks meer of minder in blijkt te schuilen, ik word niet minder tevreden met de F-type.” Als tijdens de meting de snelheid toeneemt, meldt de Jaguar dat hij de bandenspanning te laag vindt. “Dan moet er wel een beetje lucht bij”, vindt Ghisbert. “Op de rollenbank halen we zomaar 270 km/h; dat doe je op de openbare weg natuurlijk niet zo gauw. Voor je het weet spetteren de banden uit elkaar.”
Als de meting is voltooid, blijkt dat de Jaguar toch wat pk’s tekortkomt in vergelijking met de fabrieksopgave. “Welke benzine heb je getankt?” Erik meldt dat hij gewoon Euro95 heeft getankt. “Op de tankklep staat dat dit de voorgeschreven brandstof is.” Ghisbert: “Toch zou het me niet verbazen dat hij met betere benzine gewoon zijn opgegeven vermogen haalt. Op piekbelasting is Euro95 voor een motor als deze echt niet goed genoeg.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | F-type Convertible S 5.0 V8 S/C |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 149.600 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 5.000 cc |
Maximaal vermogen | 364 kW / 495 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 625 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.470 mm / 1.885 mm / 1.319 mm |
Wielbasis | 2.622 mm |
Massa leeg | 1.665 kg |
Laadvermogen | 360 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 255/35R20Prijzen |
Banden achter | 295/30R20Prijzen |
Topsnelheid | 300 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,3 s |
Brandstofverbruik | 11,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 259 g/km |
Lezersreacties (37) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.