Hyundai Santa Fe 2.7i V6 4WD StyleVersion (2006)
Goedmoedige lobbes
Het eerste dat opvalt als je een rondje om de nieuwe Santa Fe loopt, is dat het uiterlijk er enorm op vooruit is gegaan. Had de oude nog wat merkwaardige bollingen waar niet iedereen gelukkig van werd, de tweede generatie is in zijn soort een erg geslaagd model. Het lijnenspel is veel strakker en de naar de zijkanten om-hoog lopende koplampen kijken gemeen. Stijlelementen als de stadslichten die een smalle lijn onder de koplampen vormen maken van de Santa Fe een erg eigentijds ontwerp.
Riant
Instappen in de nieuwe Santa Fe is een hele klim naar boven, maar als je eenmaal zit, bevind je je in een zee van ruimte. Het dashboard heeft dezelfde metamorfose ondergaan als de koets. Het oogt een stuk hoogwaardiger dan in de eerste Santa Fe. Jammer alleen dat de wirwar van vormen een wat rommelige indruk geeft. Dat doet overigens niets af aan de kwaliteit van de materialen. Die is, zeker voor Koreaanse begrippen, erg goed. De stoelen hebben voldoende (elektrische) verstelmogelijkheden, waarbij ook de hardheid van de rug-leuning in te stellen is. De zitting is alleen wat te kort en er zit wat weinig profiel in. Het grote formaat van de koets wekt ook hoge verwachtingen voor de ruimte op de achterbank en daarin worden de passagiers niet teleurgesteld. Het is riant zitten, met meer dan voldoende been- en hoofdruimte. Een derde zitrij is als optie leverbaar.
Als je hoog en ruim in een auto zit, verwacht je eigenlijk een wat deinerig weggedrag, maar dat valt alleszins mee. De Santa Fe is vrij stevig afgeveerd, wat wel als keerzijde heeft dat korte oneffenheden in het asfalt nogal nadrukkelijk worden doorgegeven. Ook het sturen verrast in positieve zin. De Koreaan reageert precies en strak op bewegingen van het stuurwiel. Alles bij elkaar geeft rijden in deze Hyundai een Amerikaans gevoel, maar zonder dat het 'slappe hap' wordt. Het is daardoor een fijne auto voor lange snelwegritten, ook dankzij het geringe geluidsniveau. Het motorgeluid is slechts latent aanwezig en ook windgeruis blijft tot een minimum beperkt.
Zwaarlijvig
Onze Santa Fe was voorzien van een 2,7-liter V6 benzinemotor en een viertraps-automaat in combinatie met het zogeheten StyleVersion-uitrustingsniveau. Zaken als leren bekleding, elektrisch bedienbare zijruiten, mistlampen, elektrisch verstelbare en verwarmde voor-stoelen, lichtmetalen wielen, het zit er al-lemaal standaard op. Hij is ook te bestel-len met alleen voorwielaandrijving. Wij kozen voor de versie met vierwiel-aandrijving, die overigens niet permanent is. Onder normale omstandigheden worden alleen de voorwielen aan-gedreven. Naar een lage gearing of sperdifferentieel zul je tevergeefs zoeken, dus in echt zwaar terrein zal hij het laten afweten. Met zijn leeggewicht van 1.755 kg heeft hij die V6 ook hard nodig. Het typische V6-gegrom dat uit het vooronder komt, klinkt veelbelovend, maar de snelheidssensatie valt wat tegen. De Santa Fe kan prima meekomen in het verkeer, maar het is toch vooral een grote bruine beer die zacht maar vervaarlijk gromt.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Santa Fe 2.7i V6 4WD StyleVersion |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 45.590 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.656 cc |
Maximaal vermogen | 139 kW / 189 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 248 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.675 mm / 1.890 mm / 1.725 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.755 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 179 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11.7 s (fabrieksopgave: 11,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5.6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9.2s |
Brandstofverbruik | 10,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 252 g/km |