Hyundai Santa Fe 2.7i V6 24V Country 4WD (2001)
De uitdaging
Als we in de Santa Fe stappen, zijn we prettig verrast: het is een smaakvol aangeklede auto, en hij oogt modern en verzorgd van binnen. De middenconsole, de binnenkant van de portieren en het dashboard, je ziet dat het in overeenstemming is met elkaar. Aardige stoelen, waar overigens niet iedereen top in zit, verschaffen een goede rijpositie. Al had het stuurwiel van ons nog iets minder vlak gemogen. Toch zijn we tevreden. Rechts naast onze rechterknie: de pook van de automatische bak, die de mogelijkheid biedt tot handmatig op- en terugschakelen. Toe maar. Ook dat ziet er keurig verzorgd uit. Dwars voorin ligt een serieuze V6 met vier kleppen per cilinder en een inhoud van 2,7 liter. Heel jammer, maar die motor is nog niet helemaal af. Bij kick-down (geforceerd terugschakelen van de bak door gaspedaal fors in te trappen) is de trekkracht imposant maar - mensenlief - wat maakt de krachtbron dan een herrie. Hij brult het werkelijk uit. Dat staat niet, dat past niet bij een auto met deze uitstraling en deze prijs. Zoals gezegd, z"n prestaties zijn heel goed, het geluidsniveau op constante snelheid is ook zeer aanvaardbaar, maar toch heeft de Santa Fe 2.7 een tweede minpunt: hij verbruikt geen brandstof, hij zuipt "t! Verder is de best zware Hyundai lekker vlot. De zijdelingse steun van de voorstoelen kan beter, maar met een joekel als dit ga je ook niet zo vaak snel bochtjes ronden. Dan schuift hij wat vroeg, en doet dat dan eerst over de voorwielen. Dan merk je trouwens wel even dat die Santa Fe een flinke jongen is. Datzelfde komt bij fors afremmen tot uiting. De reminstallatie moet alle zeilen bijzetten. Toch geschiedt de vertraging gelijkmatig en stabiel. Nee, de 6-cilinder Santa Fe is te comfortabel geveerd om echt als "sportief" geboekt te worden. Ondanks de vinnige, potente motor en die keurige prestaties. Geeft niet, als hij het dan als snelle reisauto maar goed doet.
Rij met een stel maten naar Zuid-Limburg voor een avondje leut. De Hyundai is favoriet. Oorzaak: volwassen meubilair, veel binnenruimte en een rijke, luxueuze ambiance. Daarbij zit je als de spreekwoordelijke koning achter het stuur van je 4WD. Verder bezorgt de roffelende zescilinder in de Hyundai ook een soort superioriteitsgevoel - zo van "we zijn riant gemotoriseerd, wat moet jij met je armetierige vierwieler daar beneden".
Royaal voorzien
Nog even de uitrusting. We noemen: ABS, airbags voor bestuurder en voorpassagiers, zij-airbags voorin, automatische airconditioning, de al eerder genoemde 4-traps automatische transmissie, bekerhouders vóór, elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, drie hoofdsteunen en drie 3-punts gordels achterin, in hoogte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, lichtmetalen velgen, mistlampen vóór en elektrische zijruiten vóór en achter. Waarschijnlijk zijn we nog wel iets vergeten, maar we zeiden het al: deze Hyundai is "loaded"...
Koreaanse autoproducenten snoepen ontegenzeggelijk verkoop-aantallen af van hun Japanse concurrenten. Alles wijst erop dat de Koreaanse automerken groeien ten koste van de auto"s uit het land van de rijzende zon.
Nu hebben we de Japanners nog altijd wat hoger zitten dan de Koreanen, die in opkomst zijn. In de bediening en de handelbaarheid van de auto vinden wij - over het algemeen - een Japanse auto nog even wat meer uitgebalanceerd en zwaarder van kaliber dan de producten uit Korea.
Maar... ze zitten niet stil daar in Seoul. De Hyundai Elantra en nu weer de Santa Fe, ze tonen allebei overduidelijk de forse stap vooruit. Zeker voor de Santa Fe is dat opmerkelijk. Hyundai had nog niet eerder een auto in het SUV-segment.
Toevallig was er vlak voor de Santa Fe kwam, een Lexus RX 300 te logeren. Tegen de supergeraffineerde aandrijflijn van de Toyota kan deze Santa Fe niet op. Maar voor de rest maakt de Lexus z"n aanzienlijke meerprijs nauwelijks waar. Heb je zeventig mille (e 31.765) stuk te gooien voor iets SUV-achtigs, dan kun je deze Santa Fe rustig meenemen in je voorkeurslijstje. Hij is imposant in z"n voorkomen, blinkt uit als reisauto, biedt "n uitrusting op niveau en is qua interieur helemaal van deze tijd. Vlot is "ie ook en z"n drankgebruik? Ach, iedereen heeft toch recht op één afwijking...
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Santa Fe 2.7i V6 24V Country 4WD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 35.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.656 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 179 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 255 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.500 mm / 1.845 mm / 1.730 mm |
Wielbasis | 2.620 mm |
Massa leeg | 1.656 kg |
Laadvermogen | 724 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.300 kg / 750 kg |
Banden | 225/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 11,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,1s |
Brandstofverbruik | 11,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 274 g/km |
PRIVATE LEASE Hyundai Santa Fe
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.