Jaguar F-Pace SVR - Test

Boze dinosaurus

26 reacties

Video
AutoWeek 17 2019
AutoWeek 17 2019

Je leest het in AutoWeek 17 2019

Terwijl Jaguar zijn eigen verkooprecord breekt met de elektrische I-Pace, brengt het ook een anabolenversie uit van de F-Pace met een supercharged V8. Het is wellicht wat schizofreen, maar gelukkig kan het nog!

Oorspronkelijk zouden we vorige zomer al gaan rijden met dit blauwe monster, maar Jaguar besloot op het laatste moment die eerste dynamische kennismaking uit te stellen, zonder specifieke reden. Nu is men wat opener. “Door problemen met een leverancier had de auto niet de kwaliteit die wij van onze producten eisen. Uitstellen is dan de enig mogelijke optie.” Dat is een dappere keus; je geeft ermee aan dat je merkwaarden recht overeind staan. En gelukkig betekende het niet het einde van het model als zodanig. Daarom staan we nu oog in oog met deze agressieve mastodont, die een heel ander beeld van Jaguar geeft dan wij het afgelopen jaar in Nederland van het merk hebben gezien. De I-Pace heeft alle nationale verkooprecords voor het merk gebroken en nu er duizenden exemplaren zijn uitgeleverd, zie je de EV ook steeds vaker op de weg.

KABAAL

En vervolgens is daar dit apparaat. Een F-Pace met de motor uit de F-type R. De tijden dat we verbaasd waren over sportlabels op SUV’s liggen ver achter ons. De Mercedes ML-AMG’s waren rare hokken, maar de BMW X5-M en X6-M bleken dynamische auto’s, ondanks hun ruim 2.000 kilo. Toen Porsche daarna liet zien dat je met de Macan goed kon driften, waren we al niet meer verbaasd. En eerder zagen we het SVR-logo ook al op de Range Rover Sport, die in principe dezelfde motor heeft. SVR is het label dat de producten van Special Vehicle Operations (SVO) van Jaguar-Land Rover krijgen. Het zijn de ultieme producten van de Engelse fabrikant, met bakken vermogen en een coolfactor tien.

Zoals gezegd heeft de F-Pace SVR een 5.0 V8 met supercharger, in dit geval goed voor 550 pk. Knetterende pk’s, want de auto ratelt, raspt en knalt alsof hij er zin in heeft. Zo’n typisch rrrrollende V8-sound met pijnlijk schelle knallen uit de auto bij gas loslaten of schakelmomenten. Maar een SVR is meer dan veel vermogen alleen. Kijk bijvoorbeeld naar de wielen, die standaard 21 inch meten; 22 inch is optioneel. Verder zijn de luchtinlaten in de bumper fors vergroot en kreeg de SUV vier uitlaten.

Aan de binnenkant springen de stoelen enorm in het oog. Hoe vaak zie je zulke sportkuipen in een SUV? Maar hoe apart het ook oogt, ze zitten prima. Hoewel de F-Pace niet Jaguars nieuwste interieurdesign heeft, zoals in de I-Pace en de gefacelifte XE, heeft SVO zijn best gedaan de cabine te upgraden. Met mooie materialen op de middentunnel en prachtige stiksels op het stuur en op het leer elders in de cockpit oogt de SVR hoogwaardig. Met de bekende knoppen op de middentunnel zoals in de F-type, zet je de auto in de sportstand of zet je de kleppen in de uitlaat open. De zitpositie is fijn; voor een hoge auto zit je relatief laag, wat het sportieve gevoel ten goede komt.

Uiteraard is het onderstel aangepakt om met het hogere vermogen en de sportieve ambities om te gaan. De vering op de vooras werd nog een stuk harder gemaakt dan die achterin, wat natuurlijk alles te maken heeft met die dikke V8 die nu voor je neus ligt. Samen met wat ingrepen aan de dempers en de wielophangingen heeft Jaguar het ultieme doel bereikt: ondanks het forse formaat van de auto en die genoemde motor voorin voelt de F-Pace nooit log aan. Ook heb je nooit het idee dat het vermogen te veel is.

Dankzij vierwielaandrijving, waarbij de bulk van het vermogen altijd naar achteren gaat, heb je nooit tractieproblemen en de auto laat zich uitstekend plaatsen. Krappe hairpins zijn het zwakste punt als je het tempo opvoert, maar enigszins glooiende bochten worden verslonden door de auto. De neus duwt niet door en stuurcorrecties worden uitgevoerd zonder dat je het idee hebt dat je een forse massa van links naar rechts aan het bewegen bent. Ondertussen zijn de snelheden algauw schandalig hoog.

Door de supercharger heb je bij zeer lage toeren massa’s trekkracht (680 Nm), maar het blok is vervolgens niet bang om toeren te maken met een surplus aan vermogen als je doorhaalt. Omdat dit alles wordt gecombineerd met het raspende geluid van de V8, is het een imponerend geheel. Vanbinnen krijg je vaak niet eens mee hoe groot de auto eigenlijk is. Maar als we buiten staan en er raast een SVR langs met 150 km/h, is het net of er een boze triceratops op ons af komt stormen. Een grote massa met een relatief laag zwaartepunt die een hels kabaal maakt.

Die strakke wegligging blijft niet zonder gevolgen. De F-pace is al niet de meest comfortabele SUV op de markt en de SVR is soms onprettig hard. Zolang je strak asfalt hebt, is er niets aan de hand, maar een woonwijk vol drempels levert ook in de comfortstand een chagrijnig gezin op.

POSITIE

Als we kijken naar de concurrenten, mist de F-Pace SVR de ultieme scherpte van bijvoorbeeld een Macan Turbo of GTS, maar hij heeft meer roadpresence. Een Alfa Romeo Stelvio Q voelt nog lichtvoetiger aan, maar de F-Pace is stukken luxer en meer premium. De V8 is in deze klasse een USP, maar het maakt de auto wel onzuinig.

Dat zien we terug in de prijs: € 165.000 is schoftig veel, het resultaat van onze CO2gerelateerde prijzen. Het is natuurlijk niet zonder reden dat de andere power-SUV’s in dit segment bijna allemaal een zescilinder hebben. Enkel de Mercedes GLC 63 AMG doet het ook met een V8, maar dan een kleinere met turbo’s, die stukken zuiniger is dan dit superchargerblok. Evengoed kijken klanten in dit segment meer naar wat ze daadwerkelijk willen, dan naar 10k meer of minder, dus het is de vraag of dit Jaguar gaat opbreken. De F-Pace SVR is een ultieme, gave auto, die zijn coolheid combineert met uitstekende rijeigenschappen. Dat zo’n monster nog bestaat naast de futuristische I-Pace, kunnen wij wel waarderen.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Coolfactor 10
  • +Rijdt opvallend dynamisch
  • -Weinig comfort
  • -Onzuinig en dus erg duur

Signalement

Merk Jaguar
Model F-Pace V8 S/C SVR
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 155.765

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 5.000 cc
Maximaal vermogen 405 kW / 550 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 680 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.731 mm / 1.936 mm / 1.652 mm
Wielbasis 2.874 mm
Massa leeg 2.070 kg
Laadvermogen 480 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.400 kg / 750 kg
Banden265/45R21Prijzen
Topsnelheid 283 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,3 s
Brandstofverbruik 11,9 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 281 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum